Kan ni som rider dressyr förklara...

Sv: Kan ni som rider dressyr förklara...

Konstigt, kan det verkligen skilja så mycket beroende på var i landet man befinner sig??
För jag tävlar i stort sett varje helg och jag tänkte just förra helgen att "det var som sjutton vad folk har börjat rida bra nuförtiden". Jag tycker sällan man ser några riktiga bottennapp längre på dressyrtävlingar - är ändå ute med tre hästar denna säsongen - från lokal LB till regional MsvB...

/Malin

Dressyr på Grand Prix nivå är nog det vackraste som finns - synd bara att vägen dit ska vara så lång...

Sen tror jag personligen att folk har olika uppfattning om vad som är nötande med sporrar, och inte.
Det är nog mest det, och inte var i landet man bor.

Och vissa överdriver kanske när de sett två ekipage på en tävling som gjort det.. :angel:

Får hålla med dig där. Det överdrivs mkt. En del anser det vara ren misshandel om man bara använder sig av sporren. Jag kan säga så här: ibland krävs det att man blir lite hård och det kan verka hemskt ibland och det ser inte vackert ut. Men ska man så att säga ta i lite extra så att häsen blir obekväm (INTE sår sidorna eller "hål" i sidorna) så måste det leda till att det i slutändan blir bättre för hästen. Inte sitta och nöta ständigt och hästen blir olycklig. Ex en häst som lägger sig framstupa och spjärnar med bakbenen=sänkt rygg måste kanske tryckas på ordentligt ibland med sporrar. I slutändan så stärks hästen och ryttaren kan bli mildare i sin ridning igen. Visserligen ska detta arbete göras innan tävling och inte på framridningen men kanske häste går bra hemma? Men återigen så ska det påpekas att inga sår, svullnader eller "hål" är okej under några som helst omständigheter. Hästen kan vara känslig osv men riktiga sår ska det inte behöva bli. Men okunskap förekommer men istället för snacka skit på läktaren så kanske man ska bli lite ödmjuk och inse att denna ryttare inte gör det med vilje och det kan komma tillfällen då man sjäv inte är så snäll mot sin häst, i ren okunskap/orutin. Utbildning av ryttare är lösningen!

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
jag tycker att du fråga en överdomare eller ubt. dressyr domare.

De flesta rider nog inte bättre än så. Kolla in dressyrbilderna här på forumet så ser du att det alltför ofta ser lika illa ut. Tyvärr.

Sen tror jag personligen att folk har olika uppfattning om vad som är nötande med sporrar, och inte.
Det är nog mest det, och inte var i landet man bor.

Och vissa överdriver kanske när de sett två ekipage på en tävling som gjort det.. :angel:

Jo om det ändå bara var två ekipage.... men jag var där TVÅ HELA DAGAR!! :mad:

Att hästen har märken efter sporren så betyder inte det att man hgar suttit å gnagat in den i maqgen på hästen :o Kanske lite fel å skreva att de som rider dressyr plågar sina djur ? Jag tror faktiskt inte att dommarna skulle ge sådana ryttare bra poäng, för de vet väl va de gör ? :cool:

Vissa domare ger bra poäng till ryttare som synligt sågar hästen i munnen, så nog kan de döma bra om nån sitter och nöter med sporren.
:cool:

Ska inte tån peka rakt fram?

Jag har iaf fått lära mig att tån ska peka lite snett utåt för att om man pekar rakt fram är det stor risk att man börjar knipa med knäna som man inte ska göra. Sen är det ju lättare att driva med baksidan av vaden då också om tån pekar lite utåt. Men som folk har skrivit, många använder tyvärr bara sporren i det läget.

Att hästen har märken efter sporren så betyder inte det att man hgar suttit å gnagat in den i maqgen på hästen :o Kanske lite fel å skreva att de som rider dressyr plågar sina djur ? Jag tror faktiskt inte att dommarna skulle ge sådana ryttare bra poäng, för de vet väl va de gör ? :cool:

Jag har inte skrivit det heller :angel: Använd gärna knapplån om du inte svarar på rätt inlägg...

Så om en häst har gropar precis där sporren sitter på ryttarens häl, hur har de groparna då kommit dit? Kan du förklara det för mig så skulle jag vara mycket tacksam.... De kanske är med födda? En speciell ras som används för engelska ridgrenar? :angel:

Så om en häst har gropar precis där sporren sitter på ryttarens häl, hur har de groparna då kommit dit? Kan du förklara det för mig så skulle jag vara mycket tacksam.... De kanske är med födda? En speciell ras som används för engelska ridgrenar? :angel:

Aha, du är en sån svart/vit vi och dom-ryttare:angel:

Precis som flera skriver så är det hemskt om hästar har sår efter sporrar. Jag har aldrig sett hålen du pratar om men jag har sett ett par hästar under åren med rejäla sår efter sporren. Det är fruktansvärt och har inget med bra dressyrriding att göra. Och inget speciellt med engelsk ridning öht att göra.

Skav av skänkeln under pälssättningsperiod är något helt annat och det beror på känslighet i pälsen. På dem som lätt får det blir det samma av kanten på schabrak, förbygel, täcken,. mm. Min gamla fick det lätt på våren vid fällningen även om man inte red med sporrar alls.

Det finns bra och dålig ridning i alla grenar, men jag tvivlar på att du under en tvådagarstävling sett alla hästar ha sporrsår och hål i magen:eek: Hur många hade SÅR?

Man ser det man vill se också. Att hacka med sporren är fult men jag tvivlar på att någon som är mer positiv till dressyr hade sett samma som du. Frågan är som sagt om det var många ryttare med ostadig skänkel som "duttade" pga att de inte kunde hålla skänkeln still tex. Det är irriterande för många hästar, men knappast djurplågeri, de hackar inte, de kommer åt genom att skänkeln rör sig.

Aha, du är en sån svart/vit vi och dom-ryttare:angel:

Precis som flera skriver så är det hemskt om hästar har sår efter sporrar. Jag har aldrig sett hålen du pratar om men jag har sett ett par hästar under åren med rejäla sår efter sporren. Det är fruktansvärt och har inget med bra dressyrriding att göra. Och inget speciellt med engelsk ridning öht att göra.

Skav av skänkeln under pälssättningsperiod är något helt annat och det beror på känslighet i pälsen. På dem som lätt får det blir det samma av kanten på schabrak, förbygel, täcken,. mm. Min gamla fick det lätt på våren vid fällningen även om man inte red med sporrar alls.

Det finns bra och dålig ridning i alla grenar, men jag tvivlar på att du under en tvådagarstävling sett alla hästar ha sporrsår och hål i magen:eek: Hur många hade SÅR?

Man ser det man vill se också. Att hacka med sporren är fult men jag tvivlar på att någon som är mer positiv till dressyr hade sett samma som du. Frågan är som sagt om det var många ryttare med ostadig skänkel som "duttade" pga att de inte kunde hålla skänkeln still tex. Det är irriterande för många hästar, men knappast djurplågeri, de hackar inte, de kommer åt genom att skänkeln rör sig.

Vi och dom ryttare.. jo visstdu... hmm kanske om det inte var så att jag själv har hållit på med dressyr tidigare, jobbat för dressyrryttare i höga klasser mm.... men jag har aldrig sett sånt här, så det måste ha hänt något de senaste 10 åren inom ridsporten.... :eek:

Vi har nog mer och mer glidit ifrån sitsen betydelse, och detta att sätta hästen främst.

Folk tror idag att sitsen har att göra med att sitta snyggt.

Sits har med inverkan att göra. Kan man inte släppa igeom hästens rörelser genom höftleden och swinga med bäckenet så börjar hästen stå emot.

Då tror man hästen är lat och så driver man den. I varje steg...
Men eftersom det inte beror på att hästen är lat så svarar hästen inte på skänkeln och därför lägger man på en sporre och så är man i en negativ ond cirkel

Det mesta beror nog på avhästningen inom militären och en vridning av synen på hästen mer och mer likt ett redskap eller varför inte en leksak :smirk:

När jag var barn hade man respekt för ridläraren och en vördnad för hästen...

Nu skall det mesta gå _utan_ egen insats- OCH så har kunskapen om den goda sitsen och den goda ridningen försvunnit och ersatts av rosettjakt.

De som vill rida på hästens villkor, måste då leta upp en CR tränare :confused:

Helt befängt

Det skär till i hjärtat att läsa om detta!

Om man måste sitta och haka med sporrar till det blir "hål" eller skav i hästens sidor är det fel ifrån början.
Man måste göra upp med hästen innan vad man kräver av den, dvs att den ska gå fram för ett lätt tryck med skänkeln annars blir ju hästen tillslut helt skänkeldöd!!

Superviktigt anser jag att vara superkonsekvent! om hästen inte går fram emot ett lätt tryck med skänkeln håller jag kvar trycket tills den ökar farten och om den inte ökar inom 3 sekunder så petar jag lite med spöet och berömmer på rätt ställe dvs precis när hästen lyssnar och ökar farten!
Funkar det inte att peta med spöet kan man ta det lite hårdare en gång så att den är med på att det är ryttaren som bestämmer. Bättre enligt mig med ett hårdare pet med spöet kanske en gång ist. för att sitta och nöta, trycka och sparka i hästens sidor!!

tycker inte de är någe bra förebilder.
jag tycker själv detta låter hemskt!
i såfall tycker jag att man inte borde få rida med sporrar. (den/dom som gör så)
det är väll därför man ju ska rida ordentligt med tårna fram!
jag kan ha svårt för detta själv ibland.( att hålla tårna fram)
men jag rider inte med sporrar EFTERSOM jag vet att jag kan skada hästen.
gropar efter sporrar= detta ska vå en kul sport, inte djurplågeri!

håller me......

Vet du vad att det är nog tio år sen jag såg den med störst sår av sporrarna, fruktansvärt. Det är mer än tio år sen jag såg mest "lärkvingar" i dressyren, faktiskt.

Så jag tror inte alls det är värre, snarare tvärtom i alla fall om du går tio år tillbaka.

Sen tycker jag du resonerar svartvitt och onyanserat, faktiskt, du går igång mot hela dressyrgrenen och "engelsk ridning" åkte med också. Ingen här i tråden har försvarat hackande med sporrar tycker jag. Många hästar idag är av en lättare känsligare typ än för tio-tjugo år sen och såna brukar det inte löna sej ett dugg att sitta och hacka i sidorna på, faktiskt.

Som jag skrev förrut, ja kanske såg du en rad ryttare med lite ostabila skänklar men det är inte samma som att hacka upp sår i sidorna och något som ryttaren förmodligen tränar på att komma tillrätta med.

Senast ändrad av en moderator:

om det var barn som var och red dressyr på en tävling så brukar det se ut så. För dom har inte hunnit lära sig att man inte gör så. Doramer skriver ju int de i protokollet så dom får ju aldrig veta att det ser illa ut. Jag tycker samma som du att tån skall ju peka framåt. Sen tycker jag själv att det är ju en väldigt dum regel att från och med LB:1 så måste du bärra sporrar inne på banan.
Therese

De så kallade "groparna" kan bli för att man ofta rider med sporrar och såklart blir det nött. men det betyder inte att hästen plågas av det ? Tycker du att alla ryttare istället ska sitta och sparka hästen i sidorna kanske ? :mad: Jag tycker sporrar är bättre i vissa fall (beror ju helt på hästen såklart).

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 377
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Har i helgen varit och tittat på dressyrtävlingar i lite högre klasser. Var många fina, harmoniska ekipage som tävlade där. Men tyvärr...
2
Svar
30
· Visningar
2 810
Senast: Tiara
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar