Kan man donera kroppen, istället för begravning

RedChili

Trådstartare
Har gått och funderat på begravningar. Jag är inte troende och vill inte ha en begravning över huvud taget när jag dör. Hur går det till om man inte vill ha en begravning i kyrkan, kremeras man? Var hamnar askan?
Organdonation känner jag till men om man vill skippa hela begravningsbiten, kan man donera hela kroppen??

Har gått och funderat på begravningar. Jag är inte troende och vill inte ha en begravning över huvud taget när jag dör. Hur går det till om man inte vill ha en begravning i kyrkan, kremeras man? Var hamnar askan?
Organdonation känner jag till men om man vill skippa hela begravningsbiten, kan man donera hela kroppen??

De pratade faktiskt om detta på nyheterna för bara några dagar sedan; att det är brist på hela kroppar på läkarutbildningarna.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=7150405

https://www.livsviktigt.se/omdonation/helkroppsdonation/Sidor/default.aspx

De pratade faktiskt om detta på nyheterna för bara några dagar sedan; att det är brist på hela kroppar på läkarutbildningarna.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=7150405

https://www.livsviktigt.se/omdonation/helkroppsdonation/Sidor/default.aspx
Jag hörde samma sak och kände en som gjorde det.
Du kan donera hela din kropp. Sen får anhöriga tillbaka askan. Vill man inte ha begravning kan man sprida askan i naturen, men man måste ansöka om tillstånd först.
Man ska nog inte räkna med att det finns något att få tillbaka efter dissektioner, delarna hamnar på olika ställen och inte att hela kroppen dissekeras på ett.

Jag hörde samma sak och kände en som gjorde det.

Man ska nog inte räkna med att det finns något att få tillbaka efter dissektioner, delarna hamnar på olika ställen och inte att hela kroppen dissekeras på ett.

Man brukar inte sprida omkring kroppsdelar ens vid dissektioner. Våra anatomi-preparat var i väldigt många små delar när året var slut, men inte ens i ungern tror jag man slänger delarna efter hand.

Man brukar inte sprida omkring kroppsdelar ens vid dissektioner. Våra anatomi-preparat var i väldigt många små delar när året var slut, men inte ens i ungern tror jag man slänger delarna efter hand.

Nej, våra kroppar återanvändes gång på gång.
Men det är klart, när det inte går att återanvända mer så måste ju kvarlevorna hanteras på något sätt.

Du behöver inte ha en begravning oavsett vad som sker med din kropp, numera är det många som väljer att inte ha det :) Min tantkompis hade tex inte en begravningsceremoni. Dock kremerades kroppen och det finns en plats att gå till (men det är också frivilligt).

Har haft släktingar som kremerats och sedan har askan spridits antingen i en minneslund utan särskild ceremoni (de brukar dock finnas vid kyrkogårdar) eller i naturen (kräver tillstånd). Man kan ju också ha en ickereligiös minnesstund. Ickereligiös begravning kan du läsa mer om här http://humanisterna.se/humanistisk-begravning/

Har också läst om att det är för få som donerar hela kroppar, men är dåligt insatt i ämnet.

Ang att sprida aska i naturen är det väldigt olika beroende på i vilket län man bor (Länsstyrelsen ger tillstånd), i Skåne är det svårt tex. Däremot är det enkelt att få tillstånd för spridning i havet.

När det inte finns anhöriga eller någon som vill/kan ta beslut så grävs (askan grävs nästan alltid ner, även om man säger att den sprids) askan ner i minneslund, vilket såklart registreras hos Skatteverket. Det alternativet är helt enkelt det mest simpla.

Begravningscermonin är till för de anhöriga, det behöver man inte ha.

Angående vad man gör med askan: Man kan såklart sprida den i naturen men kyrkogården har bra mindre byråkratikrävande alternativ om det inte är viktigt med just naturen. En minneslund är helt anonym. Mer som en plats där man förvarar askan av avlidna samtidigt som det brukar vara en vacker och lugn plats på kyrkogården. En del kyrkogårdar har också en asklund som är mer som en grav, askan begravs och en namnplakett sätts upp även om man inte markerar ut den exakta platsen som en vanlig grav. På båda varianterna finns plats för anhöriga att lämna blommor och ljus om de vill men all skötsel utförs av vaktmästaren.

Det viktiga kan ju vara att det är inte är kopplat till religion.
Ja det beror ju helt på varför man inte vill ha en begravning. Religion, att man inte har eller inte gillar några anhöriga, att man vill bespara sina anhöriga eller något annat.
När det gäller den ickereligiösa biten så beror det ju på hur viktigt det är att vara undan från all religion men jag kan ge lite information. På de kyrkogårdar jag jobbat har minneslunden legat ganska långt ifrån kyrkan om det funnits en kyrka. Moderna stadskyrkogårdar har ofta ett neutralt begravningskapell för de som vill ha begravningsceremoni nära jordsättningen. Urnsättning i minneslund har utförts diskret och respektfullt av vaktmästarna utan religiösa inslag. Om man ändå inte vill begravas i välsignad mark som sköts av ett religiöst samfund är det naturen som gäller men då kanske man måste blanda in nån anhörig som kan utföra det.

Mina morföräldrar kremerades och spreds (grävdes ned) i anonym minneslund. Den första hade vi en liten privat ceremoni för i en av kyrkans lokaler, med begravningentreprenören som höll i det. Den andra hade vi ingen ceremoni för alls, enligt hens önskemål.

Ja det beror ju helt på varför man inte vill ha en begravning. Religion, att man inte har eller inte gillar några anhöriga, att man vill bespara sina anhöriga eller något annat.
När det gäller den ickereligiösa biten så beror det ju på hur viktigt det är att vara undan från all religion men jag kan ge lite information. På de kyrkogårdar jag jobbat har minneslunden legat ganska långt ifrån kyrkan om det funnits en kyrka. Moderna stadskyrkogårdar har ofta ett neutralt begravningskapell för de som vill ha begravningsceremoni nära jordsättningen. Urnsättning i minneslund har utförts diskret och respektfullt av vaktmästarna utan religiösa inslag. Om man ändå inte vill begravas i välsignad mark som sköts av ett religiöst samfund är det naturen som gäller men då kanske man måste blanda in nån anhörig som kan utföra det.
Ja, jag har besökt rätt många minneslundar och framförallt kyrkor :). Men vill man inte ha med religion att göra faller ju även minneslund bort.

Ja, jag har besökt rätt många minneslundar och framförallt kyrkor :). Men vill man inte ha med religion att göra faller ju även minneslund bort.
Nja... det finns ju begravningsplatser, tillochmed avkristnade.

Kruxet i det hela är att kyrkan är huvudman för begravningsverksamheten (förutom i Stockholm och Tranås där det är kommunalt), så fort vi kommer utanför storstäderna minskar behovet av begravningsplatser som är religiöst obundna och då finns de inte, tyvärr.

Jag har själv arbetat med begravningar i landets mest multikulturella stad, där massor av människor begravs borgeligt på begravningsplatser som mer liknar parker. Men alla har inte de alternativen tyvärr.

Nja... det finns ju begravningsplatser, tillochmed avkristnade.

Kruxet i det hela är att kyrkan är huvudman för begravningsverksamheten (förutom i Stockholm och Tranås där det är kommunalt), så fort vi kommer utanför storstäderna minskar behovet av begravningsplatser som är religiöst obundna och då finns de inte, tyvärr.

Jag har själv arbetat med begravningar i landets mest multikulturella stad, där massor av människor begravs borgeligt på begravningsplatser som mer liknar parker. Men alla har inte de alternativen tyvärr.
Inlägget jag svarade på gällde specifikt kyrkogårdar. Givetvis finns det människor som inte vill ha med sådana att göra. Oavsett om natur i sig är viktigt eller ej.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 062
Senast: malumbub
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 361
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar