Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Egentligen ska man inte ställa frågan om ras mot ras utan det handlar om individerna istället. Allt går ja att korsa i teorin men om det blir bra eller dåligt beror ju på individerna.
Det finns ju en hel del bra korsningar av just dessa två raser för det har ibland inte allt för olika egenskaper. Men i takt med att halvbloden nu utvecklas till olika typer/grenar så blir det svårare.
Så det din kompis ska titta på är vilka bra egenskaper som stoet har och som man vill ska gå vidare till avkomman. Men man tittar också på vad som är hennes svagheter som man helst inte vill ha på avkomman. Hingsten väljer man sedan en som har de goda egenskaperna men inte se dåliga som stoet har. Det är då man har störst chans att få den avkomma men vill ha.
Det man inte ska göra är att "bara" välja hingst efter vad stoet saknar eller för den delen vad som som billigt i närheten. Finns några trådar är på avel där stoägaren egentligen inte alls är nöjd med sitt sto utan vill att avkomman ska bli en helt annan häst eller bara vill ha ett föl. Det kommer inte att lyckas och hade det varit så enkelt med avel att man kunde beställa precis vilka egenskaper avkomman skulle få från sina föräldrar hade avel inte behövt ske på lång sikt med ,ed avelsvärderingar och tester. Inte ens hel syskon blir ju helt lika alltid.
Båda hästarna du länkat till har inte gröna papper utan vita. Du ser det på löpnumret som börjar på 6. De registrerades på den tiden som alla avkommor till godkända hingstar vars möderne inte berättigade till gröna papper fick vita. Det har ingenting med connemarablodet att göra.
Jag har ägt en jättefin ponny: BIRK E: Testarossa (SWB) och Daisy (Connemara). Men han blev väldigt typad på sin mamma.
1,46 i mkh, en fin ridponny, med andra ord.
Om man betäcker en SWB-märr med en Connemara-hingst, så kan den ju inte registreras i ASVH, eller har jag fel? Vår ponny som hade en godk. pappa kunde registreras i valfritt förbund.
Jag har en, som jag trivs väldigt bra med, han är väldigt mycket ponny trots att han i sin ungdom är mätt till 1,59 m. Det har iofs sina naturliga skäl, pappa Raff var född på 60-talet och ett av Ridsports exempel på omodern exteriör för x antal år sedan, de rasrena connemarorna undan samma märr är avsevärt lättare än min. Tar man moderna avelsdjur så får man något modernare(om man har tur ).
Har genom åren träffat på ett antal hblconnemaror, som varit justa ridhästar, tror att alla har varit avsevärt mer halvblodsaktiga än min.
Jag skulle gärna ha en hbl/connemara nästa gång också.
Hundavel & Ras
OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
Hästhantering Fick en aha-upplevelse med ponnyn ikväll. Vi tränade en del stå på matta i somras, men pga hur omgivningarna ser ut kunde hon inte vara...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.