Man kan ju också ha fler positiva erfarenheter som äldre och därför få lättare att släppa in andra känslomässigt
Jag tror inte att de flesta stänger sig mer känslomässigt med åldern, många öppnar sig nog snarare mer.
Däremot så blir man ju klokare och får kanske lättare att sätta stopp för relationer som inte är bra, eller att man tidigt snappar upp varningstecken på saker man inte vill ha i en relation. Det är ju väldigt positivt även om det också gör det svårare att hitta kärlek.
Precis så tror jag att det kan vara.
Det övre stycket du skriver är precis så det är för en väninna till mig. Jag kan dels avundas hennes förmåga att verkligen gå all in med så många olika. Hon kan på ett år ha 3-4 förälskelser och alla är verkligen hallelujah eller att hon åtminstone ger det en ärlig chans. Vilket såklart även resulterar i krascher. Hon är 50 år och känns på nåt sätt verkligen frigjord och har verkligen tillgång till hela sitt känsloregister. Men dels känner avundas jag inte alla dessa krascher, vilka faktiskt är fler om man är lppen att träffa så många olika män. Jag hade aldrig orkat med det.
Det senare stycket är mer jag själv. Jag är cynisk, utvärderande och skyddar mig själv i en helt annan omfattning än då jag var 20-ish. Såklart för att nu vet man vilket högt spel det är och hur det känns att köra i diket. Det tog 15 år innan jag blev lika dum-förälskad som jag var i min ungdom. Med facit i hand vet vi ju hur det gick. Värt? Nej. Nu är det väl 15 år i vakuum till nästa gång det kanske händer. Minnet verkar vara 15 år cykliskt, det tog även 15 år att glömma hur besvärligt det var att ha en 8v hundvalp... sen köpte jag en ny