Kan stelhet vara ärftligt?

kopur

Trådstartare
Vad beror det egentligen på att vissa hästar alltid verkar så stela, inte kan stå en enda dag utan att förvandlas till "kassaskåp" och alltid kräver extremt mycket lösgörande övningar? Samtidigt som det finns hästar som verkar ha smidigheten helt naturligt och - förståss - en massa hästar där mitt emellan?

Jag har just fått höra om en häst med toppstam på båda sidor, där båda föräldrarna är kända för att ge smidiga avkommor, men denna häst är sällsynt stel... Hästen är dessutom bara riden av mycket skickliga ryttare... Dessutom har hästen höga exteriörpoäng - vilket ju borde innebära en exteriör nära det "optimala". I detta fall tycker man att både arv och miljö borde ha samverkat till en individ som har lätt för att röra sig på ett naturligt sätt - ändå blev det tvärt om!

Vad är det egentligen - rent anatomiskt - som gör att en häst upplevs stel?

Sv: Kan stelhet vara ärftligt?

Definitivt något som stör hästen...det skall ALDRIG vara så på en fullständigt frisk häst...en häst kan kännas stel av många olika anledningar, dålig cirkulation, gamla slaggprodukter iform av kanske träningsvärk...dålig ledvätska, dålig avskrittning( fast sånt ska dom eg inte bli så stela av) ont i lderna, ja det finns miloner olika anledningar....men en häst som är såpass stel skulle jag försöka "rena" med något och tillsätta nåt för att få den rörligare....

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 685
Senast: Stereo
·
Träning Nu skulle jag behöva alla era bästa tips. Har börjat rida ett sto som är den stelaste häst jag någonsin mött. Nu talar vi 10 år av fel...
2
Svar
23
· Visningar
3 967
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 150
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 423
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård