Kan man raka en ute katt nu

Rotterö

Trådstartare
Jag har ett problem.
Min hankatt långhårig. Han har tovar i hela pälsen.
Så har han varit i slagsmål. Luktar pyton.
Han skulle behöva bada. Men han har ju dessa stora tovorna på hela ryggen.
Vad skall man göra??
En stor röd långhårig utekatt. Bor mesta dels i ladugården.

Sv: Kan man raka en ute katt nu

Det finns spray att spraya på tovorna så dom reds ut lättare, det går att reda ut utan att raka. Bada honom sen och ha i ett preparat som motverkar tovor så får du inte samma problem igen.

Borstar man dom dagligen så slipper man ju tovor.

Det finns spray att spraya på tovorna så dom reds ut lättare, det går att reda ut utan att raka. Bada honom sen och ha i ett preparat som motverkar tovor så får du inte samma problem igen.

Vad heter det ?? Var finns det? I zoo butiker??
Ja skall bada honom så fort det går.

Men kan man inte raka en katt ungefär som man klipper en häst?:eek:
Bort med håret på svansen och magen,klipp ner för hand på benen!
Det växer ju snart ut,så han lir väl lite "ful" i början!

Eller ta saxen och klipp bort det mesta för hand,då har han ju ändå ganska mycket päls kvar!

Jag vet att Espree och House of Anju (www.welcome-to-anju.com) har några olika sprayer som ska vara bra. Det finns även sk tovutredare att köpa i djurbutikerna. Att raka honom är inte en så bra idé om han går ute dygnet runt.

jag har åxå en långhårig utekatt och han får tovor trots att jag borstar honom flera ggr per dag, men jag ska prova den där sprayen ngn här tipsade om. mvh Tant Ylva

Raka bort tovorna bara, men lämna pälsen.

Sen är det så att om man har en katt som kräver daglig pälsvård så är den kanske inte lämpad att hållas som ladugårdskatt. Det är för kattens bästa, inget annat.

Jag har långhåriga utekatter och får helt enkelt leva med att de måste komma in regelbundet och borstas om man ska slippa tovor. Det är ett val jag gjort och ett ansvar jag har att sköta mina djur så att de mår bra. Oavsätt vad de "används" till. Skaffar man sig en ladugårdskatt så ser man till att skaffa sig en som fungerar som ladugårdskatt. Precis som när man skaffar hund. Du skaffar ingen huskey som sällskapshund.

Bra skall kolla dessa preparat.
Hans tovor sitter på hela ryggen ner till huden. Inte så lätt att bara ta bort lite.
Jag borstar denna katten. Men ett sådant väder. Regn o rusk. Är skapt för tovor.
Han är såpas gammal nu . Svårt att flytta in honom. Han får stanna ute med kompisarna.
Kommer hem o sover i bland. Äter hemma .
Jag har rakat honom 2 gånger tidigare. På våren vid fäll tiden. Det har gått bra. Men nu luktar han så illa. Måste bada.

Är han överviktig? Ofta får överviktiga katter tovor längs ryggen just för att de inte kommer åt att tvätta sig där. Är det såna ihopfiltade tovor som går ner till huden, finns inget annat att göra än att klippa bort dem. Det gör ont när håret stramar och tovorna drar i det! Det kan tom bli sår under tovorna! Har katten bara möjlighet att vara inomhus i lagårn så är det nog ingen fara att klippa bort tovorna, men är det så mkt tovor att man måste klippa hela katten (lejonklippning) vet jag inte om det är så lämpligt att göra det nu, det känns lite för kallt än...
Tovspray kan nog hjälpa om det är lindrigare tovor, men som sagt är det ihopfiltade klumpar går de inte reda ut dem. Eller går gör det kanske, men jag tror inte katten är med på att låta sig ryckas i pälsen under så lång tid som det kommer ta...
Lycka till!

Har man stora tovor skall dom bort nu o inte vänta på sommaren.
Jag klipper ner tovade katter året om.
PL

Är han överviktig? Ofta får överviktiga katter tovor längs ryggen just för att de inte kommer åt att tvätta sig där. Är det såna ihopfiltade tovor som går ner till huden, finns inget annat att göra än att klippa bort dem. Det gör ont när håret stramar och tovorna drar i det! Det kan tom bli sår under tovorna! Har katten bara möjlighet att vara inomhus i lagårn så är det nog ingen fara att klippa bort tovorna, men är det så mkt tovor att man måste klippa hela katten (lejonklippning) vet jag inte om det är så lämpligt att göra det nu, det känns lite för kallt än...
Tovspray kan nog hjälpa om det är lindrigare tovor, men som sagt är det ihopfiltade klumpar går de inte reda ut dem. Eller går gör det kanske, men jag tror inte katten är med på att låta sig ryckas i pälsen under så lång tid som det kommer ta...
Lycka till!

Han är gör fin i hullet.
Han blir tovig genom att slåss med grannens hankatt.
Dom blir toviga av det ivinliga regnandet också.
bada en långhårig katt utan att reda ut det . fyy
Jag skall se vad vi kan hitta på

Ska du bada honom tycker jag du ska klippa honom först, för tovorna blir nog bara värre av att blötas och gnuggas.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
829
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 043
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 948
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama