Kan man lära "gamla hundar att sitta"?

arna

Trådstartare
Har införskaffat ett stycke ponny till min dotter. Han är 19 år och jättesnäll men han går så högt med sitt huvud tycker jag. Skulle önska att han jobbade mer under sig, eller vad man nu säger.
Ska jag tömköra mycket eller longera korta pass med inspänningstyglar eller....?
Alla tips emottages å det tacksammaste :D /Lisa

Sv: Kan man lära "gamla hundar att sitta"?

Att jobba i arbetsform är ingenting man behöver lära en häst, det kommer som ett resultat av rätt ridning. Om ni inte redan har, så skulle jag rekommendera att hon börjar rida för en bra tränare.

Han är inte spänd, då...? Annars håller jag med "föregående talare" och tycker att träning är det rätta. Inspänningstyglar känner jag mig tveksam till, möjligtvis kan ni använda martingal om han kastar mycket med huvudet.

Vi har precis fått hem honom, dottern ska få rida för instruktör men jag tänkte att de ska få lära känna varandra först.Dottern är helt blåbär så jag ska sköta markarbetet därav frågan om töm/longeringsarb. Man vill ju att det ska fungera bra när det är barn involverade. /L

Att tömköra en ponny som inte jobbar "rätt" vid ridning är en jättebra ide. Om man är duktig på att tömköra så kan man få hästen att jobba igenom ordentligt och så blir det även lättare sen när dottern ska rida. Däremot är det ju inte helt lätt att tömköra å ponnyn måste ju ha varit med om det förut annars får man ta det försiktigt och kanske be om hjälp av nån som är erfaren. Lycka till med ponnyn

Ska gå kurs och lära mig ordentligt och innan jag kan så ska jag be om hjälp av min ridskolelärare som är jättebra på tömkörning.
(Så förhoppningsvis så kan man "lära gamla hundar att sitta "annars lär jag få det svårt att lära mig tömkörningens ädla konst :D ) /L

Funderar lite på vad du menar med högt huvud, går han och spänner sig och är orolig, eller går han avspänt med huvudet i den possitionen?

om han går avspänt så är det ju inget fel, alla hästar är ju byggda olika och har hästen en halsansättning som ger ett högt huvud är det ju inget man kan förändra.

Är han stressad och försvarar sig så behöver ni jobba med ridningen så han inte blir stressad av din dotters ridning.

Han verkar inte stressad eller orolig men han ser lite spänd ut tycker jag men han kanske är skapt för att gå med huvudet högt. Ska be en equiterapeut (heter de så??) att kolla igenom honom så att han är ok i ryggen. /Lisa

Små kusar är lätt att jobba från marken, du går alltså bredvid och hjälper hästen med din kroppsposition, handen vid skänkelläget och andra handen i tygeln att visa hur den ska gå = framåt/nedåt. Och lär den att plocka under sej ett bakben i taget m hj a handen vid skänkelläget. Fast det är ju lite känsla och timing involverat :crazy:

Visst går det att lära gamla hästar. Ta gärna ut massör och kolla att sadeln ligger 100% så har du också bättre förutsättningar eftersom en äldre häst oftast har lite spänningar.
Nackdelen om man vill börja jobba seriöst med en gammal häst är ifall den vant in ett rörelsemönster så till den grad att den lärt sej klara av det och faktiskt mår bäst av att gå i den formen. Då gör det faktiskt mer skada än nytta att börja träna dressyr. Men det gäller en häst som vant sej vid en viss snedbelastning, vant sej att gå MYCKET på bogarna osv.. Och gjort det i hela sitt liv.

Jaa, det kan man! Vår d-ponny är ett levande bevis på det! Vi köpte honom när han var 17, det enda han kunde då var att hoppa, men gick för övrigt och "kikade i stjärnorna". Nu, efter att min 13-åriga dotter har ridit för en jättebra (självlärd)instruktör i ca 2 år, söker sig pållen helt självmant nedåt, på sista lektionen även i galoppen!! Så visst går det att lära gamla pållar!!

Jag håller på att "skola om" våran gamling, en Lippa på 23 år....och det går alldeles utmärkt..ingen är för gammal för att lära sej jobba i rätt form....

Vad du dock INTE ska göra är att longera en gammal häst, det sliter alldeles för mycket och tillför egentligen inget.

Gör som tidigare sagt..tömkör eller gå bredvid om ponnyn är tillräckligt låg.

Mycket ridning i backar på långa tyglar i skritt är också jättebra att lära hästar i alla åldrar att jobba i rätt form och sätta rätt muskler.

Ta några kort nu och sen kanske 1/månaden under 1 år, då ser man lättare vilken förbättring som sker....

En ridinstruktör som dotter och du känner förtroende för är också A och O.

Lycka till

Måste bara få visa hur våran gamla pålle (21 år) ser ut just nu!! Visst är han fin?

484629_2a7d0c0dc0_s.jpg

Vad har ponnyn för bakgrund och utbildning?

en 19 årig gammal ponny som aldrig jobbats i någon slags rätt form skulle jag inte börja spänna in, då krävs det mer arbete som tex skogsridning i kuperad mark på långa tyglar, tömkörkning, bomarbete osv, för att långsamt bygga och muskla om.

är ponnyn däremot väl utbildad och har varit med ett tag, så är han antagligen bara en klok ponny, som ponnyer brukar vara, :D och passar på att lata sig med en liten lätt ryttare på ryggen, som kanske inte kräver så mycket, eller riktigt vet hur hon ska jobba honom. isåfall kommer detta med ett styck tränare som kan hjälpa er.

Lycka till!

Tack!! :rofl:
Han heter Prince Valiant och är en riktig gentleman, gör alltid sitt bästa!!
Din pålle var också fin!!!:love:

jag har en fjording som drar huvudet uppåt-framåt.. men när jag har försökt arbeta honom i form ett tag så sjunker huvudet ner till ett bra läge:) så träna mycke mycket med att t.ex ställa ponnyn inåt och så..:) lycka till!

Han är bara smart det gamla skrället:D
En mycket duktig dressyrtjej red honom här om dan o då visade han vad han verkligen kan-och det var både mycket o vackert. Han böjde på nacken o gick på tygeln hela tiden.Så det är bara för dottern att träna o se glad ut!

Hmm...kan inte se dom, det står censur på alla bilderna...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 194
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur