Kan man rida med Veredus varje dag?

SoNo

Trådstartare
Funderar på att köpa ett par Veredus boots.
De finns ju i 3 olika tyngder och min undran är om man kan rida med de lägsta 170 g varje dag? (såg nått ställe där de skrev att de vägde 158 i torrt skick)

Sv: Kan man rida med Veredus varje dag?

Bra skydd mot trampning t.ex...
Kollar man på Veredus för andra hästar så väger vanliga skyddsboots som inte ska vara viktade ca 180 g har jag sett, därför undrar jag om de för island på 170 g också anses som "skyddboots" bara istället för viktboots.
Alla boots väger ju något...

Mina skyddsboots väger iallafall mindre än mina 145g gboots. Skulle nog hellre använda mig av skyddsboots än veredus som väger 170g.

Tänker som du, men veredus finns väl även som dressyrskydd. De är väl inte viktade?

Har faktiskt ingen aning. Men eftersom trådskaparen skrev att 170g var de lägsta så antog jag det. :)

Jag läste nån tråd att dressyrbootsen vägde 180 tror jag.

Varför skulle du inte kunna göra det känner jag. Så länge de sitter bra och inte ger skav eller liknande - såklart :)

Det tänker jag också. Skulle det bli för fysiskt jobbigt för hästen annars? Någon skrev att det skulle slita på sikt, men jag förstår inte hur? Skulle vara intressant att få en förklaring :)

Och sen om man jämför med dressyr/hoppning, lägg då ihop vikten på benskydden + skyddsboots som vissa har på tassarna varje ridpass, så blir det nog mer än 180 gram.

Jag förstår inte riktigt hur det skulle kunna slita på hästen, men det kanske det kan för jag är verkligen inte helt hundra när det gäller sånt, jag tycker dock att precis som du skriver kastar på både skydd, boots eller lindor på en "vanlig" häst vid varje ridpass, så det borde ju inte vara något problem att rida med ett par veredus boots för dig. Om du märker att det blir nått tok är det väll bara att ta av dom :)

Det var den tanken jag hade oxå.
170 grams ska ju väga 158 gram torrt...

Det tänker jag också. Skulle det bli för fysiskt jobbigt för hästen annars? Någon skrev att det skulle slita på sikt, men jag förstår inte hur? Skulle vara intressant att få en förklaring :)

Och sen om man jämför med dressyr/hoppning, lägg då ihop vikten på benskydden + skyddsboots som vissa har på tassarna varje ridpass, så blir det nog mer än 180 gram.

Förlåt men hur många av dessa hopphästar blir över 20 år?

Släng på er själva vikter på benen varenda gång ni tränar, jogga gärna med dessa 4-5 ggr i veckan men glöm inte att lägga några vikter i ryggsäcken också!

Inge illa menat till just dig Ullabeata utan mest ett sätt att få folk att tänka lite. Vi har redan utsatt hästen för extra tyngd genom att sadla den och rida den.

Tror nog ett par joggingskor väger bra mkt mer än ett par veredusboots :)

Hästen går alltid med sina joggingskor ;-)

Men du joggar nog inte runt med en ryggsäck med vinter heller ;-)

Faktum är ju att inom dressyr/hoppning på elitnivå ligger medelåldern på hästarna betydligt högre än inom islandshästsporten. Det nämndes i artikeln om Töltfimi i förra Islandshästen om jag inte minns fel. På internationella islandshästtävlingar är det inte ovanligt att hästarna är 7 - 8 år, vilket i Grand Prix-dressyr eller världscuphoppning skulle räknas som väldigt ungt, där medelåldern på hästarna snarare ligger runt 13 år.

Så man kan ju i stället fråga sig hur hållbar vår sport är i längden, och om hästarna ska ut på internationella tävlingar i så unga år.

Men detta tror jag beror på många olika saker, och andra saker än viktade ben/hovar, så det är kanske lite OT. Och jag själv rider ju inte med boots varje dag (om inte hästen ständigt trampar sig och behöver skyddsboots t ex), så jag menade inte att jag rekommenderar att göra det, utan snarare att jag inte kan tänka mig att såpass lätta boots skulle kunna göra någon skada på hästen.
Om inte annat tycker jag att trådskaparen kan prova, för att sedan se hur hästen reagerar på det. Och så länge hästen verkar må bra så ser jag inget problem :)

/Anna

Det är ju i första hand inte viktboots denna häst behöver.
Vanliga enkla lätta skyddsboots så att hästen inte slår sönder sig är det bästa.
Har man häst med långt steg så ska man alltid ha skyddsboots för hästens bästa.
Viktboots är till för att få mer lyft i tölten vid tävling eller ev träning.
Jag rider aldrig med viktboots det är tillräckligt med vikt i skorna för hästen att bära på.

Ja men anledningen till att jag tar upp detta är att dessa boots finns som skyddsboots, många köper dessa skyddsboots, eftersom det står att det är skyddsboots men så har de fått hem bootsen så väger de 180g!
Så bara för att det står att det är skyddsboots så behöver det inte vara ett bar boots som typ näst intill vägen 0 g.

De boots jag hittat som lättast av denna typen är de för islandshäst som anges som viktboots 170 gr (torrvikt 158 gr) vilket gör att dessa är lättare än de i samma modell som kallas skyddsboots.

Ja alla boots har ju en vikt.
Har gillat neoprenboots men inte när det är blött ute. En del boots får markkontakt och fungerar heller inget vidare. Just nu är det tunna gummiboots med kardborre som gäller. Dom väger inte mycket, dessutom billiga.
Som fin boots har jag gelboots från acavallo, osäker på stavningen.
De är något tyngre men sitter/ skyddar bra.

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 670
Senast: Buongusto
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
581
Senast: Fideli
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar