Kan man köpa två stycken hanhundsvalpar...

Sv: Kan man köpa två stycken hanhundsvalpar...

Jag har två hanvalpar. Dock ej från samma kull eller ras. Den enda är en korsning rottis/schäfer på tre månader, och den andra är en papillon på två månader.

Även om det kan gå tufft till ibland, så är dom de bästa vänner trots storleksskillnaden

{9108-6ddb5f280bfe1b632413c740a5d4d69e}.jpg

Jag köpte en Bassetvalp sept -97, han var då 8 veckor, i dec -97 köpte min dotter (då 14 år) ,en Bassetvalp som var 4 mån och från en annan kull , men från samma kennel.
Dessa två hanar gick jättebra ihop ända tills min dotter´s basset blev könsmogen , då small det bara en vacker dag.
Eftersom vi båda ville ha våra hundar kvar trots att dom inte kom överens så fick vi ha stängda dörrar och verkligen se till att dom inte kom ihop, kan säga att denna tid var jättejobbig och påfrestande för oss alla.
Så det är inte säkert att dom går ihop , likaväl som dom kan göra det.

Jag skulle inte ens tillåta att det blev någon uppgörelse. I min flock bestämmer jag och det ska vara lugn och ro. Enklaste sättet att få det på är att skaffa sig en hund, uppfostra den till en trygg och säker individ och då den hunden blivit runt fyra år kan man skaffa sig en till. Då stödjer man den äldre hunden i allt och tillåter inte den lilla att ens börja tänka på att klättra på rangskalan.

Om man skaffar två på samma gång blir det svårare, men även där går det att inpränta i hundarna att gruff och bråk inte är tillåtet. Oftast brukar en av valparna vara med undfallande och en mer av ledartyp. Då får man stödja den av ledartyp om de skulle börja mopsa sig. Det är dock inte alltid det går. Ligger hundarna för nära varandra i rang och ålder kan det smälla och då spelar det ingen roll hur mycket ledare man är. Det är ju inte alltid man är hemma och man måste sova ibland också. En uppgörelse hundarna emellan gör heller ingen nytta. Det blir ingen tydlig vinnare om de är för jämna och därför kommer de att fortsätta gruffa och bråka. Till slut får man separerar dem helt.

Jag ser ingen mening med att låta hundar göra upp. Det är mitt jobb att strukturera flocken och se till att harmoni råder, inte hundarnas.

Klart man KAN ha två jämngamla, och hur jobbigt det blir beror förstås på ras, vad man vill göra med sina hundar, hur duktig man själv är osv. För de flesta är det nog tillräckligt med jobb med en valp/unghund i taget.

Ang försäkring. Vi har 2 rottisar (dyra att försäkra) och de kostar var och en 262/mån alltså 524 kr per månad.

självklart är de bättre om dom slipper göra upp men ibland så är man ju "där" iallafall. Att den ena piskar på den andra osv. Men när du skrev att man skall stödja ledaren.. Uppmuntrar man inte den till att fortsätta mopsa sig mot den som är mer underlägsen då.. ?

Ledarhunden "mopsar" aldrig!

Det är Alltid den ranglåge hunden som "mopsar" och testar om den kan ha en chans att ta över ledarskapet..

okej men då skulle ja behöva ha klarhet i lite saker : Jag har två st bröder som är 14 veckor gamla dom består tillmesta dels av rottweilers.

Den ena brodern är mer framåt och är definitivt inte vek. (Gunvlad)

Den andra brodern är mkt vekare ( Chivas)

och ja kan tycka att dom mopsar lika mkt på varandra men i slut ändan så tycker ja att det är Gunvald som "trycker ner " den andra i backen mkt lättare....

de är samma sak om vi är ute och går så gaddar Gunvald i hop sig med med modern och brottar ner den lite vekare hanen..

.. ja har hela tiden antagit att de är Gunvald som är ledaren... har jag fel då?

Valpar går ju inte att jämföra med vuxna hundar.....
Jag pratade om vuxna hundar. Den valp som hela tiden trycker ner en annan valp är den som är dominant av de två. De håller ju på att fastställa sin egen rang i flocken just nu..

då instämmer ja helt :)

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 857
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 305
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 381
Senast: alicegard
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 749
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar