kan nån leda mig ur djungeln??!!

S

sinner

kollar sadlar... och jag fattar nada helt enkelt.. jag vill ha en skön sadel, billig, passande en newforestponny helt utan manke..
men alla dessa beteckningar på alla konstiga delar på westernsadeln... ja, jag erkänner, jag är vilse..:crazy:

Sv: kan nån leda mig ur djungeln??!!

Lite om delarna i alla fall:
sadpart.gif

delarpawesternsadels.jpg

okej... jo jag har läst på en del om delarna, och också om tillpassningen.. men det är så mycket sadlar att hålla reda på... och inte är jag rik heller..
ingen som kan tipsa om en modell på sadel som skulle kunna passa, och som inte är en "skitsadel"?
jag ska ha den till hobbyridning främst, men kanske tar mig ut på någon träning/tävling nån gång i framtiden..
inget avacerat dock..troligen trail, förhoppning om reining, men jag tror inte hästen håller för det..

Tyvärr går det inte att säga att en specifik sadel av märke X skulle passa din häst utan att prova. Westernsadeldjungeln ÄR en djungel, det finns inga genvägar. Det tips jag kan ge är att hålla utkik efter begagnade sadlar i prisklass över 5000:-. Fråga några som har sadlar av olika märken om du kan få prova dem på din häst för att ha något att jämföra med.

Vilken gren du har tänkt rida har mindre betydelse, om du inte tänker satsa på kossegrenar, vilken modell du väljer är en smaksak, det viktiga är att den passar hästan (och dig).

Senast ändrad:

jo nog har jg insett att det är en djungel alltid... jag som inte ens kan prova ut en engelsk sadel...suck.. såg i en annons att det fanns en sadel med "haflingerbom" som då skulle passa raka hästar med lite manke... undrans just vad haflingerbom är..
jag ska köpa sadel begagnat, då jag är fattig som en lus.. och akta mig för börjes och hööks sadlar... så långt är jag med.. och så ska det helst vara råhudsklädd träbom har jag med lärt mig...ni ser, det ljusnar i tunneln!

Råhudsklädd träbom är inte ett måste, det duger bra med glasfibertäckt träbom, eller ralide om du vill ha en lättare sadel. Många av de bättre märkena kör med glasfibertäckta träbommar. Men hittar man en med råhudsklädd så är det ju inget minus...

Haflinger tror jag innebär en rätt vid bom.

okej, det var ju ett plus då... men jag tänkte på det... sitter och kollar varenda beg annons i jakt på en billigare sadel utan att det är skräp, men finns det något kännetecken på om det är skräp eller kvalite? många av de billiga begagnade där märke saknas har vita stickningar överallt.. troligen billigt skräp?
överdrivet utsmyckade med tryckt mönster, troligen billigt skräp?
finns det andra "akta dej" grejjer man kan se på kort?

okej, nån som kan svara mig på vad bomvidd 6 3/4" innebär? jag har letat som en idiot och hittar nada om detta..snälla hjälp!

Svårt att förklara "akta dej" grejer som syns på bild. Har man sett en del sadlar av bra och dålig kvalitet är det lättare att se om vissa sadlar KANSKE kan vara av bättre eller sämre kvalitet, men det är inte helt säkert att det går att se på bara en bild. Man behöver se dem "live" också.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 567
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 770
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka