Kan man klara sig utan el hemma?

Sv: Kan man klara sig utan el hemma?

Klart man kan ha egen el.
Dieselverk, vindkraft, solceller, egna turbiner i något litet vattenfall.
Det finns en mängd hus runt om i landet som har egen el.

Men att klara sig helt utan el är svårare. Vist kan man tvätta för hand, hinka upp vattnet för hand, ha fotogenlampor, värma vatten på spisen. Men det är ju att gå tillbaka hundra år i tiden.

Varför skulle man vilja det?

Det finns betydligt fler ute i stugorna utan el än man kan tro. Så jodå, det går. Men man har förmodligen andra vanor och krav på tillvaron än "vi andra".

Yepp det går men det är sjukt obekvämt.

Men sen finns det ju som tanten säger alternativa elkällor om man vill ha det.
Väldigt vanligt på små öar där det inte finns ngn annan el att tillgå.
Finns nog en hel del små stugor på fastlandet som har det så med.
Men det är ju obekvämt.

Min mamma och hennes man har stuga i fjällen utan el. Dom har solceller och elverk. Fungerar bra!

Spis, ugn och kylskåp fungerar bra på gas.

Så visst går det!

Känner till ett par som lever helt utan el och vatten, året runt. Duschar gör de på jobbet vintertid och på sommaren sover de i en tipi då det blir för varmt i stugan, pga eldstaden ;) Har dock ingen aning om hur de förvarar matvaror etc. De vill leva så.

Nu bor ju inte vi permanent i stugan, men sommartid rätt mycket. Har varken el eller rinnande vatten. Torrdass, vedspis, gasolkök. Även kylskåp på gasol. Liten platt-tv med inbyggd dekoder som går på bilbatteri. Batteriet har vi de senaste åren laddat med solceller, men nu gick de sönder förra vintern så vi köpte ett litet elverk i stället. Pump till brunnen driver vi då på elverket, då bensinpumpen la av för nåt år sen den med. Tar med dricksvatten från stan, eller fyller på närmaste bensinstation. Värmer vatten i en stooooor gryta på spisen för disk o handtvätt av kläder. Stor tunna på förrådstaket som solen värmer så vi kan duscha ljummet och snabbt, gardenaslang ner till en vattenkanne-stril och en enkel anordning med snöre för av och på. Man kör vattensnåla duschar... :) Ibland är det faktiskt skönt att bara leva lite enkelt.. man blir väldigt lugn av det, för saker tar tid o man kan inte stressa på :)

Jisses!

Jag som till och med vägrade åka till fjällen över nyår pga att det varken finns el eller rinnande vatten där. Vägrar gå på utedass i -30!

Så jag schasade iväg hela familjen och stannade hemma i stan med hundarna...

Ja, jisses är rätta ordet. Riktiga naturmänniskor är de. Skulle inte bosätta mig så frivilligt ;) Fast de har faktiskt bil och traktor tror jag :p Men de vill ha häst, de brukar bli så förtjusta när vi rider förbi. De har ett antal slädhundar typ husky.

Titta in på www.alternativ.nu, där finns ett otal trådar om att bo och leva utan el, och/eller rinnande vatten.

Det är nog jobbigast på vintern, i minusgrader

Kyl och spis kan man köra på gasol, solceller, vindsnurra eller generator kan ge el till TV, dator och telefon. Rinnande och varmt vatten kan man fixa ändå och ha en fotdriven pump för dusch t.ex.

Tvättmaskin är nog ett större problem, kräver mycket elkraft.

Menar du "utan att vara ansluten till elnätet", eller "utan att använda el"?

Senast ändrad:

Finns tvättmaskiner som går med handkraft.

Ett tips till TS är att kolla in utbudet som riktar sig mot husvagn/campingliv. Där finns en hel del lösningar för diverse. Personligen skulle jag dock tycka att det är lite småotrevligt med gasol, det har ju hänt att det har exploderat tex på fritidsbåtar.

Jag vet inte vad jag menar egentligen. Men ja, kanske utan kontakt med elnätet. Skulle vara lite spännande att testa.

Personligen skulle jag dock tycka att det är lite småotrevligt med gasol, det har ju hänt att det har exploderat tex på fritidsbåtar.

Eller bara en gasolläcka, syns inte och luktar inte men man kan dö av det.
Det gjorde en vän till mig i somras och hans fru blev illa medtagen :(

Så om man väljer att ha gasol är ett hett tips att skaffa ett gasol-larm som går igång vid eventuell läcka så kan man förhoppningsvis klara sig från explosioner eller dö av gasolförgiftning :crazy:

Eller bara en gasolläcka, syns inte och luktar inte men man kan dö av det.
Det gjorde en vän till mig i somras och hans fru blev illa medtagen :(

Så om man väljer att ha gasol är ett hett tips att skaffa ett gasol-larm som går igång vid eventuell läcka så kan man förhoppningsvis klara sig från explosioner eller dö av gasolförgiftning :crazy:

Vi har våra gasolflaskor ute, och drar slangen genom ett hål i väggen.
Iom skorstenen så får vi ett drag så den passagen även fungerar som utsug :) Gasol ska man ha respekt för. :cautious:

Utan att vara ansluten till elnätet, går att lösa på många sätt, beroende på ambitionsnivå, ekonomiska möjligheter och hur man vill leva.

Vindsnurra av tillräcklig storlek och tillräcklig mängd (yta) solceller kan ge tillräckligt med el för att man inte skulle märka någon skillnad mot att vara ansluten till elnätet. Rinnande vatten möjliggör minikraftverk, fast det är svårt att få tillstånd till sådana om det inte redan finns en fördämning i vattendraget.

Men sådana anläggningar kostar massor av pengar i investering.

Måttliga anläggningar av solceller, eller en mindre vindsnurra och/eller en bensindriven generator, räcker för att ladda batterier (typ bilbatterier), och för att köra dator, titta på tv, ta upp vatten ur en borrad brunn, köra cirkulationspumpar för vattenburenvärme värme m.m. och lite till om man prioriterar vilka saker som körs, allt lär inte kunna användas samtidigt.

Små vindsnurror och mindre solcellsanläggningar är inte så ruskigt dyrbara, så sådana kan man ju skaffa utifrån den mängd el man tycker att man bara måste ha.

Sedan finns ju detta med att göra det till en skön konst att inte vara ansluten till el-nätet, och ha en livsstil där det mesta som drivs med el är blir/anses onödigt.

Värma hus med vedspis/kakelugn/öppen spis/kamin går ju rätt bra, även om det är jobbigt med alla vedhantering, belysning via fotogenlampor, matlagning på vedspisen.... Det är relativt hanterbart. Så är det där med vattnet, kombinerat med kyla på vintern...Brunn med handpump, vatten som måste hämtas i ur och skur, det går, men är tungt och slitigt, det bästa är nog att hitta ett sätt att skapa tryck till en vattenledning. Toa inne vill man nog ha på vintern (finns kemtoa utan el), annars så får man ha ett bra dass, dit det inte är för långt när det är bitkallt och snöstorm...
Hålla maten fräsch är ett kapitel för sig. Gamla jordkällare håller en hyfsat lagom temperatur året om, men håller tyvärr inte mössen ute. Så man måste hitta fiffiga sätt att mus-säkra maten, om man inte har gasolkylskåp.

Personligen så är jag väldigt intresserad av att skaffa någon form av "egen el", vi diskuterar ofta om inte 200 kvm solceller på logtaket vore en god ide, men vi tycker inte riktigt att vi har råd med investering just nu.

Tack för svar och länk!! Jag tycker det är intressant! Sen är det ju lätt att här i min lägenhet säga så, men kanske inte lika kul när man är där. Jag hade kanske i så fall tänkt det som ett tillfälligt leverne tills man kan/har råd att ansluta sig till elnätet, men å andra sidan vore det himla skönt att inte vara beroende av ett fungerande elnät heller. Ju mer självförsörjande desto bättre liksom.

Jag tycker det är väldigt intressant med alternativa metoder för att skapa egen el och värme.

Tex finns det glastak som tar tillvara på energin och då kan man även lägga en slang under för att få gratis varmvatten.
Det systemet fungerar bra att koppla till ett vattenburet värmesystem för att värma upp huset och dessutom finns det vattenmantlade vedspisar som man i sin tur kan koppla på för att få värme i huset, varmvatten och även laga mat på spisen.

Inte jättebilligt men absolut konkurrerande med de vanliga alternativen som kräver el.

Det jag nämnde nu var bla så vi hade gjort om vi hade köpt ett hus vi tänkte köpa trots att det fanns el där.
Bara för att man kan, vi skulle ha sparat pengar på det i längden och dessutom miljövänligt :)
Dessutom går det att koppla in det med den "vanliga" elen och komplettera om man vill.

Det är bekvämt med el o rinnande vatten men jag skulle inte ha några större problem att klara mig utan. Men hade gärna haft solcell och något sätt att få upp vatten ur brunnen (djupborrad).
Bott utan el o rinnande i Norska fjällen flera vintrar. tidigare. Helt underbart.
Med vänlig hälsning
pudlan

Vattenburen värme, kräver ju minst en, oftast två cirkulationspumpar, om man inte har ett gammaldgas överfallssystem, med grova rör och radiatorer med med grovstruktur, då kan man skapa en cirkulation baserat på att varmt vatten har lägre densitet och därför stiger uppåt.
Så en liten mängd el krävs för att vattenburen värme ska fungera, oavsett vattenmantlade kaminer eller vedspisar.
Har inte träffat på någon rörmokare som säger sig kunna nykonstruera överfallssystem. Ibland ser man självcirkulationssystem i äldre hus, som fungerar helt OK.

Vi värmer huset och varmvattnet helt med egen ved (20-25 kubikmeter/år) och har 2 st ackumulatortankar. Panna och tankar står i en ombyggd del av en flygel och värmen kommer via kulvert (=värmerör) till huset. Vi har en blandning mellan värmegolv (badrum och hall) och vattenradiatorer i bostaden.
Att sätta upp solpaneler (=paneler med vätskefyllda rör som värms av solen) för att värma vattnet till ackumulatortankarna, är en fråga som står och väger för oss.
I de flesta fall så kan man upp till Dalälven ungefär, värma hus och varmvatten med solpaneler mellan april och oktober (=ingen eldning), men eftersom vi funderar på större installation av solceller (=halvledarplattor som generar elektricitet), vilket skulle ge oss gratis el under samma period, så väntar vi.
När ackumulatortankarna installerades, så var det inte självklart att skaffa tankar med solslinga (= värmeslinga för att ta tillvara solvärmen), så ska just vi skaffa solpaneler så blir det lite extra prylar att installera.

Vi räknade på hur mycket det skulle kosta med solpaneler i just vårt fall, och kom fram till ca 20.000 kronor, så det är inga jättekostnader, men ändå en hel del pengar.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 077
Senast: SaraXX
·
Hemmet Vår tvättmaskin har gått sönder och vi behöver köpa en ny. Problemet är att vi behöver ha en högerhängd och jag hittar ingen i det nedre...
Svar
11
· Visningar
478
Senast: Smulu
·
Hemmet Sambon och jag är båda hopplösa på att få tvätten från hängställningen till garderoben/byrå med lådor... Vi har inte torktumlare så...
2
Svar
23
· Visningar
1 156
Senast: Svartkatt
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
360
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka