Kan ngn klok förklara varför.....

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har två olika hagar till mina tre hästar, i den ena finns det två ligghallar och i den andra finns både bete och ett flertal skogsdungar. När det är riktigt soligt och varmt brukar jag ta över dom i stall hagen och dom går gladeligen in i ligghallen och står där hela dagen, men ibland får dom vara i den andra skogshagen, då står mitt ute i solgasset:eek:. Varför ?????? har ngn av er ngn ide?

Sv: Kan ngn klok förklara varför.....

Det kanske är mycket flugor och insekter i skogen??

Skogen är sval och det är inte alls mkt insekter där, dom betar inte så mkt utan står bara i solen och viftar med svansarna!

Mina hästar gör exakt samma sak. Dom har en stor skogsdunge att gå in i, men på dagarna när solen gassar står dom bara rakt upp och ner utan att beta speciellt mycket. Dom tycker att det är riktigt varmt och står och flämtar ändå går dom inte in i skogen:confused: Dom är nästan bara inne i skogen på kvällen.. Konstiga djur:p

Skogen är sval och det är inte alls mkt insekter där, dom betar inte så mkt utan står bara i solen och viftar med svansarna!

Det när nog svårt att säga att det inte är så mycket insekter i skogen. Rent generellt så brukar insekter dras till just skogsdungar. Antagligen är det så att den platsen där de står är det minst insektstryck och som svalast (tex att det fläktar där).

Mina hästar gick aldrig in under träden utan de gick alltid in i ligghallen fast det igentligen var svalare i skogsdungen. De kunde står i ligghallen hela dagarna fast det inte fans det minsta att äta där inne.

Mvh

Tora

Det låter konstigt.. Våra hästar stod nästan jämt i skogen när de var på bete, jag vart nästan orolig att de inte ville gå ut och äta pga sol och insekter...
Och så gör dina tvärtom.. de kanske är solälskare bara? :idea:

hästarna här har en liten skog dom kan gå in i och nu när de är såhär varmt så står dom där hela dagarna tills de blir lite svalare på kvällen.

jag rider alltid in i skogen när jag rider ut nu för de går inte att rida någon annanstans pga inskterna men i skogen är de faktiskt inte mycket insekter alls, dessutom svalt och skönt.

Hos oss går det knappt att sticka in näsan i skogen innan man blir överfallen av alla möjliga och omöjliga bitande odjur (insekter alltså).

Mvh

Tora

kanske beror på vad de är för skog då? för här går de inte att vara utanför skogen, såfort man kommer ut där de är mer öppet blir man anfallen av milj. insekter nu.

Där jag rider ut är det både tallskog, granskog och lövskog (så mysigt att rida i). Det är så fort det slutar fläkta som insekterna kommer fram. Framför allt blinningar finns det gott om nu :crazy:. Ibland så kommer det också sådana där stora "helikoptrar" och anfaller en. Då är det bara rask trav som hjälper för de kan verkligen flyga fort.

Det är samma sak när man skall gå igenom skogen en bit för att bada (utan häst alltså). Brukar alltid få hålla en rask takt för att slippa bli anfallen av bitska odjur. Men bara man kommer fram till sjön så är det okej.

Mvh

Tora

Vi har också grymt mycket insekter i skogen. Räcker att man bara är i närheten för att de ska komma.

Här gör hästarna ungefär likadant. Och det spelar ingen roll angående insekterna, insekterna kretsar kring hästarna hur som helst. :D

För att dom vill ha klar sikt runt omkring sig på dagen och skydda sig från rovdjurens mörkerseende bland träden på natten.

För att dom vill ha klar sikt runt omkring sig på dagen och skydda sig från rovdjurens mörkerseende bland träden på natten.
Där har jag fått en vettig förklaring ! Tack även för andra kloka ideer som säkert också spelar in, men håll med om att man blir klart konfunderad ibland över deras beteende, man tror man förstår dom små liven och helt plöytsligt gör dom ngt som omkullkastar ens teorier helt.

Förmodligen står de ute i solen för att just på det stället så blåser det och det är det mest effektiva sättet för hästen att svalka sig. Om det hade blåst lika mycket i skuggan hade de säkerligen hellre stått där.

Förmodligen står de ute i solen för att just på det stället så blåser det och det är det mest effektiva sättet för hästen att svalka sig. Om det hade blåst lika mycket i skuggan hade de säkerligen hellre stått där.

Låter klokt! Mina fyra hästar gör precis så, står i hettan under stekande sol, men på en upphöjd kulle där det blåser lite grann. Trots att de har skugga nere i svackan, fast där blåser det såklart inte lika mycket... :idea:

Där har jag fått en vettig förklaring ! Tack även för andra kloka ideer som säkert också spelar in, men håll med om att man blir klart konfunderad ibland över deras beteende, man tror man förstår dom små liven och helt plöytsligt gör dom ngt som omkullkastar ens teorier helt.

Nja, det svaret kan jag inte hålla med om som särskilt troligt. Dessutom så brukar hästar äta en stor del av natten, så då befinner de sig troligast där det finns gott om mat. Hästar gör inte alltid som vi människor uppfattar som att de "borde göra". Jag håller faktiskt med om att det troligtvis har med var insekterna är minst besvärande, vid en viss tid på dygnet, att göra.

/V

Kanske känner dem sig osäkra i skogen att dem inte kan fly fort om det kommer ngt farligt. Bara en teori...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 956
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar