Kan man göra så?

Athletin

Trådstartare
kan man som stallägare verkligen säga upp sina inackorderade utan att ha någon speciell andledning? :)

//Athletin

Sv: Kan man göra så?

så nu när min hyresvärd har sagt upp mej utan någon spec andledning så gäller endå 1 månads uppsägningstid som står i kontraktet? :)

Ja, NÅN anledning har dom väl...men den behöver ju inte vara personligt mot dig....dom vill kanske inte ha inackorderingar längre...eller annat....men det är ju också en anledning :-) Uppsägningstid enligt avtal såklart.

Det beror faktiskt lite på vad ni har för typ av avtal och hur länge du har hyrt.
Om du hyr stallplatsen som en specifik box och det inte ingår någon form av skötsel av hästen så kan man hamna i hyreslagstiftningen. Då gäller samma regler som om man hyr ett förråd eller en plats på ett lager. Om det är på det viset så får man så kallad besittningsrätt efter nio månader och kan inte sägas upp om det inte finns skäl för vräkning. Vilket då ska handla om saker som att man inte betalar eller stör andra m m.

Men om du bara hyr en stallplats där stallägaren själv kan bestämma om att byta box och det ingår någon form av skötsel av hästen. Ja då är det en annan lagstiftning och då gäller den tid som finns i avtalet som uppsägningstid.

Jodå, man KAN sägas upp, en lokalhyresgäst har INTE besittningsrätt i den betydelsen att man har rätt att sitta kvar i lokalen, men däremot så kan man ha rätt till ersättning för att man tvingas flytta utan skäl...

Sedan är det lite formalia hur uppsägningen ska gå till, men det tar vi inte här :grin:

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 542
Senast: EZMK
·
Anläggning Hej har suttit ett bra tag och försökt hitta informationen om Arrende av mark. Min granne arranderar min mark, denne har satt upp...
Svar
11
· Visningar
1 572
Anläggning Jag har byggt om ett gammalt kostall. Golvet behöll vi, men nu har unghästen börjat gräva loss stora stenar ur golvet som är av cement...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: Scata
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 153
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII