Sv: Kan man se på hovarna om hästen haft fång?
Nu blir jag nyfiken. Hur menar du då att anfallet skulle kunna avbrytas om man upptäcker fång genast. Jag är helt säker på att jag upptäckte fånganfallet genast på min häst. Glad och pigg och normala rörelser vid intag på kvällen och ont på morronen. Veterinär direkt och medicin, hovslagare efter tre dagar (när värsta smärtan släppt, och lång boxvila. Ändå fick han lätta rotationer. Hur ska kan kunna se på annat än rörelserna om man nu inte kollar värme och puls varje dag, året om i princip. Dessutom sägs det ju att den antiinflammatoriska effekten vid medicinering är tveksam och att det endast är den smärtstillande effekten som hjälper hästen. Är processen igång finns det i princip inget sätt att genast stoppa den.
Därifrån till kroniska hovbölder (belastnings hovbölder) är steget ganska långt vilket även du borde känna till.
Jag är inte alls van vid hovbölder på fånghästar men det kanske beror på att när mina hästägare har misstänkt fång, omgående satt in Veterinära åtgärder och behandlat dom som en fånghäst ska behandlas. Därefter har den individuella hovvården satts in för att eliminera secudära skador.
En sak som är bra att känna till när det gäller fång är att det blir aldrig en hovbens rotation vid fång om ägaren bara har grundläggande hästkunskap och dagligen har förmågan att se om individen avviker i sitt rörelsemönster/allmänntillstånd.
Ett hovben på en fånghov roterar aldrig inom loppet av 3-4 dygn, ett utlösande fånganfall utlöses alltid 24-48 timmar efter den primära orsaken till traumat fång.
Så kort sagt,, ett roterat hovben på en fånghäst beror enbart på bristande kunskap och analysering från hästägaren på sin häst.
OJ,, nu blev det plötsligt väldigt obekvämt men jag förstår inte varför dagens hästägare ska ha sådant stort motstånd till att ta sitt eget ansvar och behandla en fånghäst så som en fånghäst omgående ska behandlas innan det går så långt att det blir hovbens rotation.
Nu blir jag nyfiken. Hur menar du då att anfallet skulle kunna avbrytas om man upptäcker fång genast. Jag är helt säker på att jag upptäckte fånganfallet genast på min häst. Glad och pigg och normala rörelser vid intag på kvällen och ont på morronen. Veterinär direkt och medicin, hovslagare efter tre dagar (när värsta smärtan släppt, och lång boxvila. Ändå fick han lätta rotationer. Hur ska kan kunna se på annat än rörelserna om man nu inte kollar värme och puls varje dag, året om i princip. Dessutom sägs det ju att den antiinflammatoriska effekten vid medicinering är tveksam och att det endast är den smärtstillande effekten som hjälper hästen. Är processen igång finns det i princip inget sätt att genast stoppa den.