Kan man se på hovarna om hästen haft fång?

S

Smilla96

ja, det är helt enkelt det jag undrar. Syns det på något sätt?

Sv: Kan man se på hovarna om hästen haft fång?

Man kan se det en tid efter fånganfallet genom att lamellranden har breddats, normaltsätt i hela tådelen. Utanpå hoven kan man se det som att tån har dragit iväg frammåt.

Om du tror att din häst kan ha drabbats av fång bör din hovslagare titta på hovarna.

Det är inte alls säkert. Hästen kan ha en inflammation i läderhuden (akut fång/laminitis) utan att lamellerna för den skull sträcks. Däremot kan man en pigmentförändring i lamellranden vid verkning ett tag efter det akuta skedet. Sen är det klart att breddad lamellrand förekommer det också.

Dessutom går det utmärkt att återställa hovarna även efter kronisk fång(founder) så att det inte går att avläsa på hovform huruvida hästen haft fång eller ej. Detta tar dock ganska lång tid, minst en hovkapsel= 9 månader.

Så nej, man kan inte alltid se på hovarna att hästen haft fång.

Jag ska förklara mig lite tror jag....

Det är så att vi eventuellt ska köpa en shettis som tagits omhand för att den förra ägaren är belagd med djurförbud. Alltså är det lite svårt att få fram fakta kring hästen bakåt i tiden. Eftersom shettisar kan ha lätt för att få fång så tänkte jag om det är nåt man kan vara vaksam på som kan påvisa om den haft fång någon gång under sin livstid.

Nu kanske det är lättare att förstå vad jag är ute efter.
Tack för svar.

Titta efter vinkeländringar på hovväggen. Ser den ut att ha en "midja"? Denna kan sitta högt upp, bara nån cm nedanför kronranden, så lyft på hovskägget och titta på tåväggen rakt från sidan.

sk foderränder skvallrar om att något inte stått rätt till.

Om man lyfter och tittar på hoven underifrån så ska vita linjen vara lika bred runt om. Framhovarna ska vara runda och bakhovarna något mer avlånga.
Om framhovarna ger ett avlångt intryck så indikerar det risk för problem=sträckta lameller. Höga och/eller understuckna trakter kan också bidra till problem med fästet hovben-hovkapsel.

Hur känns temperaturen i hoven? Den ska inte kännas het, men inte heller kall. Är hela hoven jämnt tempererad eller är den kall en bit ner? Nedersta dryga centimetern kan vara kall, men i övrigt ska hoven hålla en jämn temp. Känn också på sulan, om den är väldigt varm så är det tecken på inflammation i sulläderhuden, vilket kan ha samband med hovbensrotation/sänkning.

Om man skrapar lite lätt med en hovkniv så man får fram rent horn i sulan kan man se om det är några pigmentförändringar. En häst som har haft rotation/sänkning har ofta blåmärken i sulan. Det tar dock ett tag efter det akuta skedet innan de syns i hornet.

Självklart kan de enstaka symptomen uppstå utan att det är orsakat av fång, men det är iaf en liten guide på vägen:)

Lycka till!
/Migo

Senast ändrad:

KL
De förändringar som finns kvar i hovarn när den akuta fången läkt ut kallas för kronisk fång (även om de inte alltid är kroniska, ofta kan hovarna bli helt återställda). Det du kan titta efter är fångränder (som skiljer sig mot foderränder på så sätt att de divergerar, går isär, i trakterna pga ökad tillväxttakt), konkav hovvägg, breddad lamellrand (linjen precis innanför víta linjen) ffa i tån, ibland med synliga spår efter blödningar. Dubbelslående steg, att trakten sätts i före tån, kan indikera hovbensrotation till följd av fång. Fånghästar kan också ha en tendens att bli plattfotade. Alla dessa tecken kan ha andra orsaker men ser du flera som stämmer in kan du nog misstänka tidigare fång.
Be en hovslagare om hjälp!

kl*

Det här hör kanske inte hit men jag märkte idag på ena hovet där han tappat sin sko att det är som ett rött märke på sulan. Vad kan det vara?

kl*

Det här hör kanske inte hit men jag märkte idag på ena hovet där han tappat sin sko att det är som ett rött märke på sulan. Vad kan det vara?

Jag kommer inte ihåg vad det heter men det är som ett blåmärke för att hästen har klivit på någon sten eller något annat hårt, kan ev bli hovböld om man har otur.

Som jag förstått det så är det så att om hästen haft fång så kan det ibland (ofta?) finnas tecken på detta på hoven, men inte för all framtid utan endast tills hoven växt ut. Hoven är ju som en nagel och växer hela tiden.

Sen kan man inte alltid heller veta om en förändring beror på fång eller på en reaktion av annat slag. När jag satte ut denna bild http://i74.photobucket.com/albums/i270/tintilar/DSC00350.jpg utbrast varända människa att hästen hade allvarlig fång, vilket inte alls stämde. Hästen hade en överbelastning i njurarna. Ev orsakad av en allergisk reaktion av ngt slag. Men visst ska man vara uppmärksam.

stengalla kanske du menar? :)

ang fång

en hovbenssänkning bildar väl ofta annorlunda ringar på hovarna än foder byten, att ringarna går neråt på framsidan mot tån, och upp som i en båge mot sidorna av hoven?

fast sen är jag ju inte så insatt heller :p aldrig haft fånghäst

Hon fick somna 5 september 2008 då hon inte reagerade på sin medicin och hon fick kroniska hovbölder (belastnings hovbölder).

Vad är kroniska hovbölder och ännu mer fundersam blir jag när du skriver (belastnings hovbölder)

Det är inte kronisk fång och eller belastningsfång du menar??

Till Er andra som spekulerar.. Lär Er skillnaden på fång och dom olika fångsymtomerna.

Fång är inte så lätt diagnosticerat som ni påstår då det finns foderrelaterad fång, belastningsfång,toxid fång, medicinsk fång, genetisk fång, fång utlöst av fetma, graviditets fång, fång utlöst från en primär lokal inflamation i hoven, fång utlöst av eftersatt hovvård, fång utlöst av underminerad hornkapsel.

En horisontell rand i vägghornet som löper genom hela vägghornet i vägghornets riktning är en klassisk sk, foderrand. En horisontell rand i vägghornet som viker av "nedåt" från vägghornets bredaste del ner mot trakten är en klassisk sk, fångrand.

Dessa olika ränder uppkommer vid ett trauma när kronranden utsätts för en kort eller långvarig ödembildning. Ödembildning i kronranden uppkommer vid plötslig ökad vätskebildning orsakat av förgiftning/rubbning likväl kraftig innre blödning i kötthoven.

Det är inte alls säkert. Hästen kan ha en inflammation i läderhuden (akut fång/laminitis) utan att lamellerna för den skull sträcks. Däremot kan man en pigmentförändring i lamellranden vid verkning ett tag efter det akuta skedet.

Här har du rätt, detta kan dock bara uppkomma vid belastningsfång. Mkt sällan ser man att hovbenet roterar vid belastningsfång och det är detta som är så viktigt att kunna se skillnaden på.

Vid roterat hovben har vi en sk klassisk kronisk fång medans vi i det fallet du nämner så har vi en icke kronisk fång men lik väl fång. Belastningsfång är många ggr mera alvarligt och smärtsamt för den enskilda individen eftersom många inte anser det som fång utan bara en naturlig övergående ömhet där man strängt påvisar att individen fortfarande ska hållas i ständig rörelse för att hovarna ska "stärka" sig.

Detta resonemang tyder enbart på bristande kunskap och är det utfört av en yrkesverksam person som klart profilerar detta för hästägare som i blindo litar på sin yrkesutövare så kan faktiskt djurskyddslagen fälla yrkesutföraren för djurplågeri i stället för hästägaren. Det finns både prejudikat och lagstadgade dommar som styrker det.

Kroniska Hovbölder?????? Finns det ngt sådant???:eek:

Vad är kroniska hovbölder och ännu mer fundersam blir jag när du skriver (belastnings hovbölder)

Det är inte kronisk fång och eller belastningsfång du menar??

Till Er andra som spekulerar.. Lär Er skillnaden på fång och dom olika fångsymtomerna.

Fång är inte så lätt diagnosticerat som ni påstår då det finns foderrelaterad fång, belastningsfång,toxid fång, medicinsk fång, genetisk fång, fång utlöst av fetma, graviditets fång, fång utlöst från en primär lokal inflamation i hoven, fång utlöst av eftersatt hovvård, fång utlöst av underminerad hornkapsel.

En horisontell rand i vägghornet som löper genom hela vägghornet i vägghornets riktning är en klassisk sk, foderrand. En horisontell rand i vägghornet som viker av "nedåt" från vägghornets bredaste del ner mot trakten är en klassisk sk, fångrand.

Dessa olika ränder uppkommer vid ett trauma när kronranden utsätts för en kort eller långvarig ödembildning. Ödembildning i kronranden uppkommer vid plötslig ökad vätskebildning orsakat av förgiftning/rubbning likväl kraftig innre blödning i kötthoven.

Hon hade två fånganfall av Cushings syndrom.
Det är absolut ingen foderfång eller belastningsfång.
Detta upptäcktes ej av minst 5 olika veterinärer.
Och hon hade hovbölder på hovbölder i slutet.
Alltså hon fick nya hovbölder hela tiden pg a belastning.

Jag vet i alla fall vad hovslagarna och veterinärerna på Strömsholm har sagt och det litar jag på!

Jag kännde min häst mycket bra!

Det finns inget som heter belastningshovbölder! Du måste ha förväxlat äpplen med päron!

Det är mycket vanligt med problem med bölder på fånghästar. Speciellt på hästar med kraftig rotation. Det är en KÄND komplikation som hovslagare borde känna till.

På fånghästar som har Cushing är det dessutom ännu vanligare med bölder p g a ett nedsatt immunförsvar så jag tyckte inte alls att Rebecka Symfonis förklaring med "kroniska bölder" var något konstigt eller svårt att förstå ( kanske borde ha stått upprepade hovbölder i stället )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
962
Senast: Sirap
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 330
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 271
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar