Sv: Kan man köpa två stycken hanhundsvalpar...
Om hundarna börjar mopsa mot varandra vid könsmognad beror till stor del på hur du styr upp det men även på rasen. Vad gäller vissa raser är det olämpligt att ha två hundar av samma kön för nära i ålder. Det kan fungera om den ena är undfallande och den andra mer utpräglad ledartyp, men kommer de från samma kull är risken stor at de blir rätt lika. Det är då man får problem för ingen kanske vill vika sig och hamna sist på rangskalan.
Är det en större och självständig ras kan man dessutom ha svårt att hinna med uppfostran av båda två. Det går an om man har en hund som visat benägenhet att dra till skogs. Det blir enklare att ta bort. Däremot kan två hundar gärna sticka iväg på äventyr tillsammans och det tidigt. De är inte lika beroende av sin mänskliga flock. Har man otur kan det bli så att man inte kan ha båda hundarna lösa ute samtidigt under de första åren, utan man får släppa ut en och en.
Jag har haft två rottisar som varit nära i ålder, det var ca 10 månader mellan dem. Det var ett himla jobb för båda hade egna ideer om hur saker och ting skulle gå till. Lyckades man då få den ena att göra vad den skulle så var den andra där och hittade på tok.
Det är inte alls jobbigt att ha två färdiga, lydiga hundar, inte heller en lydig och en under utbildning. Två unghundar under utbildning är däremot inte något jag försöker mig på igen.