Kan man skaffa en valp?

Sv: Kan man skaffa en valp?

Trött jag blir? om jag inte va mogen skulle jag inte fråga innan jag skaffar en valp här inne! Jag planerar och tänker mycket innan jag skaffar en valp. Vet att det är mycket att tänka på! Tro mig.. och vi har pratat om det här jag och min sambo. Vi kan vara hemma med valpen i 6 veckor.

Sen så blir det där problemet vem som kan gå ut med hunden om inte hans syster skulle kunna då mellan 7:00-13:30 varannan vecka.
Vi måste komma på nått.. finns hundagis här också, men vill liksom kunna lösa det utan hunddagis.

vi gjorde inte så på en gång vi fick hem valpen! det vet jag väl sj att man inte ska göra. Man märker om hunden är säker och så. Våran hund vi hade kände sig trygg och inga problem. Jag va hemma med valpen 4 veckor innan jag började skolan.

Ja men då var den väl 12 veckor precis som jag skrev? Om ni fick den när den var 8 veckor.

På er låter det som att våran älskade hund som gick bort för ett halvår sen inte hade det bra. Hon va glad som va hos oss. Hon brukade alltid rymma om nån va hundvakt åt henne och så. Hon älskade oss och skulle inte vilja ha nån annan familj.

Trodde det berodde på valpen! hur många veckor ska det vara då? så jag vet till denna gång.

jag vet många som låter sina hundar vara ensamma hela dagarna utan att nån går ut på lunchen och det tycker jag är för mycket.

Blir ju längre än mellan 7 och 13:30. Du ska ju till jobbet och hem också. Så jag antar du bör lägga till 1 timme.

Sen får du bli hur trött du vill.
Jag blir lika trött på folk som tycker det är ok att deras hundar ligger själva hela dagarna.

Jag som uppfödare skulle inte sälja hund till dig. Och jag talar om direkt för intresserade valpköpare att jag inte säljer till de som ska låta hunden ligga själv hela dagarna.
Vilket står klart och tydligt på min hemsida också.

Du kan vara hemma 6 veckor säger du. Om valpen är 8 veckor när du hämtar den, så är den 14 veckor när du tycker det är ok att den ska ligga själv. Sorgligt tycker jag..

Trött jag blir? om jag inte va mogen skulle jag inte fråga innan jag skaffar en valp här inne! Jag planerar och tänker mycket innan jag skaffar en valp. Vet att det är mycket att tänka på! Tro mig.. och vi har pratat om det här jag och min sambo. Vi kan vara hemma med valpen i 6 veckor.

Sen så blir det där problemet vem som kan gå ut med hunden om inte hans syster skulle kunna då mellan 7:00-13:30 varannan vecka.
Vi måste komma på nått.. finns hundagis här också, men vill liksom kunna lösa det utan hunddagis.

Det är jättebra att ni planerar å tänker igenom grejerna. Men problemet kvarstår ändå. Kan ni inte skjuta upp det på framtiden? Måste ni ha en valp just nu? Jag skrev i andra tråden du startade om att du kanske kan vara dagmatte eller liknande på dagarna när du inte jobbar? Då får du ju hundmys, men inget problem å behöver inte oroa dig eller stressa livet ur dig för att skynda hem till den lille.

Hundar är anpassningsbara. Din hund hade säkert klarat sig bra hos nån annan också, precis som mina skulle göra.
Din hund hade det säkert bra. men jag tycker inte det är ok att en hund ligger själv hela dagarna.
Då får man skaffa fiskar eller nåt.

På er låter det som att våran älskade hund som gick bort för ett halvår sen inte hade det bra. Hon va glad som va hos oss. Hon brukade alltid rymma om nån va hundvakt åt henne och så. Hon älskade oss och skulle inte vilja ha nån annan familj.

Jo jag vet förlåt, men det är ju det att jag vill verkligen få det att funka. För jag har flyttat till min killes hemstad. Jag är hemma jämt själv då han är borta. Fick upp min hund hit men hon dog jue då på grund av en häst. Så känner mig så ensam. Va mycket bättre då man hade en hund. Och att man kunde gå på agility och sånt som jag vill hålla på med.

Men alltså hundar kan inte tänka i de termerna, förstår du inte det?

Hunden älskar dig vad du än gör. De kan inte göra rationella kalkyler som "hos familj X får jag godare mat än hos familj Y men å andra sidan har familj Y en roligt trädgård och där får jag komma ut mer".

De har den familj de har och de älskar en vad man än gör.

Ingen klagar på din hundhållning på förra hunden. Vi oroar oss över den stackars lilla valpen som kommer att bli så lessen när inte ni finns där!! Det är onaturlig hundhållning, eller jag ska kanske säga valphållning!!!

Jo jag vet förlåt, men det är ju det att jag vill verkligen få det att funka. För jag har flyttat till min killes hemstad. Jag är hemma jämt själv då han är borta. Fick upp min hund hit men hon dog jue då på grund av en häst. Så känner mig så ensam. Va mycket bättre då man hade en hund. Och att man kunde gå på agility och sånt som jag vill hålla på med.

Ok. Jag tycker iaf du ska vara dagmatte till att börja med så slipper du massa ansvar och stress precis som någon annan sa. Du kanske tom kan gå på agility med den om dess ägare har lite tid?:)

Annars tycker jag du ska satsa på en vuxen hund istället för en valp.

jag vet många som låter sina hundar vara ensamma hela dagarna utan att nån går ut på lunchen och det tycker jag är för mycket.

Varför har såna människor hund? Å sen kommer de hem från jobbet å är trötta å orkar inte med sin hund?
Slå två flugor i en smäll? Du är ensam, hundarna är ensamma, varför tar du inte hand om dem på dagrna då?

Mm okej då.. får väl skita i att skaffa en hund! Får väl försöka leva utan hund:( fast det är mitt största intresse.

det tar 10 min att åka hem. och 3 min för killen.

Inte behöver man leva utan hund för det..

Men man kanske måste ändra på sina kriterier istället.

Till exempel skaffa en vuxen hund istället för en valp. Se till att fixa en dagmatte eller dagisplats istället för att förlita er på din sambos syster (?).

För övrigt kan jag inte göra annat än att hålla med övriga i tråden. En hund älskar sin flock oavsett. Ordspråket "Människans bästa vän" finns ju av en anledning. Hundar är obrottsligt lojala.

Hoppas verkligen du tar till dig av råden från alla kloka människor här på buke!

Mm okej då.. får väl skita i att skaffa en hund! Får väl försöka leva utan hund:( fast det är mitt största intresse.

Skaffa en vuxen hund. Men en valp tycker jag inte ska ha dessa tider du skriver om.
Som du har det nu så blir det längre tider varannan vecka, och det tycker jag en vuxen hund kan klara även om jag tycker det är lite långt det också. Hade det varit varje vecka hade jag inte tyckt det var ok, men varannan..ja det kan jag gå med på ;)

Jo jag förstår er! Jag ska skita i att köpa valpen.

Det är väl ingen som säger att du måste leva resten av livet utan hund? Däremot kanske du ska vänta med att skaffa en valp tills du har bättre förutsättningar. Alternativt leta efter en äldre hund men då ordna med en dagmatte, eller bli dagmatte åt en hund själv dom dagarna du har möjlighet.

Finns massor av hundar som söker nytt hem. och många är trevliga hundar som inte måste vara problemhundar.

Vad vill du ha för hund?

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 282
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 073
Senast: Myrten
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 587
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka