Kan man skaffa en valp?

Sv: Kan man skaffa en valp?

nee ja vet att jag kan skaffa en hund senare, men det är ju nu som det skulle göra det bättre mellan mig och sambon.

Jag va ute efter hemlösa hundar, men de man gillade va redan adopterade och sen tyckte resten inte min kille om.

Jag skulle kunna ha en äldre hund! Men det att jag hittar inga som jag liksom WOOW.. men jag hittade den här valpen som jag kände nått för.

Men tack för era svar! Jag kommer inte skaffa en valp. Ev. en äldre hund får det bli, hoppas snart! För jag behöver en hund känner jag.

*kl*

Jag kan bara tala för mig själv, och jag skaffade Devin på helt fel vecka.Nämligen påskveckan.
Men jag ville inte förlora chansen att få köpa en amstaffvalp så pojkvännen är hundvakt denna veckan i min lägenhet. Nästa vecka ska jag försöka jobba bara 2 dagar (korta pass) och då ska han vara hos min mamma. Devin kommer vara hos min mamma när jag jobbar och i vissa fall ska även pojkvännen vara hundvakt. Men då jobbar jag ca 63 timmar i månaden enligt mitt schema vilket är precis lagom att börja med. Målet är givetvis att kunna ha honom själv i lägenheten när jag jobbar korta pass (hemifrån då i 5 timmar), men det är ju när han är äldre och rumsren! Tycker inte att man ska skaffa hund om den ska vara själv. Finns tillräckligt många hundar som sitter själva när ägarna jobbar ...

Jag ser ingen mening i att skaffa hund om man inte vet säkert att man har tillräckligt mycket tid, särskilt i början när ledarskap och rutiner inte är befästa. Vi skulle inte ha skaffat hund om inte någon kunde vara hemma hela tiden. Dels är det ju inget roligt liv för hunden, men även för människorna att behöva stressa hem bara för att hunden varit hemma x antal timmar.

Jag skulle aldrig lämna vår hund hemma mer än 4 timmar ensam, visst skulle hon kunna, hon blir ju ändå jätteglad när man kommer hem. Men det är inte det det handlar om. Det är ingen livskvalité för en hund att vara ensam hela dagarna. Man måste ju först och främst tänka på hundens bästa, inte att man själv vill ha sällskap.

"Hemlösa" hundar är inte heller någon hit att skaffa i en sådan situation. Om det är fd gatuhundar du tänker på så är de i många fall nästan som valpar i början, dvs är inte rumsrena, inte vana att vara inomhus, åka bil, höra telefonen ringa etc, så det är mycket jobb där. De kan till och med vara "värre" (att tex lämna ensamma) än valpar eftersom de kan ha varit med om mycket tråkigt så att man måste bygga förtroende under en lång tid och lära om saker.

nee ja vet att jag kan skaffa en hund senare, men det är ju nu som det skulle göra det bättre mellan mig och sambon.

Jag va ute efter hemlösa hundar, men de man gillade va redan adopterade och sen tyckte resten inte min kille om.

Jag skulle kunna ha en äldre hund! Men det att jag hittar inga som jag liksom WOOW.. men jag hittade den här valpen som jag kände nått för.

Men tack för era svar! Jag kommer inte skaffa en valp. Ev. en äldre hund får det bli, hoppas snart! För jag behöver en hund känner jag.

1. En hund kan inte "fixa" din relation med din pojkvän. Det är ditt ansvar och en sjukt dålig anledning att skaffa hund...

2. Hur många vuxna hundar har du tittat på? Det lät som två stycken... Fortsätt leta. Har du kontaktat några omplaceringsföreningar? Som hittehund.nu t.ex? Hundstallet? (Tveksamt dock om någon av dem skulle sälja hund till någon som ska ha den ensam hemma hela dagarna, då måste du hitta en hållbar lösning först.)

3. Jag jobbar heltid och eftersom jag bryr mig om min hund ser jag till att ha henne hos en dagmatte när jag är på jobbet. Jag annonserade på nätet och fick kontakt med en kanontjej som nu tar hand om Loka när jag inte kan. 100kr/dag. Är man inte beredd att lösa dagpassning när man själv jobbar heltid får man nog avstå från att ha hund, för hundens bästa.

Jag förstår att du gärna vill ha en hund men man får tänka på vad som är bäst för hunden och inte på vad man själv vill. Det jag först hade gjort är att försöka hitta ett hunddagis eller en dagmatte INNAN jag skaffade hund. Jag tycker inte det är rätt för varesig en vuxen eller en valp att vara hemma så länge själv. MAx 6 timmar tycker jag en hund ska vara hemma själv och även det är för länge enligt mig .

Sen ser alla olika på detta med hur länge man kan lämna en hund hemma och du kommer alltid få olika svar.Jag skriver bara vad jag tycker och vad jag gör med min hund. Jag lämnar honom högst 5 timmar hemma själv ( 5 timmar är vid nödfall och oftast blir det max 3-4 timmar). De dagar jag jobbar länge passar min mormor honom som är dagmatte till han ( detta fixade jag innan jag skaffade honom).

Senast ändrad av en moderator:

Blir ju längre än mellan 7 och 13:30. Du ska ju till jobbet och hem också. Så jag antar du bör lägga till 1 timme.

Sen får du bli hur trött du vill.
Jag blir lika trött på folk som tycker det är ok att deras hundar ligger själva hela dagarna.

Jag som uppfödare skulle inte sälja hund till dig. Och jag talar om direkt för intresserade valpköpare att jag inte säljer till de som ska låta hunden ligga själv hela dagarna.
Vilket står klart och tydligt på min hemsida också.

Du kan vara hemma 6 veckor säger du. Om valpen är 8 veckor när du hämtar den, så är den 14 veckor när du tycker det är ok att den ska ligga själv. Sorgligt tycker jag..

Jag måste bara fråga, för jag blir helt paff när jag läser den här tråden.

Måste man i stort sett vara arbetslös för att få skaffa hund?

Nejnej!

Det finns en massa lösningar. Man kan:

-Jobba hemifrån
-Ha dagmatte/husse
-Ha hunden på hunddagis
-Ha med hunden på jobbet
-Ha hunden hemma om man inte jobbar för länge

:idea:

Det finns ju lämpligare djur att skaffa om man jobbar hela dagarna och inte har råd/vill ha/har tillgång till dagmatte, som katt, kanin, fåglar, fiskar..

Nejnej!

Det finns en massa lösningar. Man kan:

-Jobba hemifrån
-Ha dagmatte/husse
-Ha hunden på hunddagis
-Ha med hunden på jobbet
-Ha hunden hemma om man inte jobbar för länge

:idea:

Är det här något nytt fenomen som dykt upp? Jag har haft hund under hela min uppväxt och har nu en 2åring. Hon har inga problem att vara hemma 6-7 timmar om dagen. Jag aktiverar sin hund ordentligt på morgonen och sen när man kommer hem.
Hon mår inte dåligt över det alls, ligger och sover hela dagen.. Och så hade mina hundar som jag växte upp med oxå.

Alltså att ha hund kostar ju massa pengar så det känns väl som en föruttsättning att man har en fast inkomst..

:
Det finns ju lämpligare djur att skaffa om man jobbar hela dagarna och inte har råd/vill ha/har tillgång till dagmatte, som katt, kanin, fåglar, fiskar..

Jag anser att jag ger min hund ett perfekt hem och hon mår UTMÄRKT! Så nej tack, jag är inte speciellt intresserad av dom djuren som du föreslår.

Jag nöjer mig med min hund och två hästar.
Tur att jag har mitt jobb så jag kan försörja dom och kan betala om något händer dom.

Fast det är klart, jag kan ju satsa på att bli lyxhustru :angel:

Jag tänker inte tjafsa med dig om det här. Det gör dock ont i mig när jag tänker på att många hundar ligger hemma själva 6-7 timmar om dagen. Jag kan inte tvinga dig att ändra åsikt om du inte vill se saken på något annat sätt än du redan gör.

Vad jag och flera andra tycker står längre upp i tråden. Grana har exempelvis skrivit jättebra inlägg om det här.

Nej jag är inte ute efter att tjafsa, tycker bara inte det är så synd om dom hundar som är hemma om dagarna som ni gör.
Min hund är en väldigt glad hund, och har inte hört av någon annan att min hund lider hos mig.

Jag kanske missförstod det här med att det var ett öppet diskutionsforum dvs att man även har olika åsikter.

Nej jag är inte ute efter att tjafsa, tycker bara inte det är så synd om dom hundar som är hemma om dagarna som ni gör.
Min hund är en väldigt glad hund, och har inte hört av någon annan att min hund lider hos mig.

Jag kanske missförstod det här med att det var ett öppet diskutionsforum dvs att man även har olika åsikter.

Vad får dig att tro att du har missförstått att det är ett öppet diskussionsforum?

Man brukar lr ska helst vara hemma med valpen under det första halvåret.Det var inte så mkt som ni jobbade men om ni kan skaffa ngn hundvakt utav ngt slag så hade jag rekommenderat att köpa en äldre hund.Alltså som är runt 1 år.

Är det här något nytt fenomen som dykt upp? Jag har haft hund under hela min uppväxt och har nu en 2åring. Hon har inga problem att vara hemma 6-7 timmar om dagen. Jag aktiverar sin hund ordentligt på morgonen och sen när man kommer hem.
Hon mår inte dåligt över det alls, ligger och sover hela dagen.. Och så hade mina hundar som jag växte upp med oxå.

Alltså att ha hund kostar ju massa pengar så det känns väl som en föruttsättning att man har en fast inkomst..

Just det, du skriver *Ligger och sover hela dagen*
Vilket liv säger jag då.

Det är så himla lätt att sitta och säga att min hund är glad mm. Tro sjutton den är det. Hundar är lojala och älskar sin matte och husse, fast de får ligga och sova hela dagarna.
Men för mig är det sunt förnuft som säger att en hund ska inte leva ett liv där den ligger själv och sover bort dagarna. Spelar ingen roll om den är glad och mår bra.
Mina skulle kunna ligga själva 10 timmar varje dag om så vore, men jag tycker inte det är rätt och då ser jag också till att det inte blir så.

Just sånt här gör mig så ledsen inom hunderiet. Folk får skaffa vilka hundar de vill mm, men att lämna en hund själv hela dagarna gör mig så ledsen så jag knappt orkar läsa dessa trådarna :(

Jag personligen, skulle aldrig skaffa hund om den behövde vara ensam längre än 4 timmar varje dag. Men visst, min hund skulle också kunna ligga 7 timmar per dag, och ändå vara överlycklig när man kommer hem, men det är för att dem inte tänker på samma sätt som oss. Hundar är så förlåtande och lojala, de lever i nuet, inte för att man lämnade dem hemma ensamma jättelänge igår. Men, det betyder inte att hunden tycker om eller mår bra av det.

Ibland måste man sätta hundens behov först, och inte att man själv har hunden som favoritdjur.

Ja det är ganska "nytt" (de senaste tio åren ungefär) att folk har insett att det inte är ett roligt hundliv att ligga hemma och slöa på "heltid" medans folk jobbar. Man har börjat se mer till hundens behov än sina egna helt enkelt.
Vi hade hund i familjen när jag var liten som var hemma hela dagen, det ansågs normalt och helt ok då. Tänker jag tillbaka och jämför med min nuvarande hund så kan jag inte låta bli att tycka mycket synd om Mister vi hade då. Vilket tråkigt liv! (För att inte tala om hur jobbigt det är att komma hem utpumpad efter en dag på jobbet och mötas av en mycket utvilad hund som studsar av iver att få göra något....)

Ja det kostar att ha hund, ja en fast inkomst är att föredra. Och är man inte beredd att betala lite extra för sin hunds välbefinnande eller hitta en lösning som fungerar, kanske man inte borde ha hund alls? (Då gränsar det till egoism.)
Idag är det inte särskilt svårt att hitta hunddagis eller dagmatte, bara man är beredd att annonsera (och betala lite). Alternativt jobba flexibla tider, jobba/plugga hemifrån, ta hjälp av vänner och släktingar.

Skulle DU tycka om att ligga inlåst 6-8h om dagen...? (retorisk fråga)

Precis, det var inte länge sedan som hundar satt kedjade hela livet vid hundkojor utanför hus, det händer fortfarande även om det inte är lika vanligt. Visst sjutton överlever hundar allt möjligt, och visst blir dom själaglada när matte/husse kommer hem och ensamheten är över för den gången, liksom en bandhund får glädjefnatt när den får komma loss, men det betyder inte att hunden är lycklig och lever ett bra liv.
Att den sover bort sin ensamhetstid beror på att det är det bästa alternativet när inget annat finns. Men det är inget bra liv.

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 282
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 073
Senast: Myrten
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 587
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka