Kan man behålla SGI vid arbetslöshet/minskad arbetstid?

Fibusen

Trådstartare
Jag fick barn 2012 och har en ganska skaplig SGI. Nu har det hänt massor på jobbet,och jag vet inte hur länge vi har jobbet kvar.

Behåller jag min SGI om jag blir arbetslös?

Vi tänkte vänta med syskon till iaf nästa år,men om jag nu skulle bli arbetslös så känns det som om vi lika gärna kan köra på direkt istället för att börja ett jobb,sen gå hem ganska direkt på föräldrarledigt,då kan jag nöja mig med att hoppa in som vikarie lite här och var,och får jag en tjänst under tiden så är det bara en bonus.

Frågan är ju om det blir ny SGI om jag får betydligt sämmre årsinkomst,eller får jag behålla min gamla sgi om jag söker jobb på heltid,och jobbar det jag får?

Har inget svar på din fråga men tänkte tipsa om försäkringskassan på Facebook. Man kan skriva frågor där och iaf när jag har frågat så svarar dom jättesnabbt. Tycker det är skönt att kunna printscreena svaren med så man har till senare om det skulle uppstå problem.

Så här har jag förstått reglerna.
Är du arbetslös och inskriven på arbetsförmedlingen på 100% och söker jobb i den omfattningen så behåller du SGI.

Får du jobb på heltid i minst 6 månader så räknas SGI om efter den nya lönen oavsett om den är högre eller lägre ( lite osäker på detta dock då beskeden varit olika).

Jobbar du deltid måste du skydda SGI genom att vara sysselsatt, ex arbetssökande, resterande tid. Tänk på att A-kassa bara går att ta i 75 dar tillsammans med deltidsjobb.

Studier med CSN skyddar även det SGI.

Så här har jag förstått reglerna.
Är du arbetslös och inskriven på arbetsförmedlingen på 100% och söker jobb i den omfattningen så behåller du SGI.

Får du jobb på heltid i minst 6 månader så räknas SGI om efter den nya lönen oavsett om den är högre eller lägre ( lite osäker på detta dock då beskeden varit olika).

Jobbar du deltid måste du skydda SGI genom att vara sysselsatt, ex arbetssökande, resterande tid. Tänk på att A-kassa bara går att ta i 75 dar tillsammans med deltidsjobb.

Studier med CSN skyddar även det SGI.

Har man skyddat sin SGI sen första barnet så kan dom inte sänka SGIn även vid nytt jobb.

För mig räknade dom om på mitt tim vik, vilket resulterade i att min SGI skulle ha blivit 65% lägre än med första barnet poängterade att jag faktiskt skyddat min sgi o att då kan dom inte sänka den. Så dom beslutade att den gamla sgin skulle kvarstå.

I övrigt helt korrekt. För att skydda sgin så måste du ta ut a-kassa, föräldrarpenning eller studera.

Men om jag inte lyckats hitta en heltid (jobb) på 75 dagar,då får man alltså inte längre a-kassa,och när a-kassan är slut så då försvinner min SGI?

Är det alltid 75 dagar som max? Om man inte jobbar överhuvudtaget,finns det nån gräns då?

Senast ändrad:
75 dar är i kombination med deltidsjobb annars har du 300 dagar totalt ifall du inte jobbar alls.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 411
Kropp & Själ Hej! Någon kanske minns att jag skapade en tråd om vardagsstress i våras. Det har hänt mycket efter det och jag mår sämre och sämre...
Svar
15
· Visningar
1 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka