Kan någon förklara dessa begrepp på ett korrekt/enkelt sätt?

M

Miss Princess

Böjning
Ställning
Spårning
Tangeringspunkterna på en volt

Sedan så undrar jag bara om volter är en lösgörande övning eller vad är det annars?

Sv: Kan någon förklara dessa begrepp på ett korrekt/enkelt sätt?

Böjning: är när man böjer halsen på hästen åt något håll, så att du kan se mer än öga och näsborre på hästen. svårt att förklara.
Ställning: är däremot enklare att förklara, det är när du ställer hästen i ganaschen, eller "böjer" den SVAGT åt höger eller vänster. man ska inte ställa mer än att öga o näsborre skymtas från hästryggen, om man gör det, är hästen böjd. ( här är får du istället en konkret förklaring av böjd:idea: )ställning och böjning kontrolleras med respektive sidas ytter tygel.

Spårning: om en häst spårar, är den rak, dvs den sätter bakhovarna på samma linje som framhovarna. oavsett om den arbetar på rakt eller böjt spår, ska man alltid eftersträva att en hästen spårar.
Tangeringspunkterna på en volt: tangeringspunkterna kan liknas vid ett ruter ess. ex: sätt upp 4 koner som ett ess, ex på en 20 m volt. rid runt dem på utsidan, om du är noga med att ha hästen skålad för dina inre hjälper, (skänkelhjälper) kommer din hästs avtryck bilda en perfekt rund volt. de 4 konerna är Tangeringspunkterna. alltså ett tricks för att få volterna att bli runda. när man har fått in känslan med konerna, behöver man de oftast inte sedan, det sitter i ryggmärgen efter ett tag!=)

Böjning i kroppen dvs. bålen. hästen är rundad kring innerskänkel. så tex. på voltspår.
Ställning i nacken. bara i nacken, dvs. inte böjd i hela halsen. så att du ser näsvinge. ska kunna gå rakt fram och vara ställd.
Spårning att framhovar och bakhovar går i samma spår. samma linge. ex. när du rider rakt fram så ska kroppen vara rak.
Tangeringspunkterna på en volt se damps förklaring

Sedan så undrar jag bara om volter är en lösgörande övning eller vad är det annars?
volter är till för att se om ytterbogen/yttersidan ör med. att styrningen fungerar. att balansen är underkontroll.
om man ökar o minskar volten, rider med tagen bakdel och varjerar ställningen så blir voltarbete lösgörande.

lycka till;)

Men hur förklarar man att man ska rida efter tangeringsounkterna? Är det inte vid varje tangeringspunkt som man ska väna hästen?

Sedan undrar jag vad vill man uppnå om man ställer hästen utaåt på volten från rörelseriktiningen varför gör man det?

Spårning: om en häst spårar, är den rak, dvs den sätter bakhovarna på samma linje som framhovarna
Behöver inte gå med alla fyra hovar på samma linje, eller vara rak. Hästen ska vara rakrisktad på böjt spår också, alltså även när den är böjd. Att den är rakriktsd innebär att den sätter bakhovarna i framhovarnas spår.

Sedan undrar jag vad vill man uppnå om man ställer hästen utaåt på volten från rörelseriktiningen varför gör man det?
Oftast för att få hästen på yttertygeln.

Men hur förklarar man att man ska rida efter tangeringsounkterna? Är det inte vid varje tangeringspunkt som man ska väna hästen?

Du använder tangeringspunkterna för att förenkla för dig som ryttare. Om du är vid C och vet att du ska till 10m in på långsidan (många har en markering där med en punkt eller liknande) och rider en lagom böjd båge mellan dessa, och gör så mellan varje så får du en rund volt. Hästen ska vara lika böjd och lika "vänd" hela volten rund. Nuddar du tangeringspunkterna vet du också att din volt är rätt storlek.

Det kan t.ex. vara för att kontrollera att man ställer korrekt, dvs att ställningen enbart är i nacken och inte påverkar åt vilket håll hästen går.

Jag har fått lära mig hästen inte kan skjuta ut bogen åt det håll den är ställd. Om man har problem med att hästen petar ut ytterbogen på volten kan man alltså angripa det genom att ställa den något utåt. Enligt min ridfröken skall man dock vara försiktig med detta eftersom det också hämmar bakbenet.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
1 126
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 116
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
9 030
Senast: Rosett
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 096
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈