Kan ni som rider dressyr förklara...

Chex

Trådstartare
Jag har bara en undran. Var på en dressyrtävling och tittade....
80% av ALLA ryttare satt med hälarna inåt hästen och gnagde med sina sporrar inåt hästen :eek: Varför? Ska inte tån peka rakt fram? Och ska inte hästarna gå framåt UTAN sporren i sidan?
En del hade gropar efter sporren i själva muskeln på sidan.. Vad är det för sport? Djurplågeri enligt mitt tycke...

VAr och tittade på en hoppträning för ett tag sedan, då såg man också dessa tendenser med gropar på sidorna och pälsen var borta på en fläck där hälen och sporren ligger i samma läge... Kan nån förklara varför så skulle jag vara tacksam..

Sv: Kan ni som rider dressyr förklara...

Jag kan tyvärr inte förklara varför då jag ej rider varken dressyr eller hoppning. Men jag undrar samma sak som du, och anser också att det är djurplågeri. Men som ingen verkar bry sig om..

Sporten i sig förespråkar inte att man rider så att sporrarna lämnar märke. Sen att en del gör det är en annan sak. Men att påstå att sporten i sig skulle vara djuplågeri är lite väl magstarkt. Det du får tänka på är det är tävling, det är inte samma sak som träning. Nerver osv spelar in. Dessutom kan det vara så att en häst kanske går bra hemma men "dör" på tävling därav sporrarna i sidan. Jag förespråkar INTE att man rider så hårt med sporren som du beskrev men man kanske inte ska vara så snabb att döma :angel: Att rida är ingen lätt konst, det tar tid att lära sig och man gör många misstag på vägen (sporrar i sidorna, ryckande händer osv). Nu vet jag inte vilken nivå det var på tävlingen iofs men tänk på att 99% av ryttarna vill sina hästars bästa även om det ibland blir fel. De riktigt elaka ryttarna är väldigt få....

Frajda, jag håller med dig. Det är svårt att rida och visst har jag också ryckt hästar i munnen, sparkat dem i sidorna, dunsat dem i ryggen osv. Av okunskap.
Men att rida så att hästen får sår av sporrarna? Och finns det i så fall ingen kunnig som kan se det och sätta stopp för det?
Dessutom: Om hästen "dör" på tävling så är det väl för att den tycker att det är tråkigt. Carför ska den då åka omkring på tävling efter tävling? Ryttaren kanske får lägga om sina och hästens vanor eller se sig om efter en ny häst som är mer intresserad av att tävla.

Jag har också sett mycket gnagande med sporrar på klubbtävlingarna och jag tycker det är fel när hästen får märken eller ont.

Självklart försvarar jag inte sår i sidorna. Och visst en häst som inte gillar att tävla bör inte tävla. Rätt häst till rätt sak är det bästa. Lite mer civilkurage hos tränare och överdomare och tävlingspersonal hade nog inte varit fel. Visserligen lär inte en "elak" ryttare sluta men det måste ändå markeras att det är fel. Det jag egentligen menade i mitt svar var att jag är lite trött på alla dessa experter som direkt dömer, helt efter eget huvud, hur hemska alla ryttare är som misshandlar sina hästar. Utan att kanske reflektera över sin egen ridning. Dessutom utan att veta ett dugg om personen som rider i fråga.

OBS TS jag syftar inte på just dig nu utan bara rent allmänt. Vill bara framhålla att jag inte vill sätta åt dig på ngt sätt utan bara påpeka att det finns en del som dömer andra på det sättet. Håller med dig om att inga sporrar ska göra sår i sidorna på hästen och det är bra att detta diskuteras.

En liten parentes...

Just vid hårsättning och hårfällning är hästarna extra känsliga för nötning. Har själv råkat ur för att kästen hade ett sår efter sporren :eek::eek::eek: vid pälssättningen och jag hade INTE hackar med sporren...

Precis! Min får skav på de mest märkliga ställen vid de perioderna.
Av träns, täcken, sadelgjord, benskydd you name it...
(Därför rider jag iofs inte med sporrar hemma just då)

Om hästen "dör" på tävling så är det väl för att den tycker att det är tråkigt. Carför ska den då åka omkring på tävling efter tävling? Ryttaren kanske får lägga om sina och hästens vanor eller se sig om efter en ny häst som är mer intresserad av att tävla.

Att hästen inte går fram för skänkeln på tävling kan bero på att den är spänd och/eller för mkt laddad.
Hästen behöver inte tycka att det är tråkigt för det, utan den kanske behöver mera rutin och tydligare ridning för att komma till sin rätt.
Det kan även bero på att ryttaren är spänd/vill för mkt - vilket också blir bättre med mer rutin.

Man kan behöva vara lite tuffare med ex. skänkeln tills man har hästen på hjälperna, att sitta och vara "snäll" och vara för passiv löser inte de problemen alltid.
Det är svårt att rida precis som hemma inne på en tävlingsbana.

Jag menar bara att man ska akta sig så det inte blir en "djurplågeri gren" i folkmun, inte att dressyren är djurplågeri. Det här såg inte alls kul ut, och jag är då för glad över att jag själv inte rider dressyr längre. Har hållt på med det i många år före, men tur så har jag bytt inriktning...

Sporrar ska väll ändå vara ett hjälpmedel, inte ett tortyr redskap??!! :mad:
Kan man inte rida med sporrar kan man låta dem ligga hemma på hyllan tills man är redo. Det man inte kan före tävling, kan man inte lära sig på framridningen.. grr.... Å blir hästen "död" på tävling så ska den hästen inte tävla.. den tycker ju inte att det är kul, och ännu mindre med sporrar i sidan. :o

Hmm jo hästar kan vara kännsliga vid pälsfällning, men nu lär väll ändå pälsarna vara färdiga på det området.. annars är det något som är fel... :angel: Och jag får då inga skav på min häst när den fäller pälsen, och ändå rider jag med sporrar... hmmm :p

Jag tycker hela sporten blir snedvriden om man inte får lära sig rida innan man sätter på sig sporrar. Så här ska det bara inte se ut, och det skrämmer iväg många, med följd av massa prat....

Det är svårt att lära sig att rida, det är ingen lätt konst, men man ska väll gå rätt väg? Utan att skada djuren? Tyckte det var riktigt jobbigt att titta på, och då har jag själv ridit dressyr, men slutade för ca 10 år sedan.

Riktigt besviken faktiskt.. och vart är tränarna? Vad finns det för tränare kan man fråga sig sen... Sorgligt riktigt B faktiskt i mitt tycke. :eek:

Det här var Div 2 så det var ju inte toppen, men heller inte botten... Men det spelar ingen roll, det ser för jävligt ut vilken klass det än må vara på ekipagen.. grr:devil:

En liten parentes...

Just vid hårsättning och hårfällning är hästarna extra känsliga för nötning. Har själv råkat ur för att kästen hade ett sår efter sporren :eek::eek::eek: vid pälssättningen och jag hade INTE hackar med sporren...

Precis :bow::bow: Jag har också gjort så att hästen fått märken, men då endast av skor!:eek: Så visst är dom känsligare då!:idea:

Tyvärr är det ju så att vissa ryttare inte kan hålla koll på sina ben/fötter. (Kanske enbart på tävlingen när hästen är laddad, vad vet jag)
Och sätter man då på sig ett par sporrar så blir det ju självklart att man nöter med dem i magen.
Tycker det är lite tråkigt att folk inte tar av sig sporrarna om de känner (För det måste man ju känna) att hälarna studsar fram och tillbaka mot magen på hästen.
Får den "småsparkar" med enbart hälen är det ju inte alls lika farligt, även om det är tråkigt att se på.

Sen finns de ju såna som sitter och nöter, eller hur man ska säga, med skänkeln. Dvs har skänkeln iprincip still (så gott som) men sitter och klämmer hela tiden.
Då kasnke hästen slutar lyssna, man tar på sig sporren och vips så sitter man och klämmer med sporren istället :idea:
Jättebra.. :crazy:

Nej. Jag anser att man måste tänka efter lite när man ska använda sporrar.

Att hästen inte går fram för skänkeln på tävling kan bero på att den är spänd och/eller för mkt laddad.
Hästen behöver inte tycka att det är tråkigt för det, utan den kanske behöver mera rutin och tydligare ridning för att komma till sin rätt.
Det kan även bero på att ryttaren är spänd/vill för mkt - vilket också blir bättre med mer rutin.

Man kan behöva vara lite tuffare med ex. skänkeln tills man har hästen på hjälperna, att sitta och vara "snäll" och vara för passiv löser inte de problemen alltid.
Det är svårt att rida precis som hemma inne på en tävlingsbana.

Jag förstår precis hur du menar och du har helt rätt i det du skriver. Tyvärr tror jag inte att kunskapen på tävlingsbanorna i lägre klasser är så hög. Många gånger tror jag att det är ett oavsiktligt skänklande på grund av en dålig sits i kombination med bristande kunskap om korrekt inverkan och korrekt hjälpgivning.

Tyvärr är det ju så att vissa ryttare inte kan hålla koll på sina ben/fötter. (Kanske enbart på tävlingen när hästen är laddad, vad vet jag)
Och sätter man då på sig ett par sporrar så blir det ju självklart att man nöter med dem i magen.
Tycker det är lite tråkigt att folk inte tar av sig sporrarna om de känner (För det måste man ju känna) att hälarna studsar fram och tillbaka mot magen på hästen.
Får den "småsparkar" med enbart hälen är det ju inte alls lika farligt, även om det är tråkigt att se på.

Sen finns de ju såna som sitter och nöter, eller hur man ska säga, med skänkeln. Dvs har skänkeln iprincip still (så gott som) men sitter och klämmer hela tiden.
Då kasnke hästen slutar lyssna, man tar på sig sporren och vips så sitter man och klämmer med sporren istället :idea:
Jättebra.. :crazy:

Nej. Jag anser att man måste tänka efter lite när man ska använda sporrar.

Nu är det ju så att det står i TR att sporrar skall bäras på tävling. Och sporrar är ju en sak som man måste träna med om man skall kunna tävla med det... i alla fall tycker jag det.

Min personliga åsikt är att sporrar är ett suveränt hjälpmedel. Tack vare dem kan jag sitta så stilla det bara går. Endast genom att lägga emot ytterst försiktigt får jag den effekt jag vill ha. Jämfört med att rida utan sporrar där hjälpen blir okänslig och gradvis "förslöad". Å andra sidan anser jag samtidigt att man inte skall driva hästen alls, skänkeln=sporren skall överhuvudtaget inte ligga emot hästen utan bara vila längs med... hästen skall ändå kunna gå kvar i samma tempo.

Skickar en (ögonblicks)bild på hur det kan se ut med min fötter(sporrar) när jag tävlar. Har aldrig än idag lyckets ge skav på mina hästar, möjligtvis av nått täcke nångång(irrelevant i denna fråga...?)
Skulle jag mot förmoda göra det någongång, skulle jag verkligen ta mig en funderare var felet sitter, och åtgärda det där. Sporren är ju en förfining av dina hjälper, likaså kandar. Inte sätter jag på ett kandar för att hästen är dålig på att stanna, eller.....

Har även jag sett hål/skav i sidan på hästar efter sporrar och att man ändå kan säga att den har gått så bra...låter väl motsägelsefullt för mig.
Jag själv kommer aldrig att acceptera nått sånt och man kan alltid påpeka till den det berör, men mycket mer än så kan man nog inte göra.
IMG_3388.jpg

Inte på lokal nivå. Rider man snäppet högre anser iaf jag att man ska kunna rida med sporrar, annars har man inte där att göra :crazy:

Jag tror du och jag har samma uppfattning om sporren :idea:
På min häst kan jag iofs bara trycka lätt med skänkeln för att få samma effekt.
Men alla är ju inte som hon :D

Sporten i sig förespråkar inte att man rider så att sporrarna lämnar märke. Sen att en del gör det är en annan sak. Men att påstå att sporten i sig skulle vara djuplågeri är lite väl magstarkt. Det du får tänka på är det är tävling, det är inte samma sak som träning. Nerver osv spelar in. Dessutom kan det vara så att en häst kanske går bra hemma men "dör" på tävling därav sporrarna i sidan.

Är det så att man bara "överanvänder" sporrarna på tävling och inte hemma, så borde det inte hinna bli sådana märken, eller?

Om hästen har tunn päls kan det bli kala fläckar ändå.
Inte är det något försvar för sporrsår såklart, men det kan bli så.

KL*
Det finns okunskap i alla sporte överallt , klart är det inget som man eftersträvar..

Jag har aldrig sett hållor i musklerna??

Sen visst kan hästarna få skav, kan de får det från schabrak så kan de väl få det från stövlar och skor också? Har inte dte problemet men vissa har jättekänsliga hästar!

Sen vet jag att där är många på lokal nivå som sitter och hackar, men jag kallar det okunskap

Kan ju bara säga att jag ser många hoppryttare som rider "markarbete" med knackande sporrar. Var på en clinic för en av landets bästa hoppryttare och h*n satt och knackade fram hästen i varje steg, unghäst som färdigutbidad. DET har jag aldig sett på någon dressyrclinic

Tror INTE att det har ngt med just dressyrryttare att göra, utan ryttare i allmänhet.. och ingen speciell i synnerhet!?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 377
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Har i helgen varit och tittat på dressyrtävlingar i lite högre klasser. Var många fina, harmoniska ekipage som tävlade där. Men tyvärr...
2
Svar
30
· Visningar
2 810
Senast: Tiara
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar