Kan säljaren ångra ett sålt föl?

Sv: Kan säljaren ångra ett sålt föl?

Vad skönt att det löste sig!

Men en tanke som slog mig var att du ju annars hade kunnat avvakta tills det var dags för köparen att verkligen köpa loss fölet. Finns inte ekonomi för det så hade det hela ju löst sig rätt enkelt då.
Ofta är det ju först när saker ställs på sin spets som man verkligen måste tänka igenom vad man klarar av och då är det rätt många som backar...

Skönt att det löste dig och ni slapp bråka om det.

Ett tips, inte bara till TS, utan till andra också som säljer föl i magen, är ju att lägga in en klausul i kontraktet om hur man gör i det fall då säljaren/uppfödaren är intresserad av att behålla ev stoföl (eller hingstföl för den delen).

Man kan ju tex lägga in att om säljaren vill behålla just det fölet så får betäcks stoet om med samma hingst utan mer kostnader för köparen alt. att de erlagda pengarna återbetalas kanske med en extra slant som kompensation.
Eller om man har ett syskon till fölet så kan köparen få det i stället t.ex.

Men som sagt, skönt att det löste sig och hoppas du får mycket nöje av henne :-)

Faktiskt är ju det bästa att sälja den häst som faktiskt tittar ut, istället för att sälja ett foster som man inte vet särskilt mycket om (varken köpare eller säljare vet ju vad de köper respektive säljer).

Då kan man som säljare i lugn och ro fundera på vad man vill göra, och en köpare vet att säljaren faktiskt tänker sälja - annars hade man inte varit där och tittat!

Faktiskt är ju det bästa att sälja den häst som faktiskt tittar ut, istället för att sälja ett foster som man inte vet särskilt mycket om (varken köpare eller säljare vet ju vad de köper respektive säljer).

Då kan man som säljare i lugn och ro fundera på vad man vill göra, och en köpare vet att säljaren faktiskt tänker sälja - annars hade man inte varit där och tittat!

Visst är det så.

Jag hade dock utan problem själv kunnat köpa ett föl "in utero". Men det är ju upp till var och en, men självklart är det både lättare att köpa och sälja om man ser "salu-objektet" framför sig. ;)

Nja, jag har sett lite för mycket "det bidde ingen halsduk, det bidde ett dricksglas" för att vara sugen på konceptet. Men så är jag också lite småfeg och inte så förtjust i överraskningar... :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 599
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd. Kan inte gå in på exakta detaljer men i det stora hela iaf. Jag lät betäcka ett av mina ston i somras. Fölet...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
60 230
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka