Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De så kallade "groparna" kan bli för att man ofta rider med sporrar och såklart blir det nött. men det betyder inte att hästen plågas av det ? Tycker du att alla ryttare istället ska sitta och sparka hästen i sidorna kanske ? Jag tycker sporrar är bättre i vissa fall (beror ju helt på hästen såklart).
Sporren ska bäras och användas försiktigt. Har man en lyhörd häst ska inte sporren behöva användas mer än ett par gånger på ett dressyrpass. max.
Eh... Om hästen tävlas i dressyr, så bör den väl ändå vara så pass känslig att man inte ska behöva använda sporrarna? Annars har den väl inget där att göra. ( ev. Undantagsfall, hästar som just börjat tävla)
Om man rider så ofta, och så hårt med sporrar att det blir gropar i magen poå hästen, så bör man nog tänka lite på sin ridstil.
Det är ju SYND om den stackars hästenb.
Blir det gropar, så beror det ju säkerligen på att ryttaren suttit och nött med skänklarna alldelesalldeles för mycket = inte bättre än sparkar!
Sporren ska bäras och användas försiktigt. Har man en lyhörd häst ska inte sporren behöva användas mer än ett par gånger på ett dressyrpass. max.
Dom kanske inte får fram hästarna annars? En vuxen ryttare som rider i dressyr laget div 1 har ridit med så långa sporrar och haft dom i sidan på hästen så att hon har stora vita märken i sidan ,. hon har även märken efter spöet,..
Lämnar frågan om sporren då jag inte lever i den världen. Här i Skåne blir det ett himla liv om du har sporrmärken (absolut inte hål, utan skav) och det är bra. Så det är nog ganska lokalt.Ska inte tån peka rakt fram? Och ska inte hästarna gå framåt UTAN sporren i sidan?
..
Jag har bara en undran. Var på en dressyrtävling och tittade....
80% av ALLA ryttare satt med hälarna inåt hästen och gnagde med sina sporrar inåt hästen Varför? Ska inte tån peka rakt fram? Och ska inte hästarna gå framåt UTAN sporren i sidan?
En del hade gropar efter sporren i själva muskeln på sidan.. Vad är det för sport? Djurplågeri enligt mitt tycke...
VAr och tittade på en hoppträning för ett tag sedan, då såg man också dessa tendenser med gropar på sidorna och pälsen var borta på en fläck där hälen och sporren ligger i samma läge... Kan nån förklara varför så skulle jag vara tacksam..
Att hästen inte går fram för skänkeln på tävling kan bero på att den är spänd och/eller för mkt laddad.
Hästen behöver inte tycka att det är tråkigt för det, utan den kanske behöver mera rutin och tydligare ridning för att komma till sin rätt.
Det kan även bero på att ryttaren är spänd/vill för mkt - vilket också blir bättre med mer rutin.
Man kan behöva vara lite tuffare med ex. skänkeln tills man har hästen på hjälperna, att sitta och vara "snäll" och vara för passiv löser inte de problemen alltid.
Det är svårt att rida precis som hemma inne på en tävlingsbana.