Kan säljaren ångra ett sålt föl?

Sv: Kan säljaren ångra ett sålt föl?

Nej jag ser inga problem med att säljaren frågat om hon fick behålla fölet. Och eftersom köparen inte svarade fören någon dag efter så anser jag att de har haft tid att tänka över sitt svar.
Jag håller faktiskt inte med, just för att svaret inte kom efter några dagar enligt TS. Svaret kom att hon kan tänka sig att avstå från fölet eftersom köparen visste hur mycket det betydde för säljaren.

Sen, efter några dagar, hör köparen av sig och ångrar sig. Köparen vill köpa fölet och går inte med på att riva avtalet.

Det är ett problem. Säljaren borde ha varit smartare än att ta handpenning och skriva avtal innan fölet var fött. Är säljaren en van uppfödare är det faktiskt lite korttänkt. Problemet för köparen är att säljaren satt denne i en situation där denne inte kan köpa en likvärdig vara. Det går nog inte att tvinga säljaren att sälja fölet, men köparen skulle kanske i rätten få till det så att säljaren är tvungen att betala mellanskillnaden mellan sitt föl och det köparen köper. I värsta fall.

Det är enkelt att säga att sms:et gäller som bevis så länge det inte bestrids av köparen, tex att mobilen blev stulen. Hur bevisar säljaren att mobilen inte blev stulen?

Oavsett om båda parter är överens så tycker jag att TS har hanterat denna situationen riktigt illa! Man skriver inte kontrakt och tar en handpenning om man inte är beredd på att sälja fölet. Då väntar man tills fölet är fött och tar beslutet om man vill sälja då eller inte. Jag hade blivit skogstokig och jag hade drivit fallet vidare. Eftersom det är en tvist kan man ju sköta sitt ärende själv, man behöver ingen dyr advokat för det. Men man behöver ju kunna lägga fram sina bevis etc på ett bra sätt.

Jag håller faktiskt inte med, just för att svaret inte kom efter några dagar enligt TS. Svaret kom att hon kan tänka sig att avstå från fölet eftersom köparen visste hur mycket det betydde för säljaren.

Och de skrev även att de kunde hitta ett annat föl, dvs just det fölet betyder inte så mkt för köparen och det spelar ingen roll för de har skrivit en gång att de kunde avsäga sig fölet..

Sen, efter några dagar, hör köparen av sig och ångrar sig. Köparen vill köpa fölet och går inte med på att riva avtalet.

Det är ju tråkigt, men rent avtalsmässigt så kan man inte ångra en uppsägning.

Det är ett problem. Säljaren borde ha varit smartare än att ta handpenning och skriva avtal innan fölet var fött. Är säljaren en van uppfödare är det faktiskt lite korttänkt.

Fast det hör inte till sakfrågan alls..

Problemet för köparen är att säljaren satt denne i en situation där denne inte kan köpa en likvärdig vara. Det går nog inte att tvinga säljaren att sälja fölet, men köparen skulle kanske i rätten få till det så att säljaren är tvungen att betala mellanskillnaden mellan sitt föl och det köparen köper. I värsta fall.

Nej detta tror jag inte på, däremot hade det varit en reklamation hade det varit så, men nu har ju säljaren skrivit och hävt avtalet alltså finns det INGET avtal längre..

Det är enkelt att säga att sms:et gäller som bevis så länge det inte bestrids av köparen, tex att mobilen blev stulen. Hur bevisar säljaren att mobilen inte blev stulen?

Det är väldigt lätt att kontrollera med hjälp av tex anmälan av stulen mobil, är det gjort? Liksom utdrag av samtalsspecifikation. Nej det går inte att komma undan det heller.

Hur skulle hon då kunna åberopa det du anser att hon ångrat sig?? Nej det verkar helt irrelevant.

Oavsett om båda parter är överens så tycker jag att TS har hanterat denna situationen riktigt illa! Man skriver inte kontrakt och tar en handpenning om man inte är beredd på att sälja fölet. Då väntar man tills fölet är fött och tar beslutet om man vill sälja då eller inte. Jag hade blivit skogstokig och jag hade drivit fallet vidare. Eftersom det är en tvist kan man ju sköta sitt ärende själv, man behöver ingen dyr advokat för det. Men man behöver ju kunna lägga fram sina bevis etc på ett bra sätt.

Men snälla du.. Du hade ju inte behövt att säga att du inte ville ha fölet om du ville ha det. Tycker absolut INTE att TS har hanterat situationen på något illa sätt alls. Frågan är ju faktiskt fri!

Hade du reagerat likadant om hon hade frågat om hon fick köpa tillbaka fölet??

Just i detta fallet hade jag absolut inte drivit vidare om jag varit köpare, dels för att jag faktiskt skrivit att det är ok för säljaren att behålla fölet dels att det finns en uppsjö bra föl till salu idag som man kan köpa utan att det skall bli tvist

Problemet är väl att det ska gå att styrka att det är just köparen som har skrivit smset?
Fast samtidigt så har ju bla det tagits fasta på smsutväxlingen i fallet där en ung man mördade en ung kvinna, där sågs ju mannens flickvän som en drivande part..

Det enda problemet skulle vara om telefonen inte tillhörde köparen. Fast har hon skrivit under med sitt namn så är den saken ur världen.

SMS avänds som bevis i det mesta idag så även har vi gjort i en tvist. Där hade en köpare själv skrivit vad de ville ge för hästen och det togs som bevis för att köparen faktiskt erkänt ett värde på hästen..

"kl"
Tack för svar alla, det har löst sig nu. Köparen låter mig betala tillbaka handpenningen (vilket redan är gjort).

kl

Jag hade nog också blivit skogstokig faktiskt. Jag kan absolut förstå säljaren, men jag har ännu större förståelse för köparen.

Jag vill bara få det förklarat för mig ordentligt, men det verkar finnas många åsikter?

Att du får olika svar beror på att rättsläget är osäkert, det är omöjligt att med säkerhet säga hur en tvist i rätten skulle gå.

Ett SMS är inget absolut bevis. Köparen kan hävda att någon annan lånade mobilen och svarade, att hon kände sig pressad av dig eller någon anna mer eller mindre fantasifull version. Mobiltelefonen kanske inte är reggad på henne mm. Det blir i så fall din sak att motbevisa detta vilket kan vara omöjligt.

Du har valet att chansa och behålla hästen, blir det en tvist kan det bli mycket dyrt i värsta fall, oavsett om du vinner eller förlorar.

Det är väldigt lätt att kontrollera med hjälp av tex anmälan av stulen mobil, är det gjort? Liksom utdrag av samtalsspecifikation. Nej det går inte att komma undan det heller.
Detta är en tvist, inget brottsmål. Lycka till om du tror att TS kan få ut samtalslistor eller se om det finns en stöldanmälan på mobilen.

Just i detta fallet hade jag absolut inte drivit vidare om jag varit köpare, dels för att jag faktiskt skrivit att det är ok för säljaren att behålla fölet dels att det finns en uppsjö bra föl till salu idag som man kan köpa utan att det skall bli tvist
Ville jag ha fölet hade jag aldrig sagt att det var ok att köparen behöll det. Hade jag sagt det hade jag inte ångrat mig senare heller.

Men, jag är rätt så stark som person. Jag står på egna ben och velar sällan. Är köparen en lite halvmesig person som inte vågar säga nej eller kanske inte ens vågar stå på sig, ska den få skylla sig själv då?

Jag är mycket kluven i frågan och som utgångspunkt behandlar den utifall jag hade suttit som domare, inte hur jag själv hade hanterat situationen ifall det var jag som köpte fölet.

Jag hade nog också blivit mkt besviken som köpare. Man ser ju faktiskt fram emot fölningen och allt annat framöver under hela dräktigetstiden. Som säljare måste du väl ändå haft med i beräkningen att det skulle kunna bli ett sto-föl 50/50, ska ju inte ändra sina affärer pga sina egna känslor och nycker.
Var jag hård nu? Men jag försökte leva mig in i båda scenariorna. :crazy:

Vad skönt att det löste sig! Hoppas du får mycket glädje av din lilla tjej :). Förstår hur du resonerar och tycker inte köparen borde sagt det var ok att häva köpet om hen inte ville det egentligen. Antar att du inte kommer sälja ett ofött föl igen i varje fall om du inte är 100% säker på att du vill sälja. Det var ju en jobbig situation för båda parter.

Senast ändrad:

Tack! Ja, det var inte direkt meningen att göra en stor sak av detta, men nu är det över.

Till er andra som klagar på mig som säljare: Det var KÖPAREN som ångrade sig först, sen tillbaka igen, när jag sedan kom med frågan om det fanns möjlighet att få behålla (då även tänkt på köparens dåliga ekonomi), och hon sa ja, så trodde jag att det var klart, inget mer strul. Men en vecka senare sa hon ju då som sagt att hon ångrat sig. Men nu är det löst.

skönt att det löste sig för er båda. Hoppas bara du lärt dig att inte ingå avtal innan föl är fött nästa gång

Detta är en tvist, inget brottsmål. Lycka till om du tror att TS kan få ut samtalslistor eller se om det finns en stöldanmälan på mobilen.

Nej det åligger inte säljaren att få fram dessa uppg det är ju köparen som måste kunna bevisa att telefonen vart stulen

Ville jag ha fölet hade jag aldrig sagt att det var ok att köparen behöll det. Hade jag sagt det hade jag inte ångrat mig senare heller.

Men, jag är rätt så stark som person. Jag står på egna ben och velar sällan. Är köparen en lite halvmesig person som inte vågar säga nej eller kanske inte ens vågar stå på sig, ska den få skylla sig själv då?

Ja det tycker jag att köparen får göra. Det är affärer inget annat. Skulle jag sälja en häst så säljer jag den inte för att vara blödig om det är en svag köpare.

Kan du inte förklara för henne att lagom till hösten kommer det finnas en hel del prisvärda föl och åringar till salu? Även om hon inte tycker hon hittar ett prisvärt föl just nu så kommer hon att göra det i höst. Jag förstår att du vill ha fölet, hon är ju jättehäftig! Du kan väl erbjuda dig att hjälpa henne leta reda på ett bra föl?

Jag hade nog också blivit mkt besviken som köpare. Man ser ju faktiskt fram emot fölningen och allt annat framöver under hela dräktigetstiden. Som säljare måste du väl ändå haft med i beräkningen att det skulle kunna bli ett sto-föl 50/50, ska ju inte ändra sina affärer pga sina egna känslor och nycker.
Var jag hård nu? Men jag försökte leva mig in i båda scenariorna. :crazy:

Men du har ju ett val som köpare att säga att du vill köpa hästen, förstår inte varför ni skulle bli besvikna på säljaren när det är ni själva som har bollen i handen??

Nej det åligger inte säljaren att få fram dessa uppg det är ju köparen som måste kunna bevisa att telefonen vart stulen
Det är egentligen onödigt att fortsätta i denna tråden nu när det är löst och alla parter är glada. Köparen behöver inte bevisa det mer än att säga att telefonen var stulen egentligen. Det finns inget krav på att köparen måste bevisa det med både det ena och det andra. Visst är det så att den som hävdar någonting måste kunna bevisa det, men det är inte sådär jättelångt draget i tvistemål som inte rör sig om speciellt mycket pengar.

Sen spelar det ingen roll med telefonen heller. Kan köparen bevisa att denne legat i underläge så måste säljaren ha väldigt bra anledningar för att dra sig ur. Hade det varit en stor uppfödare som är att anses som en näringsidkare hade det varit ännu värre för säljaren.

Det spelar ingen roll nu i alla fall. Det ordnade sig och alla är nöjda!

Fast nu var det ju inte säljaren som har brutit kontraktet utan köparen därför skulle det inte blivit några problem. Och jo du har bevisbörda om du hävdar något till ditt försvar.

Fast nu spelar det ingen roll eftersom det är löst :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 599
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd. Kan inte gå in på exakta detaljer men i det stora hela iaf. Jag lät betäcka ett av mina ston i somras. Fölet...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
60 230
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka