Kan pappan ta barnet hur som helst?

Sv: Kan pappan ta barnet hur som helst?

Just frågor kring barn är nog ett tillfälle då jag verkligen är naiv. I min värld sluter man liksom ett kärleksavtal med barnet i samma stund som man beslutar att sätta det till världen. "Hädanefter lovar jag att göra allt till det bästa för dig", ungefär. Och sen håller man sig till det.

Utifrån sett, när man är mer saklig och inte inblandad, är det säkert så att båda ofta försöker göra vad de anser är det bästa för barnet. Men om du och jag har barn ihop och jag tror att det bästa för barnet är att bo med mig och träffa dig sporadiskt, och vice versa, så kan det ju bli konfliktfyllt ändå.

Lägger vi en lite lagom bittert svartsjuk separation oss emellan i den soppan, så blir det inte enklare.

Mamman ringde polisen, de sa att de inte kunde göra ngt.

Dom har inte enskild vårnad.
Barnet bor hos mamman men är hos pappan lite då och då när pappan har de andra barnen. Den yngsta sover då över en natt och kommer sen hem igen.

Konstigt. Till syrran sa dom att endera åker hon dit och hämtar, eller så åker dom dit.

Fast det har väl TS skrivit ? Pappan kräver ju gemensam vårdnad skrev hon..fast hon skrev delad vårdnad. Då tyder väl det på att mamman har ensikld vårdnad ?

Dom har inte enskild vårnad.
Barnet bor hos mamman men är hos pappan lite då och då när pappan har de andra barnen. Den yngsta sover då över en natt och kommer sen hem igen.

Vårdnad och umgänge är vitt skilda saker. Likaså brukar man skilja på boendeförälder och umgängesförälder. Och även om man har växelvis boende typ varannan vecka, så är barnen skrivna på EN adress, hos EN förälder.

Man kan ha gemensam vårdnad eller så kan en förälder ha enskild vårdnad. Barnen har rätt till umgänge med båda sina föräldrar oavsett om den ena har enskild vårdnad.

Det bästa är nog, i det här fallet, att föräldrarna träffas hos Familjerätten och skriver någon form av avtal för umgänget, om inget annat så för barnens skull så att det blir vettiga rutiner och inget hattande hit och dit när den ena eller båda föräldrarna känner för det.

Om inte pappan vill (?), så får mamman helt enkelt skaffa ett ombud och stämma pappan inför Tingsrätten och kräva ordning och reda vg både vårdnad och umgänge.

Fast det har väl TS skrivit ? Pappan kräver ju gemensam vårdnad skrev hon..fast hon skrev delad vårdnad. Då tyder väl det på att mamman har ensikld vårdnad ?

Delad vårdnad och gemensam vårdnad är detsamma i juridiken, motsatsen är enskild/ensam vårdnad.

Det handlar antagligen om att pappan kräver att barnet ska bo lika mycket hos honom. Vårdnad och boende är två olika begrepp.

Jo jag vet allt det...men så här läste jag: Maamman har enskild vårdnad men Pappan kräver gemensam. Har jag läst fel då ? Menar ingenting om umgänget alls. Om pappan vill ha gemensam vårdnad måste det ju betyda att mamman faktiskt har enskild vårdnad eller hur..eller läser jag helt fel det TS skrivit ??

Fast Sammet är ju TS så om hon nu skriver att mamman inte har enskild vårdnad så :)

:D Jaha, se där

Fast ts skrev ju annat från början därav förvirringen...mig veterligen skrevs: Pappan kräver delad vårdnad..därför skrev jag som jag gjorde. Kräver man det så har man ju inte gemensam vårdnad menar jag..;)

Jag tror det är en miss från Sammet, att man inte skiljer på boende och vårdnad.

Dom har gemensam vårdnad, men sonen har mest bott hos mamman och nu kräver pappan att han ska ha sonen lika mycket = min tolkning.

Jag tycker iof inte att det är någon konstigt lösning ( barnet har ju rätt till båda sina föräldrar ), men att bara "hålla inne på ungen" känns jäkligt skevt.

Jag har inte kunskap i vad som är vad inom barnjuridik och barnuttryck i detta fall. Mitt fel alltså. :)

Det är som calazirya skriver.

Ja visst ska sonen få träffa sin pappa, absolut. Men...

Barnpsykolog har sagt att sonen inte mår nog bra för att behöva åka emellan mamman och pappan varannan vecka, att han behöver tryggheten att vara hos sin mamma.
Pappan har varit ok med detta men pga omständigheter som jag inte vill lägga ut på nätet (av respekt till mamman) så har nu pappan bestämt sig att sonen ska gå från 1 dag/varannan vecka till pang på varannan vecka helt och hållet (dvs 7 dagar).
Detta är lite väl tufft imo med tanke på att sonen inte är van vid detta.

Så lösningen just nu är att sonen bor varannan vecka hos föräldrarna (han släppte alltså hotet med att inte lämna igen sonen övht).

Nu kan det komma att lösa sig ändå pga omständigheter. Jag håller tummarna.
Även om pappan agerade mkt fel så anser jag att det kanske blev ett bra resultat ändå, även om mamman lidit så kommer hon troligast att lida mindre nu. (vill poängtera att det INTE är några droger medblandade på något som helst sätt, utan det är frågan om en relation till en annan man som startade det hela)

Men allvarligt, att pojken träffar pappan 1 dag varannan vecka ? Vad för bra kan det komma ut av ett sådan sparsamt umgänge? Då förstår jag att man som förälder vill se sitt barn mer.

Jaja jag har ju iingen aning om vad som pågår i familjen, men jag skulle inte fixa att bara träffa mitt barn 1 dag varannan vecka :/

Finns det inte möjlighet att dela upp det, så att det blir fler byten istället för två långa sessioner hos varje förälder om det just är separationen från en förälder som är jobbig för barnet.

Jag anser att vad barnet behöver är viktigare än vad föräldern vill. Eller?

Om barnpsykolog anser att barnet behöver tryggheten att bo hos sin mamma och kan hälsa på pappan, så borde pappan om han brydde sig om barnet repsketera det.

Nu verkar det som sagt lösa sig på bästa sätt.

Som sagt jag har inte hela historian, men det borde ligga i båda föräldrars intresse att barnet ska ha tillgång till båda sina föräldrar för barnets skull.

Barnet behöver båda sina föräldrar, det behöver absolut inte bo växelvis varannan vecka. Underlättade mamman för umgänget dagarna som inte var pappans också ?

Svaret är "om hon kunnat", men det kunde hon inte och varför vill jag inte berätta, av respekt till mamman.
Men det var inte hennes frivilliga val om man säger så.

Nej okej det respekterar jag helt klart ( jag skulle inte ha velat att någon vän hängde ut mig heller på nätet ). :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 907
Senast: Manji
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 371
Senast: Pinus
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 142
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar