Kan man se på hovarna om hästen haft fång?

Sv: Kan man se på hovarna om hästen haft fång?

Det är mycket vanligt med problem med bölder på fånghästar. Speciellt på hästar med kraftig rotation. Det är en KÄND komplikation som hovslagare borde känna till.

På fånghästar som har Cushing är det dessutom ännu vanligare med bölder p g a ett nedsatt immunförsvar så jag tyckte inte alls att Rebecka Symfonis förklaring med "kroniska bölder" var något konstigt eller svårt att förstå ( kanske borde ha stått upprepade hovbölder i stället )

Det vet vi också att bölder är vanliga i och med fång, men fortfarande finns det inget som heter belastningsbölder..... Ungefär lika smart som att skriva griffelbandet elelr gaffelbenet.

Hästen blev ju bra, men hade Cushing.
Kan tro att han verkade ner trakten- nästa gång. Har för mig att han vill ha den högre så att hovbenet kunde stabiliseras i samband med den smärre resektionen av tåväggen. Så gjorde han på min- som oxå blev helt frisk.

Att röra sulan var oxå helt förbjudet. Den skulle bli torr o hård- tjockare för att kunna hålla emot spetsen av hovbenet vid rotation.

Senast ändrad:

Det vet vi också att bölder är vanliga i och med fång, men fortfarande finns det inget som heter belastningsbölder..... Ungefär lika smart som att skriva griffelbandet elelr gaffelbenet.

Men vad du tar i! Du kan väl inte förvänta dig att någon utan hovslagarutbildning är lika snitsig med facktermerna som du? Det framgår väl ganska tydligt att hästen hade problem med upprepade hovbölder...
Tycker att det verkar mer som om du är ute efter att svänga dig med fina ord än att svara på TS fråga...

Vad har du för källa till att foder/fångränder beror på ödem i kronranden?

Hur menar du att fetma utlöser fång?

Har du några bevis för det du kallar genetisk fång?

På tal om facktermer, graviditetsfång? Förlossningsfång är väl i så fall mer vedertaget uttryck?

Ingen har väl påstått att fång är lättdiagnostiserat, men det stora problemet är väl inte att ställa diagnosen utan att fastställa orsaken?

Ingen i den här tråden har väl påstått att en häst med belastningsfång ska röra på sig för att stärka hovarna (och löper heller ingen risk att bli anmälda för djurplågeri...)?

Men vad du tar i! Du kan väl inte förvänta dig att någon utan hovslagarutbildning är lika snitsig med facktermerna som du? Det framgår väl ganska tydligt att hästen hade problem med upprepade hovbölder...
Tycker att det verkar mer som om du är ute efter att svänga dig med fina ord än att svara på TS fråga...

Vad har du för källa till att foder/fångränder beror på ödem i kronranden?

Hur menar du att fetma utlöser fång?

Har du några bevis för det du kallar genetisk fång?

På tal om facktermer, graviditetsfång? Förlossningsfång är väl i så fall mer vedertaget uttryck?

Ingen har väl påstått att fång är lättdiagnostiserat, men det stora problemet är väl inte att ställa diagnosen utan att fastställa orsaken?

Ingen i den här tråden har väl påstått att en häst med belastningsfång ska röra på sig för att stärka hovarna (och löper heller ingen risk att bli anmälda för djurplågeri...)?

Jag har inte påstått något av ovanstående, men jag håller med om det mesta av det du tycker jag påstår. Och jag menar på allvar att säga belastningsböld eller kronisk böld är att jämställa med att säga griffelband samt gaffelben.

Nä, nu var det jag som vimsade till det och skulle ha gjort två inlägg. Det mesta var till Coari. Ber om ursäkt!

Det är mycket vanligt med problem med bölder på fånghästar. Speciellt på hästar med kraftig rotation. Det är en KÄND komplikation som hovslagare borde känna till.

Därifrån till kroniska hovbölder (belastnings hovbölder) är steget ganska långt vilket även du borde känna till.

Jag är inte alls van vid hovbölder på fånghästar men det kanske beror på att när mina hästägare har misstänkt fång, omgående satt in Veterinära åtgärder och behandlat dom som en fånghäst ska behandlas. Därefter har den individuella hovvården satts in för att eliminera secudära skador.

En sak som är bra att känna till när det gäller fång är att det blir aldrig en hovbens rotation vid fång om ägaren bara har grundläggande hästkunskap och dagligen har förmågan att se om individen avviker i sitt rörelsemönster/allmänntillstånd.

Ett hovben på en fånghov roterar aldrig inom loppet av 3-4 dygn, ett utlösande fånganfall utlöses alltid 24-48 timmar efter den primära orsaken till traumat fång.

Så kort sagt,, ett roterat hovben på en fånghäst beror enbart på bristande kunskap och analysering från hästägaren på sin häst.

OJ,, nu blev det plötsligt väldigt obekvämt men jag förstår inte varför dagens hästägare ska ha sådant stort motstånd till att ta sitt eget ansvar och behandla en fånghäst så som en fånghäst omgående ska behandlas innan det går så långt att det blir hovbens rotation.

Nä, nu var det jag som vimsade till det och skulle ha gjort två inlägg. Det mesta var till Coari. Ber om ursäkt!

Vdb ursäktar dig säkert. Jag ursäktar däremot inte dig för du borde själv lära dig mer om fång än du för dagen besitter.

Det är inte tal om att "snittsa med ord" utan att använda rätt ord när man diskutterar hästar och hovar.

Du skulle uppfatta mig som idiot om jag skrev mule när jag menade svansen eller hur???

Ta själv och börja med att lära dig hästens anatomi/fysiologi/och därefter använd rätt termer så slipper det bli mer missförstånd mellan dagens hästägare och främst Veterinärkår än det redan för dagen har blivit.

Fång är som jag skrev ett sk sammlings begrepp,, det finns massor av olika utlösande faktorer till traumat fång. Lever du i en så enkel värld att endast för grönt vårbete är en utlösande faktor till fång så har du mkt att läsa på för din häst välbefinnande.

"Jag förstår inte varför inte du som är så duktig inte har nämt att bilden är inte tagen rakt från sidan, heller inte på ett plant underlag.."

Fast vi kan väl alla vara överens om att hoven är grotesk/abnorm oavsett strasser hovslagare eller osthyvlare? Det behöver man inte en bättre bild för att begripa!

Om det ändå vore så enkelt som du tror..... Men då jag läser ditt inlägg förstår jag att du inte har någon erfarenhet av svårare fångfall så det förklarar att du inte har så mycket kunskap.

Om det ändå vore så enkelt som du tror..... Men då jag läser ditt inlägg förstår jag att du inte har någon erfarenhet av svårare fångfall så det förklarar att du inte har så mycket kunskap.

Jag kan gå i god för Coaris kunskap inom fång! Vi är båda utbildade hovslagare samt har båda alla hovslagarföreningens vidareutbildningskurser bland annat inom fång och är båda skolade av sveriges nestor inom just området fång.(OW)

Vad har du själv för dokumenterade kunskaper?

Jag ska förklara mig lite tror jag....

Det är så att vi eventuellt ska köpa en shettis som tagits omhand för att den förra ägaren är belagd med djurförbud. Alltså är det lite svårt att få fram fakta kring hästen bakåt i tiden. Eftersom shettisar kan ha lätt för att få fång så tänkte jag om det är nåt man kan vara vaksam på som kan påvisa om den haft fång någon gång under sin livstid.

Nu kanske det är lättare att förstå vad jag är ute efter.
Tack för svar.

Jag tycker alla shettisar ska behandlas som "fånghästar". Dvs håll dom i lagom hull, ge dom motion, bra hovvård, en avvägd foderstat, försiktigt med bete och långsamma foderbyten.

Eller förresten jag tycker alla hästar ska behandlas som "fånghästar". :idea:

knapplån
Jag kapar tråden lite, ursäkta mig.
Har för tillfället mkt begränsad tillgång till internet men känner mig angelägen om att få svar på nedanstående fråga. Så till i alla fall Coari med risk för att bli ansedd som en oansvarig fånghästägare så får du tycka det. Det är naturligtvis möjligt att det är så. Min häst fick fång före jul. Jag håller nog inte riktigt med dig om detta med ett visst bestämt tidsintervall alltid men det diskuterar jag gärna en annan gång. (Jag menar att det verkar bli på så många olika sätt beroende på alla "tusen" olika faktorer.)

Min fråga
Min häst har nu fått hovbensrotation på båda fram. Avståndet mellan hovbenet och hovväggen skiljer 5 mm (antar att ni förstår vad jag menar). Jag undrar naturligtvis om det är stor eller liten skillnad - antar att det kanske går att svara på?

En fråga till. Jag vet inte om jag förstod veterinären rätt men hon menade att en rotation inte går tillbaka. Kommer det alltid att vara denna vinkel mellan hovbenet och hovväggen även när/om hästen blir bra igen?

"Jag förstår inte varför inte du som är så duktig inte har nämt att bilden är inte tagen rakt från sidan, heller inte på ett plant underlag.."

Fast vi kan väl alla vara överens om att hoven är grotesk/abnorm oavsett strasser hovslagare eller osthyvlare? Det behöver man inte en bättre bild för att begripa!

Hoven är abnorm ja. Fattar dock inte vart ovanstående citat kommer, inte jag som skrivit det:confused:
Det var väl ungefär det som var min poäng i senaste(raderade) inlägget- att den är just abnorm och det är oförlåtligt att låta hästen gå så. Även om det såg förjävligare ut innan och man jobbar på en klinik, så är det oförsvarbart!

Vdb ursäktar dig säkert. Jag ursäktar däremot inte dig för du borde själv lära dig mer om fång än du för dagen besitter.

Det är inte tal om att "snittsa med ord" utan att använda rätt ord när man diskutterar hästar och hovar.

Du skulle uppfatta mig som idiot om jag skrev mule när jag menade svansen eller hur???

Ta själv och börja med att lära dig hästens anatomi/fysiologi/och därefter använd rätt termer så slipper det bli mer missförstånd mellan dagens hästägare och främst Veterinärkår än det redan för dagen har blivit.

Fång är som jag skrev ett sk sammlings begrepp,, det finns massor av olika utlösande faktorer till traumat fång. Lever du i en så enkel värld att endast för grönt vårbete är en utlösande faktor till fång så har du mkt att läsa på för din häst välbefinnande.

Oj, så mycket förutfattade åsikter! Jag hade snudd på alla rätt i samtliga teoretiska prov under hovslagarutbildningen så jag är väl bekant med hästens anatomi och fysiologi och har inte upplevt några större problem i kommunikationen med varken veterinärer eller hästägare. Efter att ha varit som en skugga efter OW i sex månader har jag rätt stor insikt i fång också och mig veterligen har jag inte påstått att endast för grönt vårbete är en utlösande faktor till fång?

Så svara gärna på mina frågor istället.

Hoven är abnorm ja. Fattar dock inte vart ovanstående citat kommer, inte jag som skrivit det:confused:
Det var väl ungefär det som var min poäng i senaste(raderade) inlägget- att den är just abnorm och det är oförlåtligt att låta hästen gå så. Även om det såg förjävligare ut innan och man jobbar på en klinik, så är det oförsvarbart!

Jag försökte quota Coari...men tekniken gjorde det omöjligt...

Hoven är abnorm ja.

Hur skulle du ha åtgärdat dessa hovar och hur såg det ut innan du åtgärdade dom. Vad är historiken som du tagit del av och genom dina egna frågor kommit så nära sanningen man kan komma med rätt frågor??

Hur skulle ditt resultat se ut efter ditt första ingripande och vad skulle det leda till för hornkapseln,kötthovens, hovbenets läge, nedre benets belastning samt ligament och senapparatur. ??

Hur skulle just du vilja ha åtgärdat denna häst utifrån dom "snea" bilderna som delgivits och vad skulle din åtgärd secundärt leda till för trauma för denna individ genom din yrkesåtgärd???

Du är snabb på att dömma andra, nu får du en tjans att dömma dig själv.

knapplån
Jag kapar tråden lite, ursäkta mig.

Så till i alla fall Coari med risk för att bli ansedd som en oansvarig fånghästägare så får du tycka det. Det är naturligtvis möjligt att det är så. Min häst fick fång före jul. Jag håller nog inte riktigt med dig om detta med ett visst bestämt tidsintervall alltid men det diskuterar jag gärna en annan gång. (Jag menar att det verkar bli på så många olika sätt beroende på alla "tusen" olika faktorer.)

Min fråga
Min häst har nu fått hovbensrotation på båda fram. Avståndet mellan hovbenet och hovväggen skiljer 5 mm (antar att ni förstår vad jag menar). Jag undrar naturligtvis om det är stor eller liten skillnad - antar att det kanske går att svara på?

En fråga till. Jag vet inte om jag förstod veterinären rätt men hon menade att en rotation inte går tillbaka. Kommer det alltid att vara denna vinkel mellan hovbenet och hovväggen även när/om hästen blir bra igen?

På din första fråga svarar jag att det beror helt på om det är 5 mm mellan hovben och vägghorn i hovbenets övre del mot vägghornets horisontala läge, (läs strax ovanför själva hovleden och hovbenets infästpunkt för tåsträckaren). Eller om det är 5 mm mellan hovbensspetsen och vägghornet i vägghornets tådel. Ännu krångligare blir det om man ställer frågan, hur stort är avståndet mellan hovbensspetsen och den det skyddande sulhornet??? Mer eller mindre än 5 mm??

På din andra fråga svarar jag att ett roterat hovben där hovbensspetsens avstånd till vägghornet i tådelen är 5 mm så går det visst att återställa denna rotation inom max 9 månader. Allt hänger dock på rätt utförd hovvård,rätt beslag, rätt undersöd för hovbenet och främst hovens bakre del (traktsidodel/traktdel) rätt skointervall och främst rätt hantering och miljö.

Med dessa förutsättningar kommer både hovbenet att återta sitt ursprungsläge i hornkapseln och hästen bli helt återstäld.

En sak dock!!! Kom i håg att en häst som drabbats av fång alltid är att betrakta som en fånghäst så länge man inte lyckas åtgärda orsaken till den utlösande faktorn av det första fång anfallet.

Ex. En barfotahäst som fått belastningsfång kan under inga omständigheter framöver fortfarande vara barfota utan behöver ett skyddande beslag och en mer erfaren yrkesutövare för att belastningsfången inte ska bli kronisk.

Det samma gäller vid sk. foderfång,, man bör söka mer kompetent yrkesutövare i ämnet foder för råd.

Tack för ditt svar. Jag måste nog tänka ett tag innan jag kan svara på det. Men är i och för sig ganska säker på att det inte är ngt av de avstånd du beskriver som jag frågar efter.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
962
Senast: Sirap
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 330
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 271
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar