Kan man tro på det här...?

Sv: Kan man tro på det här...?

Djurjouren skrev:
Jag tycker inte att frågan är om du ska tro henne eller inte. Jag hade blivit vansinnig och flyttat hästen omedelbart från en som går så fort fram. Det är inet alls svårt att forcera en hästs utbildning, det blir bara svårt att få den att hålla sen.

Dubbelpost

jag har jobbat som beridare. ville hästägaren se hästen ridas och besöket va "inbokat" med det önskemålet, då skulle hästen vara i manegen och visas då.....det va inget att diskutera......

sen tycker jag att det gått alldeles för fort fram av vad du skriver, om hästen inte ska "gå sönder" på kuppen....

visst "går det att göra snabb-jobb" men det va inget som min chef sysslade med, då resultaten oftast blir högst tillfälliga/dåliga.

det ger ju inte direkt "bra reklam". har du fått/sett ref.???

*knapplån*

Tack så mycket för alla svar! Det har fått mig att tvivla ännu mer, och nu ska jag se till att jag får se min häst riden.

Tillridaren har tävlat hoppning 130, och medelsvår dressyr på nationell nivå, det är det jag vet om hennes ridning... Några andra referenser har jag inte. Det låter kanske lite förhastat att skicka iväg sin häst till någon som man inte vet mer om, men jag gjorde på pga av extrem tidbrist och jag tycker att hon förtjänade att komma till någon som hade mer tid, motivation och kunskap (?).

lycka till, hoppas det löser sig för dig. och boka besök med ridning, det är beridarens skyldighet att visa upp resultat. det är det du betalar för.....
du får skriva när du sett "vad som hänt".

Ja, jag lovar att skriva så fort jag får veta hur det har gått för min stackars lilla häst :crazy:

Tyvärr finns det gott om rötägg i denna bransch och du gör rätt som misstror henne (tilridaren).
Min kompis skickade iväg sin häst då hon hade krockat med bilen och tjejen som tog hästen utbildar sig till instruktör och min kompis har ridit för henne och så.
Efter 6 veckor tar min kompis hem sin häst då hon hälsat på honom och han var helt trasig i munnen då de höjt bettet till öronen på honom. Han är också helt felriden och har blivit mkt stel i ena sidan, han kan verkligen inte böja sig längre. Den utlovade skoningen hade också uteblivit.

Kolla upp dina misstankar och om minsta lilla av vad du tror är lögner besannas så ta din häst väck därifrån, för både hästens och din skull!
Betala inte för att få din häst i riktigt dåligt skick...

Och lycka till!

//Lillan

Din häst har definitivt inte kommit till en beridare/utbildare.

Plocka hen hästen snarast och vid behov skicka den till någon som vet vad de sysslar med.

älgen/seriös utbildare med referenser..

Eleonora skrev:
Ja, jag ska försöka få henne att ridas så fort som möjligt... men jag är så feg att det känns jobbigt att "kräva" det :crazy:

Varför då? Jag antar att denna människa skall ha betalt för det den gör. Så kan du kräva att få se resultat av det arbete hon säger sig ha lagt ned på hästen.

Å andra sidan tycker jag att det har gått lite väl fort, med tanke på att hästen varit på lång vila innan. Tyvärr kan det ge andra komplikationer vid t ex en veterinärbesiktning, om det som skrivs är sant. Hästen torde rimligen inte ha msukler för vad som krävs av detta arbete, och en sanbb igångsättning gynnar inte någon.

Visst kan väl framstegen komma snabbt.... men inte SÅ snabbt :eek:

Kan du inte skicka dit en spion som bor närmare som kan kasta ett öga på hur det egentligen går.

Jag skulle inte kräva att få se hästen riden utan bara plocka hem den, för mig skulle det räcka med det uttalanden att hästen går i högform, gör galoppombyten och börjar förberedas inför priuetter, OM den är pressad till detta och var så oigångsatt och outbildad så som du skriver så kommer den här hästen pajja totalt, det går INTE att bygga upp en häst i muskler och kondition på det här sättet om man vill att den ska hålla framöver.
För om det gick at göra det så här fort så borde väl det gå att rida 5-åringar i GPdressyr. :smirk:

Ta hem hästen!!!

*knapplån*

Nu har jag mailat henne, och hon säger att hon kan rida henne för mig någon gång nästa vecka, så det får man ju hoppas att hon håller.

Men om jag då ser att hon inte alls går bra, är omusklad och mår dåligt, så ska jag ju försöka ta hem henne.
Är det någon som vet om jag då, i så fall, kan få tillbaka pengarna jag lagt ut på tillridningen? Jag betalar 3000 kr i månaden exkl skor och veterinärkostnader. Kan jag kräva tillbaka pengar, och i så fall hela summan?

Men hur ska man i så fall kräva det, om tillridaren inte ger tillbaka pengarna frivilligt? Vad har man för rättigheter?

Vi har skrivit kontrakt givetvis, där det står att tillridaren ska rida hästen regelbundet så bra som möjligt osv...

Eleonora skrev:
Men hur ska man i så fall kräva det, om tillridaren inte ger tillbaka pengarna frivilligt? Vad har man för rättigheter?

Vi har skrivit kontrakt givetvis, där det står att tillridaren ska rida hästen regelbundet så bra som möjligt osv...

Prova att lägga tråden på Hästverksam och fråga om råd!!! Kanske kan någon hjälpa dig där.
Har du kontrakt och grejer så är det ju lätt att bevisa vad ni bestämt...

//Lillan

Prova att skapa en ny tråd där du skriver specifikt om att du funderar på om du kan få tillbaka pengarna...

Alltså i stil med: J"ag har lämnat bort min häst och hon verkar inte vara i det skick som var utlovat. Jag och hon som har lovat att rida till hästen åt mig har skrivit kontrakt om att hästen ska ridas på bästa sätt bla bla..."

Om du vill så kan du ju avvakta tills du träfat din häst eftersom du får lite mer fakta...

Och rider hon inte för dig nu så kan jag nästan lova att nånting är fel...

Jag hoppas iaf att det går bra för dig och din häst...

//Lillan

Det finns ju alltid annonser i Ridsport, om advokater och allt vad det är som gratis rådgivning via telefon! Testa de, de måste ju kunna det mesta! Lycka till!

Be henne skicka med en film via mejlet ockå som visar hur bra hästen går. Jag brukar rida till småponnyer åt folk och d mejlar jag över filmer flera gånger i veckan. Mkt uppskattat :D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama