Kan man tvätta lösdriftshäst?

jklirla

Trådstartare
Jo mina två pojkar skall gå på lösdrift i vinter, ett varmblod och en d-ponnykorsning. Saken är den att de båda rullar sig minst en gång varje dag och då helst där det är lera :grin: De ser ut som två gyttjebadare varje kväll och jag försöker borsta dem rena men det är tröstlöst eftersom de ser likadana ut igen dagen efter. Nu ska jag iväg på träning nästa vecka med dem och funderar över att försöka tvätta dem, men känner lite motstånd mot det eftersom fett osv i pälsen skall försvinna...
Är det direkt dumt att tvätta en häst som står i lösdrift? De får ju givetvis ha täcke på sig tills de torkat och de har täcken vid nederbörd osv. Men ändå :confused:
Känner att jag inte har riktigt koll på detta. Är det ryktborsten som gäller?

Sv: Kan man tvätta lösdriftshäst?

Jag tycker att det verkar dumt bara. Om du absolut måste ha rena fina hästar någon speciell dag kan man ju göra ren dem dagen innan, och sedan ha på ett täcke tills man ska åka.

Liknande trådar

Hundhälsa Gjorde en koll för nöjes skull (why oh why) och en (troligen samtliga) av 6 hundar har giardia. Ingen har symtom what so ever. Inga...
2
Svar
20
· Visningar
2 760
Senast: em-pirre
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 788
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 769
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka