Kan mina kaniner bo där ute i vinter?

Eliin_87

Trådstartare
Mina kaniner har bott ute i min gamla lekstuga hela sommaren,och bor där just nu. Jag undrar om dom kan bo där i vinter också?, det blåser inte in, men det är nog nästan lika kallt som ute..Jag har spånat golvet,och så har dom sin innebur med massa halm och sånt i..
Klarar dom av kylan? det kanske bara är matte som är mesig :p

Om de bara har ett rum med hela väggar (alltså det kan ej blåsa in) som är fyllt med exempelvis hö så går väl det bra. Vi hade våran kanin i sin utebur året om. Ena halvan var dörr med hönsnät, där hon fick mat osv, sedan hade vi ett litet hål i väggen till nästa rum, där det var fullproppat med hö. Hon gjorde sina gångar och gropar där, och hon verkade inte frysa.

vi hade vår kaniner i ett gammalt utedass. Spikade igen toalocken och inredde där ovanpå med jättemycket hö, gjorde även kanter så att höet inte ramlade ner. Där uppe byggde vi även ett bo som var fullt med hö. Nere på golvet hade vi nog spån eller halm (minns inte...) och en kisselåda där de gjorde sina behov. Hade även ett isolerat bo på golvet. Kaninerna fick tjocka pälsar och verkade trivas bra där, istället för att sitta i en trång bur.

Jag har mina kaniner tillsammans me hönsen,i stallet för tillfället!Kan man ha det,egentligen?! :o Ps.Jag har inga hästar.Ds.

Mina kaniner, dvårgkanin och hermelin, bor i en stor utebur (vi byggde om en garderob :D) på 180x70 året runt. På hösten och vintern hänger jag två mattor över "fönstret" på natten så att det inte ska blåsa på dem. De har två hus där de kan sitta och MASSOR av spån och halm.
Blir det kallare än -20 flyttar de in i vårat förråd där det aldrig blir kallare än -10.
Klarar det galant! De har dock bott ute sen de var små.

Kaniner klarar kyla mycket bättre än värme. Det är ingen som helst fara för en kanin att bo ute året runt. Dom ska naturligvis sitta utan fukt och drag.

Man kan vänja en kanin som är flera år också att bo ute. Låter man dom vara ute sätter dom päls.
Har du hittat din kanin föresten?

Okej, vad bra! Vi kommer få hem en löwen-kanin om en vecka.
Han har suttit i ett stall (är alltid ca + 10 där). Kan vi ha honom ute dygnet runt direkt? Det är ju varmt på dagarna, men kryper ner mot nollgarden på natten.
Jag är säkert lite fjomsig och en hel del "överförsiktig"... :smirk:

Nej, hon är på vift fortfarande.. :(
Dock var det en tjej som ringde från området mittemot och sa att hon trodde att hon sett en svart liten kanin på grannens tomt som satt och åt av äpplena på marken.
Jag och min sambo var där på 3 minuter, men ingen Ronja.
Vi letade runt i området, men hittade ingen.
Hoppas på att hon ska tröttna på livet i det vilda och komma hem snart! :cry:

Ja du kan låta kaninen vara ute direkt, han kommer sätta vinterpäls.
Hoppas att ni hittar henne snart! Det är ju ett jättebra tecken att någon har sett henne. :)

Bara hon har mycket halm, och bor i vindtät bur som det inte snöar in i ska det nog gå bra :)

det är klart att dom kan mina kaniner bor alltid ute och do m har dett hus aått gå in i men dom gillar mera att sita ute!! och även när de ´rängnar!! konstit va?? men kaniner gillar att av ute!! :bow: :rofl: :banana:

självklart kan de det, bara de får möjlighet att hålla värmen via isolering och mat.

Sv: Kan mina kaniner bo där ute i vinter?

Ja, de kan bo ute. Men då de satt sin vinterpäls, ta inte in dem ens för 5 minuter för att gosa med dem. Då ställer deras kropp om sig och tror att det är dags att släppa vinterpälsen och DÅ fryser de troligtvis ihjäl. Vår kanin bor ute, har isolerade vinterrum som står ej står på backen (för kallt). Han har även en utegård där vi ställt stubbar, kvistar mm. Har även byggt så han har några tunnlar. Där han själv fortsatt att gräva djupare och han SOVER där. Inte inne...
Här i Jämtland kan det defintivt bli kallare än -17 som sägs vara gränsen för vad en kanin klarar. Men -28 var det förra vinter och det gick galant.

kaniner mår allra bäst av att bo ute så tillvida att man aldrig tar in de under vintern och att man låter de vara ute redan undr sommaren/hösten så de får sätta vinterpäls ordentligt.
har våra kaniner ute året runt och de mår mycket bättre så än vad de gjorde som innekaniner.

Någstans har jag läst -40 som gräns. -17 är det ofta även i mellansverige där jag bor och mina kaniner älskar att pulsa runt i snön.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
2 351
Senast: Ainon
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 623
Senast: Enya
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud