Kan man skaffa en valp?

Sv: Kan man skaffa en valp?

hehe ne men asså jag skrev mitt problem förut idag men ingen svarade.. men nue svarade du!haha när man skrev ingeting..:P Vore skoj att höra nån annans åsikt om man kan skaffa en valp!

nej nej det brukliga är att man skaffar en vuxen hund bara sådär. :angel:
Valp stadiet trollar man enkelt bort med trolldryck. :angel:

Ja du menar väl så som jag gör?
Jag snor nån hund där och nån där. En gång råkade jag sno en som inte var tät där bak, det visade sig det var en sån där sällsynt VALP!!!! :eek:

:angel:

hehe ne men asså jag skrev mitt problem förut idag men ingen svarade.. men nue svarade du!haha när man skrev ingeting..:P Vore skoj att höra nån annans åsikt om man kan skaffa en valp!

Ingen svarade?
Man kan ju inte räkna med att få svar direkt. Folk är lediga och det är påskhelg, kanske de gör annat än sitter här ;)

Jooh men när man funderar känns det som en evighet! Och det är jue många som är inne men inte svarar! Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Känns som att man inte kan ha en valp, fast folk tror att jag kan en valp! Vi kommer vara hemma med valpen första tiden i några veckor. Men sen då vi jobbar 7:00-13:30. Hans syster kan men om hon skulle få jobb, hur gör man då? Jag har haft en hund förut men då gick mamma ut me hunden på lunchen och sen kom jag hem runt 16:00.

Och det här med tiden 7:00-13:30 är bara varannan vecka som vi jobbar.

Jooh men när man funderar känns det som en evighet! Och det är jue många som är inne men inte svarar! Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Känns som att man inte kan ha en valp, fast folk tror att jag kan en valp! Vi kommer vara hemma med valpen första tiden i några veckor. Men sen då vi jobbar 7:00-13:30. Hans syster kan men om hon skulle få jobb, hur gör man då? Jag har haft en hund förut men då gick mamma ut me hunden på lunchen och sen kom jag hem runt 16:00.

Och det här med tiden 7:00-13:30 är bara varannan vecka som vi jobbar. För de andra veckorna kommer funka utan problem!

Skaffa hundvakt? Eller hunddagis.. Jag skulle dock inte lämna en valp på ett dagis, utan skulle isåfall leta efter en lite äldre hund..

Vi var hemma med vår nuvarande hund i princip de första halvåret vi hade honom, visserliggen var han själv några korta stunder under den perioden med aldrig mer än någon timme om dagen. Jag pluggade, och när jag var i skolan tog sambon ledigt.

Joo vi höll på att skaffa en äldre hemlös hund som jag vart fösjust i men den va redan bokad. Och sen va det en annan äldre hund jag skulle få men hundens ägare ändrade sig och ville behålla den. Men de som har denna valp som jag är första tjing på har den kvar för att jag ska få titta på den. Jag har haft en valp förut som vi va hemma med i 4 veckor, sen så fick den klara sig till lunchen och sen kom jag hem 16:00, och det gick hur fint som helst. Men den hund försvann pågrund av en hästjävel som orsakades dens död. Och nu efter ett halvår så vill jag gärna uppfylla min tomhet.

Joo vi höll på att skaffa en äldre hemlös hund som jag vart fösjust i men den va redan bokad. Och sen va det en annan äldre hund jag skulle få men hundens ägare ändrade sig och ville behålla den. Men de som har denna valp som jag är första tjing på har den kvar för att jag ska få titta på den. Jag har haft en valp förut som vi va hemma med i 4 veckor, sen så fick den klara sig till lunchen och sen kom jag hem 16:00, och det gick hur fint som helst. Men den hund försvann pågrund av en hästjävel som orsakades dens död. Och nu efter ett halvår så vill jag gärna uppfylla min tomhet.

Eh..var din 12-veckorsvalp hemma själv 8 timmar om dagen?

Neeej mamma kom jue hem på lunchen! Det är många som gör så nu i dagsläget. Och ni som tror att hundarna inte mår bra av det så är ni konstiga. Vi är ju också flockdjur men vi klarar oss själva och kan tycka om att vara själva ibland.
Jag tror att det är från hund till hund, om man lär hunden att vara ensam så tror jag inte att det är några problem. Fast hundar ska inte vara ensam längre än 8 timmar.

Att många gör så säger inte att det är rätt.
Jag tycker det är egoistiskt att låta en hund ligga själv i 8 timmar. Och en valp ska definitivt inte vara det.

Så bara för vi människor tycker om att vara själva ibland, så vet vi att hundar tycker detsamma?
Hur talar en hund om att den vill vara själv?

Nä, hundar har ofta inget val att göra som matte eller husse säger. Att ligga själv 8 timmar tror många att hundar klarar av. Visst, det skulle mina också klara av, men för det så utsätter jag inte dom för det. För det är helt enkelt inte rätt och emot hundens natur att ligga själv hela dagarna.
Sen att man går hem på lunchen mm, är helt oväsentligt enligt mig. Hunden ligger själv för länge iallafall.

Du låter också ganska så ung, antar att du vill göra annat när du kommer hem eller på helgerna. Ska hunden ligga själv då också?

Neeej mamma kom jue hem på lunchen! Det är många som gör så nu i dagsläget. Och ni som tror att hundarna inte mår bra av det så är ni konstiga. Vi är ju också flockdjur men vi klarar oss själva och kan tycka om att vara själva ibland.
Jag tror att det är från hund till hund, om man lär hunden att vara ensam så tror jag inte att det är några problem. Fast hundar ska inte vara ensam längre än 8 timmar.

Jag kan garantera dig att det inte är "många som gör så i dagsläget". Att höra att du lämnat en liten valp så många timmar gör mig gråtfärdig!

Att din mamma kom hem på lunchen spelar ingen roll, valpen behöver sällskap! En liten valp behöver trygghet, sällskap, kärlek. Den måste ha känt sig otroligt ensam och helt övergiven. Bara några veckor tidigare var den hela tiden omgiven av mamma och syskon och sedan en dag blir den helt ensam.

Visst kan man lämna en vuxen hund några timmar om dagen men inte en liten valp. Även valpar behöver ensamhetsträning men det ska vara just träning!

Det är jättebra att du frågar här innan du köper en ny hund men snälla du, låna lite böcker på biblioteket och prata med uppfödare innan du köper en ny hund! Jag lovar dig att ingenstans kommer du att få höra att detta är ok.

Jag är 22 år nu, men då va jag 15 och jag va med hunden ofta, för mitt stora intresse va just hundar. Hade tjatat om att få en sen jag va 6 år sen fick jag äntligen det för jag hade en svår tid. Så min hund gjorde mycket. Och hon va inte ensam i 8h på raken, som sagt mamma kom hem på lunchen och va med hunden i en halvtimma sen så kom jag hem. Nu är det så att jag tror att det är från hund till hund om hur länge den kan klara sig. Man säger att inte mer än 6 timmar om dagen ska den vara sj. Men bara för att ni kanske jobbar hemma och så kanske inte vi andra kan. man märker om en hund är lycklig eller olycklig.

vi gjorde inte så på en gång vi fick hem valpen! det vet jag väl sj att man inte ska göra. Man märker om hunden är säker och så. Våran hund vi hade kände sig trygg och inga problem. Jag va hemma med valpen 4 veckor innan jag började skolan.

Jag tycker inte att det låter som om du är mogen för en liten valp. Vilken konstig inställning du har. Bara för att "folk säger" och "folk gör" så är det helt okej med det mesta för dig eller?
Hur skulle det vara om du tänkte på valpens bästa och vad en liten valp behöver istället! Det räcker inte med att komma på lunch och ta ut den lille!! Låter som om du behöver slå upp ordet ANSVAR i ordlistan...

Är ingen rättighet att ha hund. Jobbar man inga bra tider och hunden får vara själv länge varje dag, då får man helt enkelt vara utan hund.
Och att din mamma gick hem en halvtimme till hunden gör ingen skillnad i mina ögon.

Jag är 22 år nu, men då va jag 15 och jag va med hunden ofta, för mitt stora intresse va just hundar. Hade tjatat om att få en sen jag va 6 år sen fick jag äntligen det för jag hade en svår tid. Så min hund gjorde mycket. Och hon va inte ensam i 8h på raken, som sagt mamma kom hem på lunchen och va med hunden i en halvtimma sen så kom jag hem. Nu är det så att jag tror att det är från hund till hund om hur länge den kan klara sig. Man säger att inte mer än 6 timmar om dagen ska den vara sj. Men bara för att ni kanske jobbar hemma och så kanske inte vi andra kan. man märker om en hund är lycklig eller olycklig.

Nej men snälla snälla, lyssna på de som svarar dig! Du har ställt frågor här och här finns kunniga människor så lyssna på dem och vifta inte bort vad de säger!

När man säger att hundar kan vara själv flera timmar så är det vuxna hundar man pratar om! Om du nu vill jämföra med människor så kan du ju tänka att visst klarar vi människor att vara ensamma flera timmar fast vi känner oss lite ensamma. Men tänk att bli lämnad själv 8 timmar om dagen (minus en halvtimme på lunchen då) när du var 5-6 år. Det är en annan sak, eller hur?

Det är samma sak med hundar.

vi gjorde inte så på en gång vi fick hem valpen! det vet jag väl sj att man inte ska göra. Man märker om hunden är säker och så. Våran hund vi hade kände sig trygg och inga problem. Jag va hemma med valpen 4 veckor innan jag började skolan.

4 veckor är alldeles för kort tid och sen låta en valp vara själv.

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 282
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 073
Senast: Myrten
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 587
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka