Kan man se på hovarna om hästen haft fång?

Sv: Kan man se på hovarna om hästen haft fång?

Därifrån till kroniska hovbölder (belastnings hovbölder) är steget ganska långt vilket även du borde känna till.

Jag är inte alls van vid hovbölder på fånghästar men det kanske beror på att när mina hästägare har misstänkt fång, omgående satt in Veterinära åtgärder och behandlat dom som en fånghäst ska behandlas. Därefter har den individuella hovvården satts in för att eliminera secudära skador.

En sak som är bra att känna till när det gäller fång är att det blir aldrig en hovbens rotation vid fång om ägaren bara har grundläggande hästkunskap och dagligen har förmågan att se om individen avviker i sitt rörelsemönster/allmänntillstånd.

Ett hovben på en fånghov roterar aldrig inom loppet av 3-4 dygn, ett utlösande fånganfall utlöses alltid 24-48 timmar efter den primära orsaken till traumat fång.

Så kort sagt,, ett roterat hovben på en fånghäst beror enbart på bristande kunskap och analysering från hästägaren på sin häst.

OJ,, nu blev det plötsligt väldigt obekvämt men jag förstår inte varför dagens hästägare ska ha sådant stort motstånd till att ta sitt eget ansvar och behandla en fånghäst så som en fånghäst omgående ska behandlas innan det går så långt att det blir hovbens rotation.

Nu blir jag nyfiken. Hur menar du då att anfallet skulle kunna avbrytas om man upptäcker fång genast. Jag är helt säker på att jag upptäckte fånganfallet genast på min häst. Glad och pigg och normala rörelser vid intag på kvällen och ont på morronen. Veterinär direkt och medicin, hovslagare efter tre dagar (när värsta smärtan släppt, och lång boxvila. Ändå fick han lätta rotationer. Hur ska kan kunna se på annat än rörelserna om man nu inte kollar värme och puls varje dag, året om i princip. Dessutom sägs det ju att den antiinflammatoriska effekten vid medicinering är tveksam och att det endast är den smärtstillande effekten som hjälper hästen. Är processen igång finns det i princip inget sätt att genast stoppa den.

KL
Såhär såg min shettis fötter ut då jag fick hem henne. Inga bra bilder iof, men på vet.besiktning tyckte vet att hästen haft fång pga ränderna.
29063302.jpg

Vet. tyckte även att lamellranden var breddad, lyfte hoven och svepte av med handen.
Hovlagaren var ute dagen efter, hittade INGET som enligt honom tydde på att hästen haft fång.
Hästen gick innan jag visste detta i en två hektar stor hage, ensam, i 5 dygn, utan problem. Nu går hon i samma hage, med munnkorg, och har inga problem. Skönt!
Det är svårt det här med fång. Jag väljer att behandla min häst som en fånghäst, dock ej den mest "extrema" varianten, då jag låter henne gå på gräs och så.

Du menar kanske lamellranden? Vita linjen är för det mesta lika bred...

Nu skrev ju Migo att vita linjen ska vara lika bred runt om och du svarar att vita linjen för det mesta är lika bred. :confused:
Som jag förstår det så är ni helt överens.:rofl:

Det var faktitsk roligt

För övrigt så säger jag VA!!! om hela migos första inlägg

jesus kristus

KL

jag tycker att tecken på fång hos hästen är fångränder dvs ränder som divergerar i trakten = sprider sig a la solfjäder
Foder ränder är foderränder och inget annat ( det fanns på den inlagda bilden som folk gick i´gång på

En breddad blodig och guckig lamellrand är tecken på "fånganfall"

Blod enbart räcker inte - frågan är vad man skall tänka angående enbart breddad....

Vad de sagt till mig (grabbarna fång) är att enbart röntgen inte räcker för att diagnosticera rotation
då skall lamellerna vara av, vilket enligt dem är tecvken på rotation...

Sedan riktning förändring på hovens framsida - kan bero på att hovis lyckats skapa balans i hoven och fått hornrören att ändra riktning så det räcker inte heller.

jag messar för mycket... sär skriver ord...

Senast ändrad:

Därifrån till kroniska hovbölder (belastnings hovbölder) är steget ganska långt vilket även du borde känna till.

Jag är inte alls van vid hovbölder på fånghästar men det kanske beror på att när mina hästägare har misstänkt fång, omgående satt in Veterinära åtgärder och behandlat dom som en fånghäst ska behandlas. Därefter har den individuella hovvården satts in för att eliminera secudära skador.

En sak som är bra att känna till när det gäller fång är att det blir aldrig en hovbens rotation vid fång om ägaren bara har grundläggande hästkunskap och dagligen har förmågan att se om individen avviker i sitt rörelsemönster/allmänntillstånd.

Ett hovben på en fånghov roterar aldrig inom loppet av 3-4 dygn, ett utlösande fånganfall utlöses alltid 24-48 timmar efter den primära orsaken till traumat fång.

Så kort sagt,, ett roterat hovben på en fånghäst beror enbart på bristande kunskap och analysering från hästägaren på sin häst.

OJ,, nu blev det plötsligt väldigt obekvämt men jag förstår inte varför dagens hästägare ska ha sådant stort motstånd till att ta sitt eget ansvar och behandla en fånghäst så som en fånghäst omgående ska behandlas innan det går så långt att det blir hovbens rotation.

Menar du att fång inte kan ligga och "smyga" utan att när det väl kommer så kommer det med besked? Liksom, en häst som har allmänt dålig blodcirkulation i benen och stapplar lite när man tar den från spilta till ridhus t ex, och blir hård i nacken när den går på bete.. Menar du att det inte är fången som ligger och smyger då? Eller har den redan drabbats då och att man skulle gjort ngt redan då? Vad skulle man ist gjort?

Ja om lamellerna är breddade så ser man det, men jag kan inte säga hur snabbt efter själva "skeendet"

och om man fått tillståndet att gå över och hoven vuxit ned så kan man inte se heller

Berätta gärna mer
Hur deffinieras belastnings fång?

Jag är mycket intresserad för jaghar dryftat detta med många veteriäner och hovisar på sistonde - då honhaft en fångdiagnos Medan experterna på fång drog mig i örat och sa - din häst har inte fång - den blri bra för fort - fång är en sjukdom

och hur sjukdommen när magen är inblandat och toxiner bildas är jag med på - men var placeriar man belastningsfång i det?

Jag har aldrig sett belastningsfång live - det borde vara blod i lammelranden - mer än en sparkskada

men är det guck?

En tåvägg som viker sig - kan jag hålla med om att den är breddad men inte har något med fång att göra - och där är heller inget blod

Senast ändrad:

och hur sjukdommen när magen är inblandat och toxiner bildas är jag med på - men var placeriar man belastningsfång i det?

med risk för att få trådens hovslagare mot mig så försöker jag mig på att svara även om jag är fullt medveten om att det finns andra som ex PL som kan detta bättre

Belastningsfång verkar vara ngt som man inte har lagt ner lika mkt tid på som "vanlig" fång när det gäller forskning. Det står i alla fall inte lika mkt om det. Sedan har jag förstått det som att det finns en tredje variant också där lamellvävnaden i stort sett dras isär pga yttre påfrestningar. Det blir en sorts mekanisk sönderdelning av dem i stället. Belastningsfång har jag uppfattat som ngt mitt emellan denna mekaniska sönderdelning och det som sker vid vanlig fång. Eller också så blir det ngn sorts lokal inflammation i ex bara en hov pga överbelastning.

När min ponny fick fång i julas så var det en del som menade att det i alla fall delvis kunde vara belastningsfång.

Jag tycker det låtter vettigt det du skriver

en för lång tå så ger väggen med sig och det stretchar lamellerna - inget blod. Inte fång bara längre tids taskig verkning - eller faktistkom man lyckas balansera om en hov och ändra hornröreren - när det gamla växer ned så tål det inte så mycket belastning

och sedan den lokala inflammationen.= belstningsfång Läste på engelska om "Roadfounder" fång = meningen lokal inflamation i lamellläderhuden pga av överansträngning på hårt underlag

och sedan kan tydligen sulläderinfallamtion - ledda till lamellinflammation

Hålelr med info är svårt att hitta - det senare är den enda källan Coari på bukefalos

Roadfounder är det jag försökte beskriva, hade tappat ordet.
Men nu minns jag alltså inte riktigt om det är det som vi menar med belastningsfång eller om belastningsfång är ngt mittemellan detta och vanlig fång. Typ som att det startar kanske lite som ett vanligt anfall dvs ngn annanstans och sedan blir den utlösande faktorn belastning. Det verkar ju uppenbarligen vara så att ibland blir det en rubbning i kroppen som sedan nästan triggar igång ett anfall men så klarar kroppen av att avbryta det om det inte sker ännu fler påfrestningar.

Hmmm jag vet inte om jag kan förklara hur jag menar (eller ens vet själv vad jag menar egentligen). Men det var på ngt sätt så med min ponny.

ursäkta rörigt svar

Just belastningsfång kan man lättast förklara med att hoven (av en eller annan orsak) inte klarar av sinbelastning.

Vid eftersatt hovvård där vägghornet p.g.a. övervuxenhet inte klarar av belastningen så brukar man kunna se en klart breddad lamellrand i främst tådelen.
Vid det klassiska syndromet på belastningsfång uppvisar sulan vid renskärning från gammalt dött sulhorn klara indikationer på blödningar i sulan (utan påvisning av breddad lamellrand). Därefter om inte åtgärder vidtas så kommer sulan med tiden uppvisa mer plattfothet för att i slutskedet uppvis s.k. fullhov.

Problemet är att hovbenet sjunker längre och längre ner i den tidigare friska sulkroppen beroende på hornkappselns överbelastning vilket leder till bristande hållbarhet.

Just belastningsfång kan man lättast förklara med att hoven (av en eller annan orsak) inte klarar av sinbelastning.

Vid eftersatt hovvård där vägghornet p.g.a. övervuxenhet inte klarar av belastningen så brukar man kunna se en klart breddad lamellrand i främst tådelen.
Vid det klassiska syndromet på belastningsfång uppvisar sulan vid renskärning från gammalt dött sulhorn klara indikationer på blödningar i sulan (utan påvisning av breddad lamellrand). Därefter om inte åtgärder vidtas så kommer sulan med tiden uppvisa mer plattfothet för att i slutskedet uppvis s.k. fullhov.

Problemet är att hovbenet sjunker längre och längre ner i den tidigare friska sulkroppen beroende på hornkappselns överbelastning vilket leder till bristande hållbarhet.

det var en bra förklarung.
tack:bow:

Men nu blirjag fundersam

varför skulle det heta fång om det inte var en inflammation i väggen?

Sedan pratat du om en sula som sjunker - sullärderhudsinflammation

jag har inte fått några frågetecken uträtade

Jag förstår inte det heller.
Begreppet fång betyder vad jag förstår just inflammation i lamellerna.

Jag tolkar det såhär

Hästen kan få fång från magen - det syns på lamellerna breda,blod guck (gult) till det vuxit ned och verkats bort

Leder denna fång till rotation så skall lamellerna vara av och det kommer synas fånrand/er är på utsidan av hoven, de buktar utåt och är bredare i trakten

SEdan kan hästen få beastningsfång av för hårt underlag eller överbelastning pga av hälta på det andra benet då borde det vara blod i lamellerna - det torde? kunna leda till rotation och då skall lamellerna vara av

Sedan kan om tåväggen belastas för mycket den ge vika och töja ut lamelllerna

( synd att det är så mycket pretige här - någon borde kunna verifiera eller dementera detta)
Sedan kan hästen ha röda märken i sulan - för att den trampat på en sten = stengalla

och den kan ha blod i lamellerna lokalt om den fått en smäll på hovväggen, lamellerna har då normalbred men det kan ses blod där

Senast ändrad:

Håller med dig jobbigt med prestige. Hoppas att inte jag uppfattas som en sådan som bryr sig om det. Jag vill bara lära mig ngt nytt om det som jag tycker intressant.

Jag har förstått det som att det är mkt olika hur stor del och vilken del av lamellerna som har gått sönder. Om det släpper runt om eller vad man ska säga så blir det en sänkning. Men om bara en del av lamellerna tex den dorsala (tror det heter det) delen vet ej det svenska ordet men jag menar "ovansidan" eller vad man ska säga så blir det en rotation.

Jag vet inte riktigt vad du menar med av? Det är ju pyttesmå bindningar inuti lamellerna som löses upp så de går väl alltid av mer eller mindre - kanske?

Vad är det som gör att lamellranden breddas vid ett fånganfall jfr med om lamellerna skadas av tex ett slag så det bara blir en blödning?

Ursäkta rörigt inlägg med tusen frågor. Jag tycker fortfarande trots att jag verkligen har försökt att lära mig detta med hovarna att det är svårt att förstå.

Sticker in med en fråga från första sidan i den här tråden, till Coari:
Vad menar du med "genetisk fång"?
/Sessiagh

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
962
Senast: Sirap
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 330
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 271
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar