Kan man se på hovarna om hästen haft fång?

Sv: Kan man se på hovarna om hästen haft fång?

Nä du har ingen prestige, :laugh:
men halloj det finsn ju massa hovisar och veterinärer som lyser med sin frånvaro här

Detta att de skall vara av dvs lamllerna var ngt som MB och OW sa till mig då jag glatt (nåja) ringde dem och sa att min häst hade fång hur skall jag sko den

de drog mig båda i örat och sa - Din häst har inte fång . Fång är en sjukdom - din häst blri frisk för fort = ohalt på ett par dagar

men röntgenbilden då sa jag, -skit i den sa dom - det finns ingen refernsbild och dessutom skall det vara rotation så skall lamellerna var AV

sedan skulle den som är hovis av dem komma ut till mig och checka av - medn det är ju nu nästan 8 veckor sedan :p

:devil: hovisar :eek:

Men det som hände minhäst var att jag hade skott den för fång med tvärtå men en dag när jag tittade på den så såg jag plötsligt att minst en halv cm sko syntes ovanifrån :confused:
( MB förklarade det med att hornrören svullnade och nu hade då tydligen svullnaden gått ned

Den hade då sulläderinflammation inte fång - att det såg ut så på röntgen som att det var lindriga rotatitoner gissar jag berodde på att det var svullna hornrör :confused:

Hela förloppet var en otäck historia och jag fick "känslan" att hoven vrängdes ut och in, och läsikigast var allt var att Strhlm hade sin fångpolicy så jag fick inte komma då distriktan skrivit atypisk fång på remissen

hade jag vetat......... Det gjorde jag inte - men fick bra hjälp av en kompis MT i skåne hur jag skulle göra :bow: så jag slapp en sänkning

PUH

I af min häst har fortf 4 månader senare ingen blödning i lamellranden - den var en stund breddad i tå/sida utanför jag raspat men det kan bero på att jag lyckats förättra balansen i hoven så när det gamla växte ned så vek det sig - det ser så ut på utsidan också. De nya hornrören har en mycket bättre lutning och rent tidsmässigt så rör sig detta om 4 månader före anfallet så det har med vintern att göra, inte maj då distriktan var här

Hon är fångraspad för säkerhets skull och det har snarare gjort lamellranden till tvärtå :crazy:
hon hade ett blåmärke i sulan - ja det är ju rött - och tecken på dubbelsula, så en sulläderhudsinflammation har hon haft

men jag håller med kunskap om detta är inte lätt. Visserligen har jag pratat med dem i telefon men man kommer ju inte på att fråga allt och tjej som man är vill man inte vara besvärlig

Senast ändrad:

Märkligt med din häst.
Jag har lite svårt för anatomi.

Men jag kan nog förstå att det kan se ut som en rotation (eller sänkning?) på en röntgenbild om hornrören är svullna. Jag antar att det ökar avståndet mellan hovväggen och hovbenet.

Men jag undrar kanske hur hornrören kan svullna? Nu har jag bara de engelska orden på allt. men sitter inte hornrören i den yttre delen av hovkapseln dvs utanför lamellerna? Det är då den del av hoven som växer nedåt efter hand och som sedan nöts/verkas bort. Kan den svullna? Det verkar konstigt, tycker det borde vara "dött" material.

Hela förloppet var en otäck historia och jag fick "känslan" att hoven vrängdes ut och in, och läsikigast var allt var att Strhlm hade sin fångpolicy så jag fick inte komma då distriktan skrivit atypisk fång på remissen
Jag finner detta mkt märkligt. Jag har ALDRIG fått ngn remiss någonsin, utan har bara fått tid för utredning- oavsett vilken klinik det har varit.

För att få tid där hovisen ska vara inkluderad eller enkom dennes business är inga problem alls- om man förklarar läget- symptomen.

Sticker in med en fråga från första sidan i den här tråden, till Coari:
Vad menar du med "genetisk fång"?
/Sessiagh

Genetiskt betingad fång borde jag ha skrivit,,

Ja vad menas med det???? Tex, sönder avel eller kort sagt, man avlar på djur som redan genetiskt har en påvisande högre risk för att drabbas av fång.

Men nu blirjag fundersam

varför skulle det heta fång om det inte var en inflammation i väggen?

Sedan pratat du om en sula som sjunker - sullärderhudsinflammation

jag har inte fått några frågetecken uträtade

Men herre gud,, du är ju hovslagare!!!

Naturligtvis startar fång med antingen en förgiftning (läs foderrelaterad fång) eller en långvarig inflamation i vägg/sulhorn som leder till bristande hållbarhet i just den strukturen som normalt sett ska skydda hornkappselns inre kötthov.

Får du en inflamation mellan dina tår som inte behandlas och hävs,, vad händer då förutom att det luktar fotsvett??? Jo det startar en föruttelse process med nedsatt fungerande cirkulation.

Varför tror du att fång har så många olika benämningar??? Jo därför att ordet fång är ett samlande begrepp för sjukdomen, orsaken kan vara många.

Som ett ex. vid primär mekanisk fång och överbelastningsfång har vävnad, med normal hållbarhet överansträngts respektive en ensidig belastning av ett ben stört blodcirkulationen i hoven vilket i sin tur ger upphov till vävnads skador och försämrad hållbarhet.

Snöa inte in på enbart foderrelaterad fång där individen av en eller annan orsak genom intag av foder drabbas av en nedbrytning av lactobaciller och en explosition av ekoliebakterier vilket omgående går ut i blodomloppet och orsakar en hastig försvagning av hovens blodfyllda lammeler.

Ser du inget samband i att alla dessa hästar som verkas enligt "barfotatalibanerna" uteslutande drabbats av belastningsfång??

Får jag vara ledig nu och fira att det är helg??

Vad kan det bero på om hästen plötsligt blivit väldigt mkt mer öm i hovarna, inga blåmärken, inga foderränder, inga fleaktiga vinklar, inga breddade lamellränder osv...bara mkt mer öm?
detta hände efter några gånger med ny hovslagare, kan det vara så att den nya tar för mkt på hovarna eller fel? eller kan det vara fång? ingen puls eller liknande heller.

Coari: Finns det några forskningsrön som påvisar att fång har viss ärftlighet om man bortser från sjukdomar t ex cushings och liknande, som kan ses i samband med fång?
Jag har försökt finna fram om fång är ärftligt eller inte men svaren varierar mellan "inte ärftligt" och "viss ärftlighet".
Att vissa raser har lättare för fång vet vi ju, det är lättare för oss människor att framkalla fång hos dem genom t ex felutfodring. Men att det skulle vara genetiskt betingat? Vad stöder du ditt påstående på där? Vad kan jag ha missat?
/Sessiagh

Att vissa raser har lättare för fång vet vi ju, det är lättare för oss människor att framkalla fång hos dem genom t ex felutfodring. Men att det skulle vara genetiskt betingat?

Att vissa raser har lättare för att få fång måste väl innebära att det i alla fall delvis är genetiskt?

Det finns ganska mkt forskning där man har studerat betesrelaterad fång och ärftlighet. Man har kommit fram till att vissa hästar oftast ponnyer av naturras bär på gener som har underlättat för dem att överleva i hårda klimat. Dessa hästar riskerar idag att utveckla insulinresistens och därmed också fång. De blir alltså mer känsliga för felaktig utfodring.

Här är ett utdrag ur en artikel om detta. Den är hämtad från nedanstående hemsida

http://www.ker.com/

”Recent Research into Laminitis
PETER HUNTINGTON,1 CHRIS POLLITT,2 CATHERINE MCGOWAN3
1Kentucky Equine Research Australasia, Victoria, Australia
2Australian Equine Laminitis Research Unit, Queensland, Australia
3Department of Equine and Small Animal Medicine, University of Helsinki, Finland

Genetics
In dairy cattle, the heritability of laminitis is estimated to be between 0.1 and 0.15, although no clear mode of inheritance has been determined (Huang and Shanks, 1995a,b). A recent study in Virginia examined the heritability of grass founder in an inbred herd of Welsh and Dartmoor ponies (Splan et al.,2005). The pedigrees of 257 ponies born from 1933 to 2002 were traced back up to 10 generations. Ninety-five ponies (36.7%) were reported to have suffered laminitis and nearly half the affected ponies had a parent that was recorded as laminitic. Increased severity was noted when a pony’s sire and dam had both suffered laminitis. This analysis suggests a major gene with a dominant action. In theory, a dominant gene would mean that 100% of cases needed to have an affected parent, but the researchers postulated that the number was reduced by incomplete recording of cases born earlier in the study population and ponies having a genetic predisposition but environmental thresholds for clinical disease not being crossed.
The development of a test to identify those ponies with a genetic predisposition to laminitis would assist the management of these ponies so that the incidence of the disorder can be reduced."

Jag har nog förstått det som att IR är den enda kopplingen man känner till mellan fång och ärftliga faktorer.

Tack för hjälpen, då slapp jag sitta här å tjata vidare.

Jag finner detta mkt märkligt. Jag har ALDRIG fått ngn remiss någonsin, utan har bara fått tid för utredning- oavsett vilken klinik det har varit.

För att få tid där hovisen ska vara inkluderad eller enkom dennes business är inga problem alls- om man förklarar läget- symptomen.

Med en remiss får man komma snabbare - det signalerar att det är akut

Eller ska få

Märkligt med din häst.
Jag har lite svårt för anatomi.

Men jag kan nog förstå att det kan se ut som en rotation (eller sänkning?) på en röntgenbild om hornrören är svullna. Jag antar att det ökar avståndet mellan hovväggen och hovbenet.

Men jag undrar kanske hur hornrören kan svullna? Nu har jag bara de engelska orden på allt. men sitter inte hornrören i den yttre delen av hovkapseln dvs utanför lamellerna? Det är då den del av hoven som växer nedåt efter hand och som sedan nöts/verkas bort. Kan den svullna? Det verkar konstigt, tycker det borde vara "dött" material.

det jag lärt mig minns jag

Horn består till hälften av levande material och till hälften av dött

Men det var ju bara vad han sa - fullkomlig överkurs för mig. Hade tänkt att fråga massor då han kom...

*pruttsmiley*

visst inser jag tokiga barfotatalibaner

men det finns en TS och denne vill nog ha svar på sin fråga på ett begripligt sätt

Med en remiss får man komma snabbare - det signalerar att det är akut

Eller ska få

Fast när det gäller fång åker man inte in akut.
Man bokar tid när hästen är i bättre skick o klarar av att åka.

*KL*
Har två fångisar, den ena blev bättre rätt omgående efter behandling med smärtstillande medan den andra tog en månad på sig och visade sig ha rotation vid röntgen. Nu har det gått ca 4 månader. På den som repade sig snabbt syns det ränder som divergerar något i trakten och utdragen lamellrand, på den som tog tid på sig och hade rotation syns bara en rand mitt på framsidan av hoven, ingen divergering i trakten och ingenting i lamellranden. Man skulle tro att det borde vara tvärtom.

Fast när det gäller fång åker man inte in akut.
Man bokar tid när hästen är i bättre skick o klarar av att åka.

Just därför är det viktigt att man tar sig tid att kommunicera med hästägaren om denna inte tror att det är fång utan något mer AKUT som kräver omdelbar åtgärd. Då måste man svar i telefonen eller på mail och så måste receptionen var mer på alerten

och checka av diferentialdignoserna, särksilt om det på remissen står ATYPISK

vilket är ICKE typisk fång det kan ev vara något annat

Jag tror du är bukes största käbbel moster

Senast ändrad:

det är sådant här som gör en så snurrig

jag vet bara vad de som forskat på fång sa till mig. Det är säkrare att ställa diagnos på hoven än på röntgen.

Senast ändrad:

Vad kan det bero på om hästen plötsligt blivit väldigt mkt mer öm i hovarna, inga blåmärken, inga foderränder, inga fleaktiga vinklar, inga breddade lamellränder osv...bara mkt mer öm?
detta hände efter några gånger med ny hovslagare, kan det vara så att den nya tar för mkt på hovarna eller fel? eller kan det vara fång? ingen puls eller liknande heller.

En hovis kan verka för mycket och hästen kan reagera på det

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
962
Senast: Sirap
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 330
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 271
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar