Kan tvättmaskinen göra tröjorna sneda?

Mirre

Trådstartare
Har märkt att alla våra tröjor blir helt sneda efter att de tvättats. Det måste ju bero på tvättmaskinen, även om jag inte förstår hur tusan det kan bli så. Någon mer som upplevt det? Kan man göra något åt det? Har ju ingen lust att köpa ny maskin
 
För mig blir det så om jag kör tröjan i dålig kvalite i för varmt vatten. Det är precis som de skär ut delarna i tröjan lite snett eller något och är vanligt på vissa märken. Har lyckats tvätta några i samma märken i kallt endast och dessa har inte vritt sig. Dock centrifugeras dessa även på lägre centrifug så kanske centrifugen? Inte funderat på innan…

Tror inte det har med maskinen i sig utan mer tyget i kombination med då antingen värme eller centrifugvarvtal.
 
För mig blir det så om jag kör tröjan i dålig kvalite i för varmt vatten. Det är precis som de skär ut delarna i tröjan lite snett eller något och är vanligt på vissa märken. Har lyckats tvätta några i samma märken i kallt endast och dessa har inte vritt sig. Dock centrifugeras dessa även på lägre centrifug så kanske centrifugen? Inte funderat på innan…

Tror inte det har med maskinen i sig utan mer tyget i kombination med då antingen värme eller centrifugvarvtal.
Hmm kanske det 🤔
Är dock lika på alla tröjor oavsett märke, men kanske prova att centrifugera mindre och se om det hjälper. Nu kommer tvätten hängas ut istället för tumlas för det mesta så då kanske det blir bättre.
 
Hmm kanske det 🤔
Är dock lika på alla tröjor oavsett märke, men kanske prova att centrifugera mindre och se om det hjälper. Nu kommer tvätten hängas ut istället för tumlas för det mesta så då kanske det blir bättre.
Åh torktumlar du tröjorna så är det nog det! Det hände på nästan alla tröjor när jag torktumlar dem även de som inte blir sneda i tvättmaskinen. Ibland känns det nästan som vissa använder fel tråd och det inte är tyget utan sidosömmen som är problemet…

Känner ju mer som värmen iom torktumling gör det värre men testa och se. Tyvärr vet jag inget sätt att få dem raka igen :down:
 
Hur tvättar du kläderna dvs ivilken värme och på vilket program? Hur torkar du det? Och vilka material är det på kläderna?
Till största delen bomull och polyester (är det väl tror jag), tvättas i 40 gr. Tror centrifugvarv brukar stå på 1200 men ska minska det.

@95johsv Ja det gör jag, förutom under sommaren. Då hänger jag ut det, om det inte är dåligt väder förstås
 
Till största delen bomull och polyester (är det väl tror jag), tvättas i 40 gr. Tror centrifugvarv brukar stå på 1200 men ska minska det.

@95johsv Ja det gör jag, förutom under sommaren. Då hänger jag ut det, om det inte är dåligt väder förstås
Bomull är värre med att vrida sig i just värme så nu gissar jag faktiskt största delen är just torktumlingens värme. Beroende på vad du väljer när du tumlar så kan värmen i torktumlaren gå betydligt över 60 grader och om man då har kläder som inte tål mer än 40 så händer ju saker. Jag torktumlar tex alla underkläder just för att få ett extra lager av att döda av ev svamp mm tack vare värmen i just tumlingen.
 
Till största delen bomull och polyester (är det väl tror jag), tvättas i 40 gr. Tror centrifugvarv brukar stå på 1200 men ska minska det.

@95johsv Ja det gör jag, förutom under sommaren. Då hänger jag ut det, om det inte är dåligt väder förstås

Tror @95johsv är inne på rätt spår, att det är tumlaren som är boven. Jag tumlar inga kläder (strumpor och underkläder är undantaget), utan bara handdukar och sängkläder just pga av den anledningen att jag är rädd kläderna ska tappa formen.
 
Mina blir också sneda även om jag tvättar i 40 grader, centrifugen står på 1200 varv, kan inte ha lägre då droppar de av tvätten, har ej torktumlare.
 
Det beror på kvalitet på tyg och tråd. Jag har inte en enda tröja som vridit sig, möjligen någon enstaka billig t-shirt. (Sen skulle jag iofs inte få för mig att tumla dem, men tumlaren gör "bara" att de åldras fortare. Vridningen hade kommit ändå med tiden om inte tyget är helt rätt skuret.)
 
Det beror på kvalitet på tyg och tråd. Jag har inte en enda tröja som vridit sig, möjligen någon enstaka billig t-shirt. (Sen skulle jag iofs inte få för mig att tumla dem, men tumlaren gör "bara" att de åldras fortare. Vridningen hade kommit ändå med tiden om inte tyget är helt rätt skuret.)

Samma! Hade en gång en idé om att köpa en hög billigtröjor (typ 50 kr styck) att ha som träningskläder - en tvätt och de var oanvändbara. Och då tumlar jag inte kläder. Ypperligt exempel på dumsnålhet som jag inte gör om.
 
Har ingenstans att hänga kläder annat än torkvindan ute, så tumlaren blir ju enda alternativet då. Att inte köpa billiga tröjor är ju enklare sagt än gjort, inte så det är ekonomiskt hållbart med dyra märkeskläder till 3 barn och sig själv direkt. Speciellt inte när de växer så det knakar heller. Sedan har jag exempelvis en del kläder från EMP och de skulle jag inte kalla billiga direkt, däremot vansinnigt snygga 🤩
 
  • Gilla
Reactions: Sel
När de gör tröjor följer de oftast inte trådrakan utan vill få ut så många plagg som möjligt på så lite tyg som möjligt. Detta är anledningen till att tröjorna vrider sig.

För oss som syr själva blir det väldigt tydligt om vi försöker snåla på tyget någon gång. 🙈 Utöver detta så tvättas inte tygerna i fabrik innan plaggen klipps ut och sys. Det innebär att krympmånen kommer på färdigt plagg. Vissa tyg krymper så mycket som 10%

Den som syr själv tvättar oftast tyget innan man klipper i det och slipper därmed krympning på färdigt plagg.
 
Jag har i ärlighetens namn haft rätt så dyra plagg som vridit sig i tvätt också, så det är inte bara billiga. Sen är det stor skillnad på billig och billig. Linnen från Gekås egna märke som kostar typ 79:- vrider sig alltid, medan linnen från Lager 157 som kostar 30:- vrider sig inte och jag har kört flera av de från Lager i 60 grader då de blivit mycket smutsiga eller ofräscha och de har tålt även den varmare tvätten.
 
Jag tycker att man brukar kunna se om det finns vridningstendens i plagget ifall man tittar noga på hur det hänger när man håller upp det. Min erfarenhet säger att kan man inte se något alls i nyskick så kommer det inte bli någon alvarlig vridning med tid och tvätt.
Men minsta man kan ana vridningstendens är skäl att rata köp för det kommer bara bli värre. Kan stanna på en lägre nivå eller skena iväg till nästan hur mycket som helst, det går inte att avgöra i förväg. Varsammare klädvård kan möjligen göra processen långsammare men aldrig hindra den.
 
Jag har i ärlighetens namn haft rätt så dyra plagg som vridit sig i tvätt också, så det är inte bara billiga. Sen är det stor skillnad på billig och billig. Linnen från Gekås egna märke som kostar typ 79:- vrider sig alltid, medan linnen från Lager 157 som kostar 30:- vrider sig inte och jag har kört flera av de från Lager i 60 grader då de blivit mycket smutsiga eller ofräscha och de har tålt även den varmare tvätten.

Konstigt. Jag har massor av linnen från Gekås och inte ett enda har vridit sig. De äldsta är ca 10 år gamla.

Några är tvättade i 60

Inga är dock torktumlade.
 
Om du följer tvättråden och de ändå vrider sig så reklamera plaggen. Ett plagg som vrider sig trots att man följer tvättråden är det fel på. Tygstyckena och/eller tråden är det antingen fel på eller så är tyget inte korrekt utklippt eller så har fel tråd använts.

Det är alltså inte fel på din tvättmaskin.
 

Liknande trådar

Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 845
Senast: Krålus
·
Hemmet Måste köpa en ny tvättmaskin och det blir nog en Logik. Men har aldrig hört talas om det märket tidigare. Är det ett bra märke? Någon...
Svar
2
· Visningar
1 130
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
765
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 866
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp