Kan man bli uppsagd när man redan sagt upp sig?

Sv: Kan man bli uppsagd när man redan sagt upp sig?

Stallet i fråga är en ridskola, med stora bidrag från kommunen. Nästan så man får lust att ringa upp dom... :mad:

Stallet i fråga är en ridskola, med stora bidrag från kommunen. Nästan så man får lust att ringa upp dom... :mad:

Gör så, du kan alltid hinta om att dom beter sig oproffsigt. Det där med hästen lös är ju riktigt jävla dåligt...

det tycker jag att du ska göra.

Update;

Idag stormade ordförande in i stallet med uppsägningarna i handen och uttalade sig så fint "att nu skriver nu under uppsägningarna innan fredag, annars ser jag till att ni får flytta omedelbart".

Jag tänker då inte skriva på, då har jag ju "gått med" på detta. Imorgon ska jag ta kontakt med jurist, återkommer efter det!

- Dessa små människoe som får makt! Tänk att det ska finnas så många med hästanknytning. Stallägare - finns ca hälften BRA - intresserade av hästar. Resten bryr sig om makt eller pengar.

Grovt generaliserat. :devil:

Detta var svaret jag fick av läraren på distanskursen.
Hoppas det hjälpte dig något iallafall :)

Hyreslagen är inte tillämplig då man inte kan anse det som hyra av lokal när det är själva tjänsten som är huvudprestationen i avtalet. I en dom från Bostadsdomstolen (BD 107/1991) slogs det fast att, oavsett om en viss daglig skötsel åvilade hästägaren, ett uppstallningsavtal huvudsakligen avsåg skötsel och vårdnad av hästen varvid den faktiska hyran av boxplatsen utgjorde en underordnad del av avtalet. Under sådana förhållanden ansågs avtalet inte utgöra ett hyresavtal.

Detta innebär att hyreslagens regler om lokal inte är tillämpliga. Konsumenttjänstlagen skulle då ligga nära till hands, men den kan inte användas då levande djur uttryckligen undantas i 1 §.

Det som återstår är då avtalsrätten, där huvudregeln är avtalsfrihet. En part får inte ensidigt ändra avtalsvillkoren. Sådana ändringar kan dock accepteras genom konkludent handlande, vilket åtminstone tycks ha hänt vid ändringen av rutinerna rörande kvällspåsarna. Eventuella oskäliga avtalsvillkor kan angripas med hjälp av AvtL 36 §.

För att avgöra själva frågan och lösa de juridiska problem som trådskaparen har krävs dock mer information och en närmare granskning av kontraktet. Detta är dock ingenting vi kan ta på oss då vi inte sysslar med juridisk rådgivning.

Detta var vad jag framförde i inlägg 14, att det i alla fall inte rör sig om hyreslagen. Skönt att höra att inget ändrats där.

Nu är det lätt att vara efterklok osv, men jag hade aldrig skrivit på ett kontrakt där jag hade 3 månaders uppsägningstid, och den andra parten 2 veckor. Helt absurt knepig formulering i mina ögon.

Givetvis kan det finnas en klausul att om hyresgästen missköter sig eller sin häst grovt så kan uppsägning ske på kortare varsel. Men så verkar det ju inte vara i ert fall.

Jag håller med om att detta är absurt, men hade jag haft möjlighet och flytta direkt (eller i vart fall om 2 veckor som avtalat) och tagit det som lärpengar. Har stallägaren verkligen 14 dagars uppsägningstid enligt kontaktet så blir det att hävda att det är orimliga vilkor för att få rätt och chansen att lyckas vägt mot kostnaderna gör det oekonomiskt troligen oavsett utgång. Det är dyrt att betala jurister och risken för att du åtminstone får betala din egen är stor.

Givetvis har stallägaren rätt att säga upp folk som redan är uppsagda.

Nu har jag inte lydelsen i kontraktet så jag får reservera mig för vad som egentligen står där.

Enligt min stallägare, som drivit stall med 70 box i över 30 år, så är det inte möjligt att kasta ut folk för annat än att de misskött sin del av kontraktet ordentligt.

Och man får inte ändra serviceavtal så utan att båda parter går med på det. Man ska ha rimlig tid på sig att få flytta annars.

Jag har stått i stall där service helt plötsligt ändrades till det sämre rejält! Och priset gick bara upp. Flytten därifrån var det bästa jag gjort.

Jag har också stått i ett annat stall där det skulle vara fullservice. Tyvärr betalde stallägaren inte personalen. Så till slut stod hon utan. Vilket vi hästägare inte visste om. Utan vi kom dit och hästarna hade inte fodrats sen morgonen och stod ute i hagen kl 20 på kvällen, ingen mockning etc. Vi var ett gäng 15-åringar som skulle ta in stora flockar hästar som var huuungriga och stressade i mörker. Inte helt lämpligt!
Jag skötte min själv de dagar tills jag hittade stallplats och kunde flytta. Jag sa till henne att jag vägrade betala uppsägningstid på 3 mån. Hon försökte skrämma mig med att hon skulle anmäla mig isf.
Men jag påtalade att jag hade rätt många vittnen på hennes kontraktsbrott på x antal punkter och frågade vem av oss hon trodde polisen skulle vara mest intresserad av.
Vi fick flytta utan påföljd. ;)

Stå på dig! Jag är tämligen säker på att du har lagen på din sida.

Om jag uppfattat TS rätt, så "kastar" inte ridklubben ut dem på stående fot, utan TS har sagts upp i enlighet med avtalet dem emellan. Det nya avtalet kanske inte heller är schysst, efter att de sagt en sak och gjort en annan, men TS har haft möjlighet att säga upp sitt avtal, vilket TS har gjort. Det är även fult av ridklubben att försämra kvalitén på de tjänster som fortfarande ingår i avtalet, och TS har möjlighet att påpeka detta för ridklubben, men jag tror inte det är lönt att börja kräva avdrag för att tjänsterna inte uppfyller tidigare standard.

Sen går det att diskutera om ridklubbens möjlighet att säga upp dem med en uppsägningstid på 14 dagar, medan TS har en uppsägningstid på 2 mån, är rent av ett oskäligt avtalsvillkor. (Troligt om TS är konsument)

Det är dock inte troligt att det är värt att driva ärendet vidare själv, men TS kan förhoppningsvis få tillbaka pengarna för de sista 2 veckorna genom att påpeka för dem att:
1. ridklubben har inte rätt att behålla pengarna för hyra av box efter uppsägningstid eftersom det inte står specificerat i avtalet att så är fallet (jag misstänker starkt att rätten att behålla pengar för tid efter uppsägning inte står i avtalet).
2. ridklubben har inte rätt att behålla pengarna eftersom avtalsvillkoret är oskäligt i enlighet med lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden 3§ (om villkoret står i avtalet och TS inte är näringsidkare) Exempel på oskäliga avtalsvillkor enligt EU-direktiv finns här Annars kan TS hänvisa till 36§ avtalslagen att oskäliga avtalsvillkor kan jämkas och/eller lämnas utan avseende.
3. TS kan vända sig till konsumentverket i hopp om upprättelse. Kolla här för personlig vägledning i din kommun.

I övrigt håller jag med Lobelia, om jag var TS hade jag flyttat så fort det går! Och förhoppningsvis tar TS lärdom av detta, och undviker att skriva under avtal som är orimliga. Ridklubbar kan uppenbarligen också bete sig galet!

Tack för alla svar!

Igår tog jag kontakt med jurist, min kompis pojkväns pappa. Han lovade att hjälpa mig, så jag scannade in alla papper så skulle han kika på det och skriva en rad till ordförande så får vi se vad som händer sen. Många har kollat på kontrakt och uppsägningen, och speciellt uppsägningen ser ut att vara skriven av ett dagisbarn. Så nu håller vi tummarna!

Jag flyttar på måndag! Som jag längtar...

USHUSHUSH jag om min vän var med om detta. Nu orkar jag inte gå in på det hela, men hennes häst fick fån gpå grund av stallägaren som sedan började hate:a oss (mest henne). Efter massa omogna saker från henne så sa hon upp min vän då hon tyckte hon brutit mot kontraktet när det egentligen var hon själv. Vi hade inte gjort någonting fel, hon klagade på dålig sopning och att vi inte släckte lysena och stängde stalldörrarna när vi ex. red. Ändå var det alltid tänt när vi kom, stalldörarna öppna ofta och markägaren sa att det var finast sopat när vi varit där.

Stallägaren hotade med att om inte min vän flyttade genast så skulle hon sluta ge hästen mat ( O.O!!!) eller frakta bort den :S! Vilken människa.. Vi flyttade fort som satan, mellanlandade i ett annat stall innan vi kom dit vi står nu.
Kan säga att vi var i stort sett de enda som stod i ennes stall emd 10 boxar. Stallägarens kompis stor bara där någon månad, men tyckte inte stallägaren föjde kontraktet. Den 4:e hästens ägare var aldrig där, så det var stallägaren som tog hand om den. Behöver jag säga att hennes planer inte höll?

Fan vad det finns för människor alltså. Hoppas det verkligen löser sig! Det tar så mycket kraft psykist och man blir så arg att man itne vet vart man ska ta vägen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 324
Senast: Piaff
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 013
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka