Sv: Kan man tillrättavisa en kanin??
Jag har själv aldrig träffat en kanin som är mataggressiv. Min egen kanin däremot är vaktig i buren. Hon attakerar skyffeln när jag ska städa, springer in under sin hylla och ligger där och morrar tills jag är färdig. Jag har helt enkelt löst det så att hon inte får vara i buren när jag städar den.
Min kanin springer löst i lägenheten flera timmar om dagen. Min erfarenhet baserat på min nuvarande kanins beteende säger mig att kaniner inte är särskilt läraktiga vad gäller vad man får och inte får göra. Jag har lärt henne vad som inte är okej, hon får till exempel inte vara i badrummet eftersom hon kan komma in under badkaret. Det sträcker sig dock bara till en viss gräns. Jag måste ha dörren stängd, annars går hon in där när jag inte ser. Ser jag det behöver jag bara resa mig för att hon ska kuta därifrån. Det för att jag bestraffar rätt hårt när hon gör saker hon inte ska göra. Jag tror att det krävs starka känslor för att en kanin ska komma ihåg något som bra eller dåligt.
Nåväl, en mataggressiv kanin skulle jag, förutsatt att den är frisk, nog bara försöka ha iväg bort från mig när jag ska mata. Sätt honom i en annan sida av boxen, se om det hjälper.
Annars, försök bryta mönstet som finns innan du ger mat. Byt skål till något som låter annorlunda när du häller upp mat (plast mot keramik, tex), ta för vana att sitta ner och klappa en stund innan du ger mat, och sitt eventuellt kvar en stund när kaninen börjat äta - så länge kaninen visar att det är ok. Pilla inte på skål eller så, om det är så att det är ett vaktbeteende det handlar om. Provocera inte.