S
Smilla96
ja, det är helt enkelt det jag undrar. Syns det på något sätt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Syns det på något sätt?
kl*
Det här hör kanske inte hit men jag märkte idag på ena hovet där han tappat sin sko att det är som ett rött märke på sulan. Vad kan det vara?
Hon fick somna 5 september 2008 då hon inte reagerade på sin medicin och hon fick kroniska hovbölder (belastnings hovbölder).
Det är inte alls säkert. Hästen kan ha en inflammation i läderhuden (akut fång/laminitis) utan att lamellerna för den skull sträcks. Däremot kan man en pigmentförändring i lamellranden vid verkning ett tag efter det akuta skedet.
hon fick kroniska hovbölder (belastnings hovbölder).
Vad är kroniska hovbölder och ännu mer fundersam blir jag när du skriver (belastnings hovbölder)
Det är inte kronisk fång och eller belastningsfång du menar??
Till Er andra som spekulerar.. Lär Er skillnaden på fång och dom olika fångsymtomerna.
Fång är inte så lätt diagnosticerat som ni påstår då det finns foderrelaterad fång, belastningsfång,toxid fång, medicinsk fång, genetisk fång, fång utlöst av fetma, graviditets fång, fång utlöst från en primär lokal inflamation i hoven, fång utlöst av eftersatt hovvård, fång utlöst av underminerad hornkapsel.
En horisontell rand i vägghornet som löper genom hela vägghornet i vägghornets riktning är en klassisk sk, foderrand. En horisontell rand i vägghornet som viker av "nedåt" från vägghornets bredaste del ner mot trakten är en klassisk sk, fångrand.
Dessa olika ränder uppkommer vid ett trauma när kronranden utsätts för en kort eller långvarig ödembildning. Ödembildning i kronranden uppkommer vid plötslig ökad vätskebildning orsakat av förgiftning/rubbning likväl kraftig innre blödning i kötthoven.