Kan man tro på det här...?

Sv: Kan man tro på det här...?

Jag har hållit tumen så att den blivit blå nu men jag tänker inte sluta.

Tycker som andra, någon gång måste hon ju ha tid att rida hästen (inför dig, hon måste ju ändå rida hästen liksom), även om det bara är en joggingtur i ridhuset... Stå på dig, det behöver du i detta fallet!!!

//Lillan

Även om hästen nu ska säljas är det väldigt viktigt att du får se den riden så att DU får avgöra vad den kan, för att i ett ev. köpkontrakt kommer du stå som säljare. Har då "beridaren" lurat i köparna att hästen kan ditt eller datt och den sedan inte alls kan så mycket som hon sagt, är ansvaret ditt eftersom du står som säljare. Kanske inte så kul att få ta tillbaka en häst som ej kan det den ska, börja om på ruta 1. Åk dit en morgon, så tidigt att hon omöjligt kan ha ridit den, stanna sen tills den blir riden om det så ska ta en hel vecka.

Du förlorar pengar om den inte kan vad som är utlovat. Både om du har den kvar och om den säljs outbildad.

*kl*

Eleonora, hur har det gått?

Jag tycker det låter konstigt att hon inte har "tid" tat visa dig hästen... låter som en undanflykt.
Du kan ju se hästen när hon tränar den för dagen.

Sammet skrev:
*kl*

Eleonora, hur har det gått?

Jag tycker det låter konstigt att hon inte har "tid" tat visa dig hästen... låter som en undanflykt.
Du kan ju se hästen när hon tränar den för dagen.

Jaaa, hur går det för dig. Hittade din tråd idag, och tycker som alla de andra. Hoppas SÅ att du kan få rätsida på problemet!
Hälsningar Ragnhild

Allmänna reklamationsnämnden kanske kan pröva ärendet om du inte fått "valuta för dina pengar". Det som generellt gäller är att du kan vara tvungen att betala för det du haft nytta av, det vill säga kostnaden för foder, stallplats etc men om den tjänst beridaren säljer är felaktig bör hon inte kunna ta betalt för den. Vänd dig till konsumentvägledaren (finns en i varje kommun, eller nästan i alla fall) för mer råd och tips om hur du går vidare. Tycker däremot inte att du skall vända dig till advokat utan att tänka dig noga för, en advokat tar oftast 1286 kronor per timme och timmarna kan rassla på ganska fort. Du kan få rättsskydd via din hemförsäkring om tvisten rör mer än 19800 kronor vilket jag inte tycker att det låter som att den gör. Även om du skulle kunna få rättsskydd får du betala 20% av advokatkostnaderna själv (och i vart fall en grundsjälvrisk om vanligen 1500 kronor) vilket betyder att om det blir en segdragen historia kan du gå back totalt sett. Om hon har gjort ett dåligt jobb och INTE skadat hästen tycker jag att det vore lämpligt att betala för foder och stallplats samt andra eventuella rena kostnader men inte mer än så - kanske 1500 kronor per månad eller så. Däremot skall du inte betala för att hon ridit hästen (om hon nu gjort det) om hennes ridning inte gett några resultat. Om hästen däremot HAR skadats har du rätt till skadestånd!

Lycka till! Stå på dig, det är alldeles för många som bara accepterar och tycker att saker är tråkiga men inte orkar/törs ta en diskussion med den som begått felet. Som hästägare (=konsument i de flesta fall) mot en näringsidkare kan man känna sig ganska liten men man måste våga!:bump:

Ja, hur har det gått nu då?

Själv skulle jag aldrig väntat om jag misstänkte något sådant. Det är ju en levande individ det handlar om. Om ens barn var på kollo och blev dåligt skötta så skulle man ju hämta hem dem omedelbums...varför ska det vara så svårt med ett djur????

Visst ska man kunna åka dit och göra ett oannonserat besök på sådana ställen?

Hmm det har väl gått sådär.
Har ringt och pratat med henne, sagt att jag kommer komma ut nu någon dag i veckan för att titta till min häst. Hon sa att hon varit lite otydlig i sina mail, att hästen gör ENKLA byten och sådär. Men även om hon kanske behandlar hästen bättre än jag misstänkt, så är jag irriterad över att hon sköter kontakten så dåligt!
Har även tagit reda på lite folk som känner till henne, och enligt flera så har hon sålt bra och proffsigt utbildade hästar och det har inte varit några konstigheter förut....
Håller på att se mig om efter stallplats, det är ju inte det lättaste heller :mad:

Enkla byten är en sak det kan man på en valbalanserad unghäst också, men piruetterna och hög form då, DET kräver styrka för hästen att bära sig rätt och den styrkan bygger man inte upp på en månad.

har inte läst igemon hela tråden men jag håller tummarna för att din häst kmr till en bra hem med bra träning. Och att ägaren kan träna ordentligt! :)

Låter inte riktigt rimligt måste jag säja ..

*kl*
Har du varit och tittat till din häst? Jag blev så nyfiken på hur det har gått för dig?

Jag var och tittade på min häst igår :)

Jag tittade på när hon red den, det såg fint och mjukt ut och hästen såg ut att trivas. Den såg t o m mer välskött ut än när jag hade henne, lagom musklad, bra hull, ren och fin :)

Det verkar som om jag har oroat mig lite i onödan :banana:

Oh vad skönt! Grattis är väll inte rätt ord men ändå!:bump:

Skönt att höra att du varit orolig i onödan. Jag hoppas nu att allting löser sig med köpare och grejer...

Lycka till!!!

//Lillan

Är bara nyfiken på vad den så kallade tillridaren heter, för de finns en person i närheten där jag bor som är en riktig hästskojare...Tycker din beskrivning av henne är bekant. Är det hon jag menar så skulle ja snabbare än kvickt ta hästen därifrån om de vore min häst. tacksam för svar!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama