Kan mitt dräktiga islandssto gå med en dräktig "storhäst"?

M

magiska_mija

Mitt lilla sto är äntligen konstaterat dräktig! :D
Vi kämpade hela förra sommaren, och hela denna sommaren, men det blev aldrig något och vi hade faktiskt gett upp hoppet för den här säsongen också, mycket också för att hon är elva år nu och förstaföderska. Men så visade det sig att hon alltså är dräktig ändå och ska föla någon gång första veckan i augusti nästa år (det blir ett sent föl!). :love:

Så till mitt stora problem. Vi hann flytta upp till Uppsala (jag för att plugga) innan sista ultraljudet (vi hade som sagt ändå gett upp hoppet om att det skulle kunna bli ett föl i år), och min stora fråga är nu - ska jag ta hem henne till mina föräldrars gård nere i Skåne lagom till fölningen så att de får gå med andra islandshästar, eller kan hon lika gärna stanna här uppe och då istället gå med en stor häst som ska ha föl?
Hur viktigt är det att fölen är av samma ras?
När fölet sen ska avskiljas så kommer det naturligtvis få gå i en unghästflock med andra islandshästar, men fram tills dess så för att kunna ha henne på åtkomligt avstånd för mig utan körkort och bil så lär det bli svårt att hitta ett stället med andra dräktiga islandshästar..
Och hur funkar det om jag måste ha henne uppstallad med fölet? Kan en islandshäst med föl stå på box på natten lika gärna som en stor häst med föl kan det?

Eller är det bästa alternativet helt enkelt att jag som sagt flyttar hem henne till Skåne inför fölningen (vilket jag så klart helst inte vill, men ser ju förstås till hennes och bebisens bästa i första hand)? :confused:

Sv: Kan mitt dräktiga islandssto gå med en dräktig "storhäst"?

Och hur viktigt är det egentligen att de (mitt sto och fölet) går med ett annat sto med föl innan avskiljningen? Skulle de lika gärna kunna gå med några andra (vuxna) islandshästar istället?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror faktiskt inte hästar är så rasistiska så dom kräver kompisar av samma ras. ;)

Men hurpass viktigt är det att de får gå med ett annat sto med föl i början då..?:confused:

Mitt lilla sto är äntligen konstaterat dräktig! :D
Vi kämpade hela förra sommaren, och hela denna sommaren, men det blev aldrig något och vi hade faktiskt gett upp hoppet för den här säsongen också, mycket också för att hon är elva år nu och förstaföderska. Men så visade det sig att hon alltså är dräktig ändå och ska föla någon gång första veckan i augusti nästa år (det blir ett sent föl!). :love:

Så till mitt stora problem. Vi hann flytta upp till Uppsala (jag för att plugga) innan sista ultraljudet (vi hade som sagt ändå gett upp hoppet om att det skulle kunna bli ett föl i år), och min stora fråga är nu - ska jag ta hem henne till mina föräldrars gård nere i Skåne lagom till fölningen så att de får gå med andra islandshästar, eller kan hon lika gärna stanna här uppe och då istället gå med en stor häst som ska ha föl?
Hur viktigt är det att fölen är av samma ras?
När fölet sen ska avskiljas så kommer det naturligtvis få gå i en unghästflock med andra islandshästar, men fram tills dess så för att kunna ha henne på åtkomligt avstånd för mig utan körkort och bil så lär det bli svårt att hitta ett stället med andra dräktiga islandshästar..
Och hur funkar det om jag måste ha henne uppstallad med fölet? Kan en islandshäst med föl stå på box på natten lika gärna som en stor häst med föl kan det?

Eller är det bästa alternativet helt enkelt att jag som sagt flyttar hem henne till Skåne inför fölningen (vilket jag så klart helst inte vill, men ser ju förstås till hennes och bebisens bästa i första hand)? :confused:

Jag tror fölen får roligare av att gå med varandra, så därför skulle jag rösta på att du hade ditt sto med den hästen som inte var islandshäst.
Hästar bryr sig inte om att de är olika raser, bara vi människor som är så.

Mitt isis-sto fölade i maj och gick ensam med sitt stoföl till i mitten på juni för hon jagade ut de andra islänningarna om de kom i närheten (hon är lite asocial vid brunst och det återkom efter fölning. Var väl hormonerna som spökade... Det var dessutom hennes första föl)

I juni kom det hit ett äldre halvblodssto med ett hingstföl och de går fortfarande ihop och är jättebra kompisar. Nu är båda dräktiga och går på lösdrift ihop. Så rasen spelar ingen roll, det är individuellt hur personkemin fungerar.

Öhh varför skulel du inte kunna de för??

När jag hade mitt hbl som skulel föla gick hon med en shettis med föl och en connemara..inte tänkte jag ÅHH hjälp panik finns inge hbl som sällskap kan mitt sto ta skada av detta??;)

Mitt sto har gått sen hon köptes av mig med all amöjliga raser hon bryr sig inte ett dugg och mår så bra så=)

Grattis till konstatrerad dräktighet! Jag fick själv ett föl på ett äldre sto i år som var mycket efterlängtat då stoet ej velat ta sig tidigare år!
Nu till din fråga, vilken ras det är på hästarna är knappast något problem däremot är det en betydande del i fölets uppväxt att ha jämnåriga lekkamrater!
Lycka till!

Oh vad skönt att höra!
Nej det var nog mest jag som nojjade ur helt, är så nervös för det här fölet (både mitt och Kommas första), redan elva månader innan! Haha, känns ju nästan som att det är jag som ska bli mamma ;)

Och att det skulle göra någon skillnad vilken ras som hon går med, vet inte riktigt varifrån jag fått det, men det var nog bara jag som tog för givet att det skulle vara med en annan islandshäst. Kanske ungefär som den där eviga diskussionen om att en isländsk unghäst "ska" behandlas olikt mot en "vanlig" unghäst.

Men så är det ju också ofta så lätt att göra problemen mycket större än de egentligen är.

-Så tusen tack för alla svar! Ska bli så härligt att kunna ta med pluggböckerna ut i hagen å samtidigt beundra ett nytt litet föl.. (kanske till å gå händelserna i förväg, men det här ska bli så spännande!)

/Mija å Komma

Öhh varför skulel du inte kunna de för??

När jag hade mitt hbl som skulel föla gick hon med en shettis med föl och en connemara..inte tänkte jag ÅHH hjälp panik finns inge hbl som sällskap kan mitt sto ta skada av detta??;)

Mitt sto har gått sen hon köptes av mig med all amöjliga raser hon bryr sig inte ett dugg och mår så bra så=)

Nu är det inte riktigt så lätt tyvärr.
Min lilla dam fick tas bort från flocken med friesrar som är dräktiga pga slagsmål, tant tut gav sig inte i ledarskapet och blev därmed illa sparkad ett flertal gånger.

När det kommer till Islandshästar måste man många gånger tänka på deras storlek i jämförelse med stora hästar, hur stor är skaderisken? Hur länge försöker man innan man ger upp? Vågar man riskera fölet i magen? Eller ännu värre, vågar man riskera att stoet blir illa skadat?

Tack och lov är Yrpa inte illa skadad, hon har haft svullnader över rygg och bäcken, så sparkarna har inte vart nådiga. Om något föl är kvar vet jag inte, det återstår att se när veterinären kommer nästa gång och skall känna och klämma.

Så, som sagt många gånger innan.. Storleken har betydelse ;)
Och även om Yrpa är dräktig vill jag inte att hon skall äta 30 kilo hö per dag, det är inte bra för varesig ett icke dräktigt sto som för ett dräktigt att bli för fet. Det är svårt att få fodret att gå ihop när man har så olika hästar i en hage. I dagsläget går Yrpa med ett icke dräktigt vbl-sto. Dom äter i princip samma mängd mat varje dag. Och pluss några kilon till Yrpa skadar inte. Alltså fungerar det helt ok, även om det inte är det jag önskade för mitt dräktiga sto, jag vill ha henne i en stor flock. Och är hon dräktig så kommer hon flyttas för att få gå och ha det bra bland andra av samma storlek och changer.. Pga skaderisken........

Jaa.. Vi har en valack i stallet. Han gör ingenting mot någon häst. Hur go som helst.
Han flyttade till ett annat stall med endast stora hästar. Han sparkade av benet på en, åkte tillbaka till "gamla" stallet och blev sig själv. Åkte igen, sparkade av benet på en annan häst. Och nu bor han i vårat stall igen.

Jag tror att hästarna KAN vara rasistiska, om dom är uppvuxna med endast en ras.

Jaa.. Vi har en valack i stallet. Han gör ingenting mot någon häst. Hur go som helst.
Han flyttade till ett annat stall med endast stora hästar. Han sparkade av benet på en, åkte tillbaka till "gamla" stallet och blev sig själv. Åkte igen, sparkade av benet på en annan häst. Och nu bor han i vårat stall igen.

Jag tror att hästarna KAN vara rasistiska, om dom är uppvuxna med endast en ras.

Dom fattade väl inte vad han sa, första andra tredje gången, sen small det.:cool:

Det är alltid en risk för skada när en häst ska komma till en ny flock, de ska ordna rangordningen, men sedan ska det vara bra med det.
Jag har hellre mina islänningar med snälla ardennerhästar än med en galen shettis exempelvis.

Hoppas ni har hästen i en egen hage, trist att riskera andra hästars liv när hästen, dokumenterat, är farlig.

Det går bra att ha fölen med vilken ras som helst. Det är bättre att fölen får sällskap. Jag har själv en isis och ett halvblod och båda är dräktiga. De har aldrig varit så bra kompisar som nu:D
Det är isisen som bestämmer:rofl:

Det är alltid en risk för skada när en häst ska komma till en ny flock, de ska ordna rangordningen, men sedan ska det vara bra med det.
Jag har hellre mina islänningar med snälla ardennerhästar än med en galen shettis exempelvis.

Nu är hela flocken ny för varandra. Så tyvärr kommer inte mitt sto in som ny. Men hon är äldst, alltså skettanten har rätt. Klart hon som har mest erfarenhet av flockliv skall leda flocken. Men en dam på 6 år ansåg att det inte var så. Jag tar inga risker med min häst. Så nu letar vi efter någon annan som vill bo med henne under vintern istället då vbl stoet skall stallas in om ett tag. Det är väl lika bra att göra så? :)

Det som är konstigt är att han lugnar sig och blir som vanligt såfort han kommer tillbaka till sina gamla kompisar. Nu är han cool lugn och rör inte en fena.
Nej, jag har inte ansvar eller tillgång att bestämma över hagarna. Är inhyrning. Men han går iaf med sin gamla flock - utan problem! ;)

Det som är konstigt är att han lugnar sig och blir som vanligt såfort han kommer tillbaka till sina gamla kompisar. Nu är han cool lugn och rör inte en fena.
Nej, jag har inte ansvar eller tillgång att bestämma över hagarna. Är inhyrning. Men han går iaf med sin gamla flock - utan problem! ;)

Huvva , vade blivit svinförbannad om jag hade en häst som fick benet avsparkat & ingen informerade om att hästen gjort så förr, hoppas ni säger sånt iaf så hästägana har möjlighet att välja ett annat stall om stallägaren vägrar fördela i hagarna.
detta är inget personligt men jag tycker inte man ska utmana ödet & låta hästar bryta ben i onödan när det hade kunnat förhindras.
hade jag själv haft en sån häst hade jag krävt att ha den själv då jag inte skulle kunna se folk i ögonen om min häst sparkade ev en annan hästs ben för att man inte orkat byta hagar:crazy:

Nu är hela flocken ny för varandra. Så tyvärr kommer inte mitt sto in som ny. Men hon är äldst, alltså skettanten har rätt. Klart hon som har mest erfarenhet av flockliv skall leda flocken. Men en dam på 6 år ansåg att det inte var så. Jag tar inga risker med min häst. Så nu letar vi efter någon annan som vill bo med henne under vintern istället då vbl stoet skall stallas in om ett tag. Det är väl lika bra att göra så? :)

Det är såna hästar som blir farliga!de som helt enkelt inte fattar rangordning & hela tiden måste hävda sig.de borde stoppa in den där 6 åringen nånstans med en häst som den trivs med & som har lägre rang så 6 åringen kanske inte behöver hävda sig hela tiden.

Som jag sa, jag har ingen kontroll alls över hagbyten och såvidare. Eftersom jag själv bara är inhyrning. Men jag antar (hoppas i varje fall) att de nya blir informerade. Ja.
Äsch :) Vi kan ta det via PM annars! :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 794
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar