Kan säljaren ångra ett sålt föl?

Sv: Kan säljaren ångra ett sålt föl?

Jag har läst alltihop och jag håller med arabia, jag hade blivit vansinnig. Du ångrar dig o vill behålla fölet o tycker det är okej, men du anser att köparen är oseriös för att denne har ändrat sig?

Med tanke på att ni hade ett avtal med betald handpenning osv så har jag svårt att tänka mig att sms:et håller om köparen skulle gå vidare, eftersom dte kan hävdas att du "pressade" henne oavsett om du gjorde det eller ej. Ni får nog försöka göra upp i godo annars kan det bli dyrt om det går vidare till tingsrätten, om nu köparen är så intresserad att denne väljer att göra det.

Har du läst tråden eg?

Köparen ångrar sig och skriver ett sms att de kan hitta ett annat föl, klockren uppsägning av avtalet.

Och svarar man efter någon dag så har man haft tid på sig att fundera och någon situation för press finns ju inte..

Ja jag har läst hela tråden o den juridik jag har läst säger mig att en bra advokat pulvriserar det ganska fort. Juridiken är inte alltid logisk, så hade jag varit TS hade jag inte vågat chansa om jag inte hade bra med pengar över, men det är ju upp till TS.
Jag tror inte at någon av parterna kan vara tvärsäker på att avgå med segern i ett sånt fall o därför bör man ju tänka efter en gång extra innan man drar det vidare.

Grandezza skrev: "Efter någon dag fick jag svar att hon- för min skull ville detta, då hon förstod hur mkt det betydde för mig att få behålla troligen sista fölet (och enda stoet) efter detta stoet. Hon kunde hitta något annat föl att köpa, inga problem. Jag skulle betala tillbaka handpenningen.

Några dagar senare skickar hon ett sms om att hon har ångrat sig, och ska köpa fölet i alla fall, hon sa att hon kände sig taskig, men hade inte hittat annat föl i rätt prisklass efter rätt hingst, så då ska hon ha denna istället."

Jag tycker då att det låter som att säljaren, och inte köparen, har ångrat sig eftersom hon skickat en fråga till köparen, och att köparen pressas till att skriva att hon ej ska ha fölet- köparen tänker sedan över det och ångrar sig.

Jag har ett yrke där jag är uppe i rätten en hel del, och nämndemännen påverkas av hur saker är utformade. I detta fall har köparen inte självmant skrivit smset, utan det har föregåtts av en fråga från köparen, och det är mycket känslomässiga aspekter involverade både från säljaren och köparen, vilket också anges i köparens först sms. Ett bindande avtal finns i o m erlagd handpenning och flera sms finns efter det, de tar hänsyn till allt, men vad som väger tyngst kan man ej vara säker på med nämndemän.

varför köper du inte tillbaka fölet istället ? erbjuder du köparen pengar för besväret så tror jag inte att hon tackar nej.

*kl*

Dream Catcher kom här i tråden med ett eget exempel hur det gick när denne satt i "samma sits", man startar inte en rättsprocess eller tar in advokat om man inte tror att man kan vinna, men man kan aldrig vara säker.

Det är ju knappast säkert att det går bättre för TS än vad det gjorde för D C, därför är det ju läge att man tänker en o två o tre gånger, oavsett hur många "har du läst tråden" man skriver..

Varför ska man betala för något som man redan äger när det inte finns någon gällande överenskommelse som gör att man måste?

Å andra sidan så finns det ju ingen anledning att vika ner sig nu, går köparen vidare och vill driva en process kan man ju kompromissa då.

Självklart, om man är beredd att göra det. Det låter ju bara på många här som om köparenn inte skulle ha en chans, vilket jag inte är lika säker på.
Är man helt säker på sin sak ska man så klart driva det vidare så får man se vart det hamnar eller när någon ger upp.

I det här fallet - eftersom SMS sannolikt kommer att godtas som bevisning för att köparen gått med på att annulera avtalet - så finns det inte mycket för köparen att komma med. Ett avtal som är hävt finns ju inte, finns inget avtal som gör gällande att köparen ska få köpa fölet - ja, då finns det ju heller inget att gå vidare med.

Att SMS godtagits i andra fall gör ju chansen stor att så sker även i detta.

"kl"

Okey, så vad jag har fattat det som här av flera, så kan en köpare ångra sig hur många gånger som helst? Men en säljare inte en enda gång?

Jag vill bara veta om jag kan göra någonting för att kunna behålla fölet.

Sen fick jag en fråga varför jag skrev kontrakt om köparen verkade oseriös_ hon var inte det innan vi hade skrivit kontrakt och jag fått handpenningen.

Jag frågade helt snällt, om hon kunde tänka sig att avstå från detta fölet, jag drog inte någon snyfthistoria. Hon gick med på detta, jag har sparat sms, men det verkar inte ha någon betydelse??

Jag vill bara få det förklarat för mig ordentligt, men det verkar finnas många åsikter?

Vad gäller orsakerna till att jag vill ha kvar detta fölet, är privata, det är inte det jag vill ha förklaring på.

Vill ena parten bryta avtalet, och andra parten går med på det spelar det ingen roll vem som ångrar vad - då är man ju överens. Det är svårare för en part att kräva sig ur avtalet, om det inte är så att kontraktsförutsättningarna ändrats (t ex att hästen inte visar sig frisk i det här fallet).

Mellan er finns ju inget avtal, du har bett henne att ni ska häva det och hon har gått med på det. End of story. Betala tillbaka handpenningen idag (gärna över disk på banken så är pengarna inne idag och du har kvittot). Vill köparen sedan ta detta vidare, konsultera jurist etc så får hon ju göra det, men jag tvivlar på att det är värt köparens surt förvärvade slantar.

Handpenningen är en säkerhet för båda parter. Om köparen ångrar sig är det säljarens pengar. Säljaren kan däremot inte ångra ett avtal där handpenning betalats.

Det jag skrev var att om det går till rätten så tas hänsyn till allt, inte bara att köparen skickat ett sms där denne säger att hon inte ska ha hästen, det finns t ex sms konversation både före och efter det samt ert avtal att ta hänsyn till.

Ingen här kan svara på hur det skulle gå i rätten eftersom det är olika från fall till fall beroende på omständigheterna i det enskilda fallet.

Ingen, förutom advokaterna, tjänar dock på att det går upp i rätten, så mitt råd är att ni gör upp i godo.

Och hur gör man det när båda vill ha fölet?
Svårt att dela på:grin:

Jag hade betalat tillbaka handpenning och sedan avvaktat vad "köpare" hade gjort. Då är det upp till henne om hon vill gå vidare och "bråka" eller ej.
Vill hon absolut ha fölet får du försöka komma överens med henne. Verkade ju som om hon var väldigt osäker på vad hon ville och om hon hade råd.
Lycka till.

Kan ni inte prata om det lugnt och sansat och bolla lösningar?

Kanske att du får ta 1-2 föl på henne vid en viss ålder.
Att hon "får" ett föl från samma häst senare?
Har du något annat mer el mindre likvärdigt föl hon kan köpa för samma pengar?
Eller kan hon kanske tänka sig ett föl till nästa år istället? (har för mig att du har fler än 1 sto?)
Kan du tänka dig att betala någonform av ersättning som plåster på såren?

mm mm.

Jag tror också det kan vara svårt att få det att hålla i rätten, men är ju omöjligt för någon som inte praktiserar att svara på! (Du kanske kan ringa och höra med någon?)

Det finns ingen möjlighet att betäcka om mamman?

Det blev ju en konstig situation iom att hon svarade innan hon verkligen tänkt igenom det hela! Synd och jobbigt för båda!

Kan ni inte prata om det lugnt och sansat och bolla lösningar?

Kanske att du får ta 1-2 föl på henne vid en viss ålder.
Att hon "får" ett föl från samma häst senare?
Har du något annat mer el mindre likvärdigt föl hon kan köpa för samma pengar?
Eller kan hon kanske tänka sig ett föl till nästa år istället? (har för mig att du har fler än 1 sto?)
Kan du tänka dig att betala någonform av ersättning som plåster på såren?

mm mm.

Jag tror också det kan vara svårt att få det att hålla i rätten, men är ju omöjligt för någon som inte praktiserar att svara på! (Du kanske kan ringa och höra med någon?)

Det finns ingen möjlighet att betäcka om mamman?

Det blev ju en konstig situation iom att hon svarade innan hon verkligen tänkt igenom det hela! Synd och jobbigt för båda!

Goda råd!:bow:

Grandezza skrev: "Efter någon dag fick jag svar att hon- för min skull ville detta, då hon förstod hur mkt det betydde för mig att få behålla troligen sista fölet (och enda stoet) efter detta stoet. Hon kunde hitta något annat föl att köpa, inga problem. Jag skulle betala tillbaka handpenningen.

Några dagar senare skickar hon ett sms om att hon har ångrat sig, och ska köpa fölet i alla fall, hon sa att hon kände sig taskig, men hade inte hittat annat föl i rätt prisklass efter rätt hingst, så då ska hon ha denna istället."

Jag tycker då att det låter som att säljaren, och inte köparen, har ångrat sig eftersom hon skickat en fråga till köparen, och att köparen pressas till att skriva att hon ej ska ha fölet- köparen tänker sedan över det och ångrar sig.

Jag har ett yrke där jag är uppe i rätten en hel del, och nämndemännen påverkas av hur saker är utformade. I detta fall har köparen inte självmant skrivit smset, utan det har föregåtts av en fråga från köparen, och det är mycket känslomässiga aspekter involverade både från säljaren och köparen, vilket också anges i köparens först sms. Ett bindande avtal finns i o m erlagd handpenning och flera sms finns efter det, de tar hänsyn till allt, men vad som väger tyngst kan man ej vara säker på med nämndemän.

Jag vet ocks¨å att man inte tar hänsyn till känslor i rätten.

Nej jag ser inga problem med att säljaren frågat om hon fick behålla fölet. Och eftersom köparen inte svarade fören någon dag efter så anser jag att de har haft tid att tänka över sitt svar.

Nu låter det mer som om att köparen inte hittat ett lika billigt föl och därför ändrar sig

I det här fallet - eftersom SMS sannolikt kommer att godtas som bevisning för att köparen gått med på att annulera avtalet - så finns det inte mycket för köparen att komma med. Ett avtal som är hävt finns ju inte, finns inget avtal som gör gällande att köparen ska få köpa fölet - ja, då finns det ju heller inget att gå vidare med.

Att SMS godtagits i andra fall gör ju chansen stor att så sker även i detta.

Ja jag håller med dig. sms är vedertaget idag och används överallt i alla rättegångar idag

Ja jag håller med dig. sms är vedertaget idag och används överallt i alla rättegångar idag

Problemet är väl att det ska gå att styrka att det är just köparen som har skrivit smset?
Fast samtidigt så har ju bla det tagits fasta på smsutväxlingen i fallet där en ung man mördade en ung kvinna, där sågs ju mannens flickvän som en drivande part..

Jag vet ocks¨å att man inte tar hänsyn till känslor i rätten.

Nej jag ser inga problem med att säljaren frågat om hon fick behålla fölet. Och eftersom köparen inte svarade fören någon dag efter så anser jag att de har haft tid att tänka över sitt svar.

Nu låter det mer som om att köparen inte hittat ett lika billigt föl och därför ändrar sig

Där tror jag du satte huvudet på spiken:cry: Precis så lät det i det sms:et hon skrev där hon ångrade sig.

Jag har tyvärr inget mer föl i år, och stoet är inte mitt. Jag ville spara detta stofölet till senare avel, och då hjälper det ju inte så mkt att få ta ett föl på henne sen, chansen är ju inte så stor att just det fölet blir ett sto, och även om det skulle bli det, får jag vänta 4år till, blir då 8 år sammanlagt:cry:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 599
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd. Kan inte gå in på exakta detaljer men i det stora hela iaf. Jag lät betäcka ett av mina ston i somras. Fölet...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
60 230
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • Barmarksdrag/canicross