Kan man få ett xx sto stambf. i ASHV och hur?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KLNF
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 697
K

KLNF

Har ett xx sto. Är nästan säker på att man kan stamboksföra fullblod men vad krävs och hur gör man? Hon är född 2000 så hon kan ju inte gå typ treårs test.

Någon som vet samma sak ang angloarab dvs xx sto? Att stamboksföra i deras stambok. Tyvärr är hon för stor för att kunna registrera henne som rp sto har funderingar på att antingen använda henne i RP avels eller SV. varmblod.

Tacksam för svar!

Sv: Kan man få ett xx sto stambf. i ASHV och hur?

Visa henne på sommarpremiering och få henne bedömd, så kan hon stambokföras när hon har ett halvblodsföl vid sidan - om det är där du vill ha in henne...

Visa henne på sommarpremiering och få henne bedömd, så kan hon stambokföras när hon har ett halvblodsföl vid sidan - om det är där du vill ha in henne...
Okej, hon måste alltså ha föl vid sidan för att bli stbf? Varför? Kan man åka på en premiiering öppen för alla raser eller ordnar asvh en egen?

Varför? Ja egentligen vet jag inte vad som är grunden till det. Men det är så det fungerar även för ston som är "halvblod". De kan inte bli stamboksförda utan att visa upp ett godkänt föl.
ASVH har egna premieringar och det enklaste brukar vara att visa stoet på samma gång som man visar fölet.
Är osäker på om ASVH godtar resultat från "öppna" premieringer, kan beror på vem som är dommare.

Varför? Ja egentligen vet jag inte vad som är grunden till det. Men det är så det fungerar även för ston som är "halvblod". De kan inte bli stamboksförda utan att visa upp ett godkänt föl.
ASVH har egna premieringar och det enklaste brukar vara att visa stoet på samma gång som man visar fölet.
Är osäker på om ASVH godtar resultat från "öppna" premieringer, kan beror på vem som är dommare.
Okej! Tack för svaret! har varit ute på avsh och kan i alla fall reg henne i ASVH så det är väl det första att göra. MVH Katja

Det kostar ganska mycket att göra det så det är nog betydligt billigare att stamboksföra henne om du tänker använda henne i avel.

Sedan är jag inte säker men har för mig att det beroende på vem som är hennes pappa kan bli olika färg på papperna om du reggar henne i ASVH. Har någonstans i baknacken för mig att om hennes pappa inte var godkänd för halvblodsavel när hon blev "tillverkad" så får hon inte gröna papper. Däremot så får hennes föl med en hingst godkänd för halvblods avel gröna papper. Men det är jag inte helt säker på.

Kl

För att få stbf måste du nog ha något från asvh. Vet inte vad det är men en stämpel i passet får man iallafall.... Skulle stbf mitt fullblodssto i samband med fölvisning för tre år sedan och var tvungen att skaicka in passet till asvh innan. Det skulle ta x antal veckor och eftersom man som vanligt är ute i god tid fick jag betala extra för snabb handläggning.... Så planerar du att stbf henne så rekommenderar jag att du kollar upp med asvh i god tid!

Ja jag var ute och kollade lite och det stämmert man måste skcika in passet för att ens få stbf och dessutom måste hon chipas oxå.

Ja jag var ute och kollade lite och det stämmert man måste skcika in passet för att ens få stbf och dessutom måste hon chipas oxå.

Min häst är inte chippad, inte har jag något papper på det i alla fall :confused:

Har hennes ljusblå pass och där står hennes uppgifter.
Längst ner är det ASVH's logga och så står det
ASVHs hästregister: XXXXXXXX
Registrator: Oläslig handstil :angel:

Hon är inte visad med föl.

Det kostar ganska mycket att göra det så det är nog betydligt billigare att stamboksföra henne om du tänker använda henne i avel.

Sedan är jag inte säker men har för mig att det beroende på vem som är hennes pappa kan bli olika färg på papperna om du reggar henne i ASVH. Har någonstans i baknacken för mig att om hennes pappa inte var godkänd för halvblodsavel när hon blev "tillverkad" så får hon inte gröna papper. Däremot så får hennes föl med en hingst godkänd för halvblods avel gröna papper. Men det är jag inte helt säker på.

Njae är hon införd i huvud registret på Svenska Galopp så ska hon väl få "gröna" papper i ASVH. Det har mina samtliga tre fått, trots att bara en av dom är efter en hingst som är godkänd av ASVH. (eller ja jag antar det efter att ha pratat med en människa på ASVH och h*n inte nämnde något om detta, utan menade att finns stoet i A-registret (huvudregistret) hos SG så hamnar hon i huvudregistret avd/register I hos ASVH. Samt föl till stoet som har godk pappa.

Det kostar 300kr att regga ett xx-sto i ASVH, man skickar in passet ihop med en blankett som heter "ansökan om hästpass" samt nåt kvitto eller kontrakt på att man äger hästen.
ASVH sätter in en klisterlapp i passet med hästens namn och reg nummer i ASVH. Du får alltså inte något nytt pass utan du fortsätter använda det blåa som Svenska Galopp utfärdat.

Stoet måste vara registrerat hos ASVH för att gå att stamboksföra.

Jo fast mitt pass är vitt... Måste surfa in på galoppsport och kolla läget.... Någon som vet hur det funkar att få ett sto stb reg som angloarab? Nåja många frågor, men jag har lärt mig att det lönar sig att vara frågvis!

Är ditt galopppass vitt menar du?

Isåfall är det ett äldre pass gissar jag på, vad har hon för reg nr? AA- är huvudboken och BB- är ett annat register för de som inte har godkänd stam importer etc., finns även A- tror jag men minns inte hundra.

Har du ett gammalt pass/registeringsbok får du en ny om du skickar in till SG.

För att kunna registrera som anglo måste hästen bestå av uteslutande engelskt och arabiskt fullblod. Minst 25% arab för att vara fullgod anglo och häst med hamna i huvudregistret Sektion I AA. Om hästen "innehåller" mindre än 25% arab kallas det anglo komplement och hamnar då i ett annat register som heter Sektion I AC. Sektion I är alltså huvudregistret.

Moder och fader måste ha godkänd härstammning i Angloförb (SAAF), i Svenska Galopp (SCG) eller SAHF (Arabförbundet).

Det finns även en Sektion II där hästar korsade med andra raser än ovanstående kan hamna i. Tex än häst med arab, fullblod och halvblod. Finns även där en 2 underregister där man sorterar in hästarna hurvida de har mer eller mindre än 25% arab i sig.

Oj vad ni kan!

Själv har jag ett sto född -00 e:Sack ue: Royal Conductor xx och när jag köpte henne fick jag med ett pass från asvh med gröna papper...nu när hon fått föl o ska stbf på förbesiktningen ska väl det inte vara några problem? Även om hon inte e visad förr? Hon är inte chippad eller ngt.

Mamma däremot köpte en irländs import med ökänd stam som hon reg. i inte asvh utan svenska hästavelsföreningen (?) och fick vita papper. E det ngn skillnad på dessa avelsföreningar?

Jag är helt ute och seglar när det kommer till allt som har med papper att göra, om ni inte redan märkt det :p

Nej nej, så länge ditt föl har en pappa som är godkänd av ASVH så får även den gröna papper och du har rätt att stamboksföra ditt sto.

Min 12åring är heller inte visad förut och hon ska stamboksföras iår, hon kommer få ett muntlig utlåtande eftersom hon är över 10år, är dom under 10år får dom poäng (typ, hhb, ben/rörelsernas korrekthet, skritt och trav) genom poängen får hon en klass indelning I-IIII. I är så klart bäst, Klass I och klass II rekomenderas till avel.
Är möjligt att även de äldre stona får en klass indelning, det vet jag faktiskt inte men gissar på att de ej får det.

ASVH registrerar alla hästar av "halvblods-typ" oavsett om de är okända, kända eller delvis känd härstammning, däremot är det billigare i SH.. SH ska egentligen bara registera de hästar som inte har någon egen rasförening de kan reggas i.
Men är din mammas häst okänd härstamning på helt o hållet så är det inget konstigt att den är i SH men hande säkerligen gått att regga även i ASVH på gråa papper men då till ett högre pris..

Mamma däremot köpte en irländs import med ökänd stam som hon reg. i inte asvh utan svenska hästavelsföreningen

Den hästen skulle inte jag vilja ha!:angel: Iaf inte till avel....

Den hästen skulle inte jag vilja ha!:angel: Iaf inte till avel....

Vet förresten inte vad du fick den tanken ifrån? Jag har väl inte sagt ngt om att den ska användas i avel? Men ett pass måste den ju ha vilket innebär en reg. i ett avelsförbund...:devil:

Vet förresten inte vad du fick den tanken ifrån? Jag har väl inte sagt ngt om att den ska användas i avel? Men ett pass måste den ju ha vilket innebär en reg. i ett avelsförbund...:devil:
Såja snälla ni bråka into om sånt va? Det är Shatoo säger att hästen måste ju faktiskt ha pass och jag vet en del som inte har och det är inte jag så impad av. Och är det ett jätte fint sto så är det klart de kan använda henne i avel! Bara det att avelsarbetet komemr ta längre tid innan hon är värd det hon kanske igentligen är värd. Finns okänd hästar som kan vara jätte fina med jätte bra exteriör eller prestera bra.

Såja snälla ni bråka into om sånt va? Det är Shatoo säger att hästen måste ju faktiskt ha pass och jag vet en del som inte har och det är inte jag så impad av. Och är det ett jätte fint sto så är det klart de kan använda henne i avel! Bara det att avelsarbetet komemr ta längre tid innan hon är värd det hon kanske igentligen är värd. Finns okänd hästar som kan vara jätte fina med jätte bra exteriör eller prestera bra.

Tack! Precis det jag ville få fram.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka