Kan man köpa två stycken hanhundsvalpar...

C

clownen

:angel: Frågan är kanske dum då det finns tex. många kennlar som har flera han djur ihop...men undrar ändå om jag kan köpa två hanhundsvalpar ur samma kull och låta dem växa upp tillsammans eller tror ni konkurensen blir för stor dem emellan när dom blir könsmogna. Kan väl även tillägga att vi inte har några fler hundar i familjen. Vi bor dessutom på landet och det finns inga tikar på gården heller..

Tacksam för råd...

Helen

Sv: Kan man köpa två stycken hanhundsvalpar...

Det som man generellt säger är att man INTE ska ha 2 hundar ur samma kull om man inte har många hundar. Anledningen är att de knyter väldigt starka band, så det kan vara svårt att bli nummer ett för ägaren.

Jag har aldrig träffat någon som fått det här att bli bra tyvärr. Så fort den ena valpen kommer ifrån den andra är det väsen, blir den ena rädd för något blir den andra också det... De blir sällan självständiga utan är hela tiden väldigt beroende av varandra.

För att få det att funka så bör man nog kunna ha dem väldigt mycket åtskilda, alltså att ex mannen i familjen har den ena med sig på jobbet och kvinnan den andra med sig, fast hur många har den möjligheten...?

När det gäller att ha 2 hanar generellt så brukar det inte vara några bekymmer.

//E

Det var en intressant reflektion - med att dom blir så beroende av varandra, det har jag inte ens tänkt på...:smirk:

Helen

Fast väl värt att tänka på. Händer ibland att folk köper 2 ur samma kull för att det var en så bra kull eller ovanligt kombination. Det brukar sluta med dåliga hundar ändå eftersom det enda de bryr sig om är syskonet.

Det enda positiva jag kan se är att de har en lekkamrat alltid, dock är den ju jämngammal och ingen kan lära dem som en äldre hund gör...

Jag hade antingen skaffat en vuxen och en valp, om ni tvunget vill ha 2. Annars hade jag köpt en, format den som ni vill och sen köpt en valp till efter 2 år eller mer (2 år minst så att den vuxna hunden ska ha växt till sig och kunna en del om livet).

Och just att det är 2 hanar är inget hinder.

//E

Okej ! Men då blir min reflektion att det kanske är dumt att starta ed en lite valp då jag inte har någon äldre hund som kan fostra/lära den som hundar gör sinsemellan utan jag kasnke ska köpa en äldre hund som första hund :confused: och sedan köpa en valp om några år...

Jag tänker att det kasnke är taskigt mot valpen om den inte får träffa så många andra hundar iom. att vi bor som vi gör...

Helen

Brukshundsklubb?? Inga bekanta med hund?

Jag bor också öde och när vi bara hade en hund träffade hon sällan andra hundar och det var inga bekymmer alls. Som unghund valp fick vi åka iväg på olika träningar för det sociala. Det är ändå ni som ska vara flocken och många hundar lever så som ni gör.

Nu har vi 3 hundar med stor ålderskillnad och sällskap är inte något bekymmer, men jag tror nog att du kan köpa en valp från början. Ansträng dig för att hitta ett sätt för den att umgås med andra hundar, sen efter några år så kan ni skaffa en till.

Vad är det för ras du är ute efter?

//E

det där med ras har jag inte kommit till ännu jag är fortfarande i det stadiet att jag tänker rent praktiskt om jag överhuvudtaget har möjlighet att ha en hund och om jag kan fostra en valp - jag har bara haft vuxna hundar tidigare...

Helen

Tack för alla dina kloka svar förresten...

Kom förresten på en fundering till...Hur mkt försäkrar man hunden för ca ? Vad blir det för månadskostnad mellan tummen och pekfingret ?

Helen

Ja det kan man! Spelar inte någon större roll faktiskt. Det som man dock bör tänka på när man har 2 valpar (oavsett de är syskon eller inte) är att man Måste ta hundarna individuellt varje dag och träna grundlydnad, leka och bara umgås.

Har själv vid ett flertal tillfällen haft lika gamla hundvalpar, både syskon och "ickesyskon" och det har Aldrig varit några problem :)

Beroende på ras och bolag. Min fågelhund har jag helförsäkrad i If, det betalar jag via autogiro ca 140 kr/månad.

//E

en valp försäkrar du till inköpspriset. Sedan beror ju premien på vad det är för ras och vilken veterinärvård man har satt på hunden, men i snitt, så kan man väl säga att premien ligger på ca 100:-/månad.

Jag har två Cavalier hanar som blir 8 år i år. (Mina finaste killar :love: )

Vi köpte dem med ung. en veckas mellanrum 1998. Beatnik är född i mars och Warro i maj. Det har aldrig varit några problem att ha två lika gamla hanhundar, tvärtom har de haft otrolig glädje av varandras sällskap. De "älskar" varann som riktiga syskon.

Att de skulle bli för beroende av varann och ha svårt att se människan som ledare kan väl kanske hända, men jag har iallafall aldrig haft några problem med det. Med dessa hundar så har jag varit Beatniks ledare, och syrran har varit Warros. Än idag är det just oss två de lyssnar mest på.

Jag tror inte att du kommer ha några problem, om du bara startar lydnadsträningen direkt, så de från första början vet att det är du som bestämmer.

Lycka till! :bump:

Om hundarna börjar mopsa mot varandra vid könsmognad beror till stor del på hur du styr upp det men även på rasen. Vad gäller vissa raser är det olämpligt att ha två hundar av samma kön för nära i ålder. Det kan fungera om den ena är undfallande och den andra mer utpräglad ledartyp, men kommer de från samma kull är risken stor at de blir rätt lika. Det är då man får problem för ingen kanske vill vika sig och hamna sist på rangskalan.

Är det en större och självständig ras kan man dessutom ha svårt att hinna med uppfostran av båda två. Det går an om man har en hund som visat benägenhet att dra till skogs. Det blir enklare att ta bort. Däremot kan två hundar gärna sticka iväg på äventyr tillsammans och det tidigt. De är inte lika beroende av sin mänskliga flock. Har man otur kan det bli så att man inte kan ha båda hundarna lösa ute samtidigt under de första åren, utan man får släppa ut en och en.

Jag har haft två rottisar som varit nära i ålder, det var ca 10 månader mellan dem. Det var ett himla jobb för båda hade egna ideer om hur saker och ting skulle gå till. Lyckades man då få den ena att göra vad den skulle så var den andra där och hittade på tok.

Det är inte alls jobbigt att ha två färdiga, lydiga hundar, inte heller en lydig och en under utbildning. Två unghundar under utbildning är däremot inte något jag försöker mig på igen.

jadzia Vad gäller vissa raser är det olämpligt att ha två hundar av samma kön för nära i ålder.

jag har funderat på att skaffa en hund till (fransk bulldogg) först tänkte jag en tik men har även funderat på hane, min uppfödare har ju flera hanar och det funkar men min lilla gris är väldigt kaxig av sig. Han är jättesnäll med andra hanar så länge dom inte är här hemma för då blir han helt vansinnig o gormar o flåsar o bär sig åt.:devil: :devil: Sist när det kom en hane på besök fick dom gå hem... De finns en hane som kan komma in här men den har han träffat sedan han var valp, kanske det är det som är skilnaden?

Ibland är det det som gör skillnaden men inte alltid. Det kan vara så att de två hanar som går ihop aldrig har hamnat på samma pinne i rangskalan och därför inte haft något behov av att gruffa. En hanvalp som flyttar in där det redan finns en vuxen hane brukar heller inte göra några försök att komma upp sig ett par pinnhål innan det verkligen är dags för den yngre att lämna över. Det är mycket som kan spela in.

Dock skulle jag bestämt avråda från att införskaffa två hanvalpar av exempelvis Rottweiler, APBT eller Amstaff. Där kan det behövas ålderskillnad.

Min kompis har flertal gånger tagit två hanvalpar efter sin hane ur olika kullar. (Labrador) Som jag känner henne så lägger hon heller inte ned så mycket tid på sina hundar utan de har en stor rasthage och så bor de mycket ute i hundhus när de är äldre. Ändå så är det hon som går omkring med 6 hanar i en hand utan att någon drar när hon är på utställningar etc :D Fråga mig inte hur hon gör. Trollspö? :p

Pffs, labbe är ju ingenting ;)

Min uppfödare har 5 W, jag undrar hur tusan hon gör för att huset fortfarande ska stå kvar... Jag har en och huset skallrar så fort hon rör sig :angel:

//E

du skrev "hur du styr upp det" ? Du lägger alltså dig i hundarnas ev "uppgörelse" ? Hur gör du då?

Köpte två hanar, kullsyskon. När dom kom hem var dom 3 månader gammla, och våran då nyfödda son var ochså 3 månader gammal. Och vi hadde aldrig några problem, har än idag inte problem med dessa killar.
Det är av rasen Greyhound, kapp modell, och båda blev elit hundar.
Vi kan ha dom ihop lika väl som ifrån varandra utan problem.
Det blir vad man gör det till.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 857
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 305
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 381
Senast: alicegard
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 749
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar