Kan man tro på det här...?

Eleonora

Trådstartare
För en dryg månad sedan lämnade jag iväg min häst till en tjej som ska utbilda och sedan sälja henne. När jag lämnade henne var hon inte alls igång, hon hade haft en lång vintervila eftersom jag inte kunnat rida pga av en operation och komplikationer efter. Hästen är inte speciellt utbildad, hon kan grunderna men har varit lite av en "problemhäst" så vi har tagit det väldigt lugnt och försiktigt.
Jag har haft en ganska tät mailkontakt med den här tjejen, och hon skrev efter en vecka att hästen nu kan bära sig själv i alla gångarter och går i mycket bra form med hög nacke osv. Detta blev jag givetvis väldigt glad att höra, trots att jag tyckte att det gått lite väl fort att sätta igång henne så fort, redan efter en vecka.
Senare har jag fått mail där hon skrivit att de nu har börjat med galoppombyten, detta tyckte jag lät väldigt otroligt eftersom min häst har haft mycket problem med att korta och samla galoppen.
Nu säger hon att hon har börjat förbereda inför piruetter....

Jag var och hälsade på hästen igår, men fick inte se henne riden eftersom ridhuset tydligen var upptaget. Så jag såg henne stå skitig i hagen, inte mer musklad än vad hon var när jag lämnade henne.

Problemet är att hon står väldigt långt bort från mig, så jag kan inte åka dit med jämna mellanrum och titta till henne, utan får försöka lita på vad ryttaren säger.
Men tror ni att detta kan vara sant? Kan man gå så snabbt fram i utbildningen av en häst, och kan det i så fall verkligen vara bra?!

Sv: Kan man tro på det här...?

Tycker det låter jättekonstigt!
Jag hade krävt att se hästen riden, då hade du fått sett om hon ljög eller inte. Åk dit igen, hästen ska bli riden så du får se. Så får du avgöra själv sen..!

Det låter ju helt otroligt. Jag skulle inte bli förvånad om hon inte ens rider hästen.

Åk dit oanmäld eller be någon kompis åka dit eller så kräver du att få se henne riden nästa gång. Jag antar att du betalar för detta så det är det minsta du kan kräva.

Ja, jag ska försöka få henne att ridas så fort som möjligt... men jag är så feg att det känns jobbigt att "kräva" det :crazy:

detta låter högst otroligt....:crazy:
har varit med om liknande sak, då "utbildaren" ljugit.:mad:
mitt tips är att så fort som möjligt KRÄVA att få se din häst bli riden, vet att de va långt att åka, men det verkar som om det är nödvändigt nu. va inte rädd att ställa krav, inte när det är på hästens bekostnad!
i form på en vecka, efter vila, låter inte rimligt.
som sagt, åk dit så fort du kan och ställ lite krav. säg att du ska åka dit för att få se hästen ridas, så hon har ridhuset ledigt.;)

gör det för din plånbok och framförallt din hästs skull.
hoppas de löser sig//emelie
(hör gjärna av dig om hur de löste sig:) )

Jag tycker det låter väldigt osannollikt.... Det tar tid att bygga upp en omusklad häst ju!! Tycker du ska hålla ordentlig koll!!

Låter inte som sanning :smirk: Och om det är så skulle jag be henne att ta det lugnt för om hon går så fort fram kommer hästen vara skadad inom snar framtid.

Jag tror att du blir grundlurad.
Och den dag du kräver att se hästen riden/såld/ta hem så "råkar" den bli halt efter att ha halkat i hagen eller så.
:smirk:

Jag vet att det händer hos vissa tillridare och hoppas verkligen att det inte är den typen du råkat ut för.

Lycka till och KRÄV att få se hästen riden snarast möjligt.
Du har rätt att kräva att få se om personen utför den tjänsen du betalar för.

Jag tycker det låter konstigt och på så kort tid kan hon inte bygga musklerna att göra alla de saker som ryttaren påstår sig ha utfört. Iallafall inte om hon skall hålla i längden.

Byt tillridare.

det är helt orimligt att få hästen så långt på kort tid PUNKT!
Hämta hem den!

Du skulle ju också kunna kräva att hon skickar dig en film där hon rider hästen.
Har du rätt i dina misstankar har hon säkert ingen filmkamera. Då ber du att hon skickar foton istället. Har hon ingen kamera och inte heller någon i bekantskapskretsen som äger en kan du vara ganska säker på att ett besök är på sin plats...

Det finns inte på vykort ens att man kan träna upp en häst på en månad! Det luktar skunk lång väg, åk och hämta hästen och kräv bevis på den påstådda utvecklingen innan du betalar en spänn!

Har du någon koll på om hon har några meriter? Kankse du kan ta reda på om hon har haft någon annan häst på tillridning o fråga om den personen i fråga vart nöjd med resultatet.

Har efter min 20 år i denna värld insett hur falsk o konstig människan kan vara så hör dej för noga o håll koll på din häst o gör som dom andra redan nämnt, åk dit o kolla när hon rider.

Jag tror kanske att hästen går med nacken som högsta punkt, det kan den ju göra utan att hänga ihop genom ryggen o då blir det ju inte alls så ansträngande för den, men efter vad du sa kan den inte ha hunnit bygga tillräckligt med muskler för att gå ärligt i en såpass hög form.(vissa mänskor är ju nöjda så länge nacken är inböjd!) Galoppombyten kan hon säkert ha börjat med - tänk på alla hopphästar som rejsar på i 214 knut o ligger ner i kurvorna men som ändå byter rent. Och att börja med galoppombyten är inte samma sak som att hästen gör rena byten. Galopppiruetten är däremot svårare - antingen så vet hon inte riktigt vad det är, eller så ljuger hon, för det det tar långt mer än några veckor att lära hästen det, speciellt en häst som har problem att gå samlat i galoppen! Vare sig hon ljuger eller ej skulle jag nog inte ha litat på den tjejen... Fast det är ju förstås svårt att avgöra för mig - jag har ju varken träffat hästen eller tjejen...

Kan du inte ringa o bestämma en tid när du åker o hälsar på o för säkerhets skull nämna att du vill komma nån gång när det finns möjlighet att rida och/eller se henne rida?

grattis till att ha blivit grundlurad alt en totalförstörd häst.

hämta hem den!!!!

Eleonora skrev:
För en dryg månad sedan lämnade jag iväg min häst till en tjej som ska utbilda och sedan sälja henne. När jag lämnade henne var hon inte alls igång, hon hade haft en lång vintervila eftersom jag inte kunnat rida pga av en operation och komplikationer efter. Hästen är inte speciellt utbildad, hon kan grunderna men har varit lite av en "problemhäst" så vi har tagit det väldigt lugnt och försiktigt.
Jag har haft en ganska tät mailkontakt med den här tjejen, och hon skrev efter en vecka att hästen nu kan bära sig själv i alla gångarter och går i mycket bra form med hög nacke osv. Detta blev jag givetvis väldigt glad att höra, trots att jag tyckte att det gått lite väl fort att sätta igång henne så fort, redan efter en vecka.
Senare har jag fått mail där hon skrivit att de nu har börjat med galoppombyten, detta tyckte jag lät väldigt otroligt eftersom min häst har haft mycket problem med att korta och samla galoppen.
Nu säger hon att hon har börjat förbereda inför piruetter....

Jag var och hälsade på hästen igår, men fick inte se henne riden eftersom ridhuset tydligen var upptaget. Så jag såg henne stå skitig i hagen, inte mer musklad än vad hon var när jag lämnade henne.

Problemet är att hon står väldigt långt bort från mig, så jag kan inte åka dit med jämna mellanrum och titta till henne, utan får försöka lita på vad ryttaren säger.
Men tror ni att detta kan vara sant? Kan man gå så snabbt fram i utbildningen av en häst, och kan det i så fall verkligen vara bra?!

Alt 1) Hon ljuger för dig för att det hela skall låta bra.

Alt 2) Hon har ingen aning om vad hon pysslar med. Om alt 2 stämmer och hon verkligen försöker göra det hon säjer att hon gör, dvs byten och påbörjade piruetter, skulle jag snabbt som attan hämta hästen, pronto!! Efter en lång vintervila är detta INTE något du vill utsätta hästen för. Den behöver sätta muskler vilket inte går på en vecka. Du säjer att hästen inte är speciellt utbildad utan i praktiken bara kan grunderna. Det tar år att muskla en häst nog för samling inför piruetter. Jag skulle anse detta som ett försök att på allvar rida sönder min häst och snabbt som tusan hämta hem den.

Ring och boka en tid med henne för att få se din hästs framsteg. Eftersom hon borde rida hästen så gott som varje dag vore ju detta inget problem om allt är som det ska.

Jag tycker inte att frågan är om du ska tro henne eller inte. Jag hade blivit vansinnig och flyttat hästen omedelbart från en som går så fort fram. Det är inet alls svårt att forcera en hästs utbildning, det blir bara svårt att få den att hålla sen.

Djurjouren skrev:
Jag tycker inte att frågan är om du ska tro henne eller inte. Jag hade blivit vansinnig och flyttat hästen omedelbart från en som går så fort fram. Det är inet alls svårt att forcera en hästs utbildning, det blir bara svårt att få den att hålla sen.
Amen! :mad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama