Sv: Kan man bli uppsagd när man redan sagt upp sig?
Om jag uppfattat TS rätt, så "kastar" inte ridklubben ut dem på stående fot, utan TS har sagts upp i enlighet med avtalet dem emellan. Det nya avtalet kanske inte heller är schysst, efter att de sagt en sak och gjort en annan, men TS har haft möjlighet att säga upp sitt avtal, vilket TS har gjort. Det är även fult av ridklubben att försämra kvalitén på de tjänster som fortfarande ingår i avtalet, och TS har möjlighet att påpeka detta för ridklubben, men jag tror inte det är lönt att börja kräva avdrag för att tjänsterna inte uppfyller tidigare standard.
Sen går det att diskutera om ridklubbens möjlighet att säga upp dem med en uppsägningstid på 14 dagar, medan TS har en uppsägningstid på 2 mån, är rent av ett oskäligt avtalsvillkor. (Troligt om TS är konsument)
Det är dock inte troligt att det är värt att driva ärendet vidare själv, men TS kan förhoppningsvis få tillbaka pengarna för de sista 2 veckorna genom att påpeka för dem att:
1. ridklubben har inte rätt att behålla pengarna för hyra av box efter uppsägningstid eftersom det inte står specificerat i avtalet att så är fallet (jag misstänker starkt att rätten att behålla pengar för tid efter uppsägning inte står i avtalet).
2. ridklubben har inte rätt att behålla pengarna eftersom avtalsvillkoret är oskäligt i enlighet med lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden 3§ (om villkoret står i avtalet och TS inte är näringsidkare) Exempel på oskäliga avtalsvillkor enligt EU-direktiv finns
här Annars kan TS hänvisa till 36§ avtalslagen att oskäliga avtalsvillkor kan jämkas och/eller lämnas utan avseende.
3. TS kan vända sig till konsumentverket i hopp om upprättelse. Kolla
här för personlig vägledning i din kommun.
I övrigt håller jag med Lobelia, om jag var TS hade jag flyttat så fort det går! Och förhoppningsvis tar TS lärdom av detta, och undviker att skriva under avtal som är orimliga. Ridklubbar kan uppenbarligen också bete sig galet!