Kan man rida med Veredus varje dag?

Sv: Kan man rida med Veredus varje dag?

Hopphästarna sliter ju även på sina ben, speciellt i landning så jag tror faktiskt inte att det beror på skydd/boots/lindor :)

Sv: Kan man rida med Veredus varje dag?

Faktum är ju att inom dressyr/hoppning på elitnivå ligger medelåldern på hästarna betydligt högre än inom islandshästsporten. Det nämndes i artikeln om Töltfimi i förra Islandshästen om jag inte minns fel. På internationella islandshästtävlingar är det inte ovanligt att hästarna är 7 - 8 år, vilket i Grand Prix-dressyr eller världscuphoppning skulle räknas som väldigt ungt, där medelåldern på hästarna snarare ligger runt 13 år.

Så man kan ju i stället fråga sig hur hållbar vår sport är i längden, och om hästarna ska ut på internationella tävlingar i så unga år.

/Anna

Hållbarhet och medelålder på aktiva tävlingshästar är två helt olika variabler så länge man inte även läger till variabeln varför man slutar tävla hästen samt hur lång tid det tar att utbilda dem till de höga klasserna..

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 670
Senast: Buongusto
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
581
Senast: Fideli
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar