kan man anmäla?

annie_

Trådstartare
Om tråden ligger fel, så ber jag att moderator flyttar den!
Min kompis har en medryttar-häst, står i ett stall som har lite lustiga (läs läskiga) utfodrings-tider!
De får morgon-hö vid ca 10, halv 11 och det är då de släpps ut. Detta är för att stallägarens häst måste ha "matsällskap", han står i en annan hage för att han är en hingst och har lite andra komplikationer (!).
Middags-hö får de runt 1-tiden och vid 3, halv 4-tiden tas alla hästar in för att sedan få kvälls-höet vid det tillfället (!!!!!!!!). De står alltså mer än halva dygnet utan mat! :crazy: Bör tilläggas att det är nu på vintern det är såhär..... Allt planeras utefter deras hingst och deras bekvämlighet.. :grin: Sedan får de alltså inget mer OM INTE ägaren (hästägare) hänger en hö-påse utanför boxen, då kan de tänka sej att slänga in det ibland, med viss irritation.
Sedan finns det en häst som inte får någon lunch övh, ibland...?!

Sedan har stallägaren mage att klaga på att alla hästar äter på träet i boxarna!!!! :eek: Hennes lösning är att lägga in ett träd i hagen (:rofl:) för att stilla hästarnas 'behov'. Kan ju tillägga att det kostar 1600kr/månad att stå i hennes stall.

Kan man anmäla sådant här???

EDIT; Hingsten får dock en fodring till på kvällen.. :grin:

Sv: kan man anmäla?

Självklart ska du anmäla,
men även om du anmäler så gör de inget, hästen ska mer eller mindre ligga platt på backen och ha försvagad puls om de ska börja ingripa. Tråkigt men sant :(

Senast ändrad:

ja du kan anmäla...MEN de brukar titta på hur hästarna ser ut, höra med stallägaren om rutiner osv, osv...MEN jag tycker att det ska anmälas...

Anmäla kan man väl, men det är tveksamt om djurskyddsinspektörerna egentligen kan göra annat än att påpeka det olämpliga i utfodringsrutinerna. Om inte hästarna är avmagrade eller tydligt sjuka kommer det förmodligen inte ge så mycket att lämna in en anmälan.

Min första tanke är dock: Vem betalar 1600 för att ha sin häst i ett sånt stall? För mig är lösningen på problemet ganska enkel; Som hästägare skulle jag aldrig inackordera min häst / omedelbart flyttat min häst från ett stall med dessa rutiner. Gissar att de flesta vettiga hästmänniskor skulle göra detsamma och därmed har stallägaren snart inga inackorderingar...

Jag tycker att du ska prata med stallägaren först. Om ägaren förstår vad du menar och ändrar på sig är det jättebra.
Är du helt säker på att dom inte får mer foder på kvällen?

Varför jag frågar är för att jag vet att alltför många anmäler hit och dit och inte har så stor koll som de trodde. Men är man säker, det inte fungerar att trots att man har sagt vad man tycker och hästarnas situation inte ändras är det ju naturligtvis inte bra och då kanske det krävs en anmälan.

Jag undrar också hur kan man vilja inackordera sin häst i ett stall med sådana rutiner? Hade jag varit inackordering där hade jag flyttat eller skaffat eget foder.

Det blir ju svårt för en inspektör att göra så mycket om hästarna ser ut att ha det bra och stallägaren säger att de får frukost, lunch och kvällsmat... Det är ju inte vanvård även om det inte är jättebra skötsel heller. Om du verkligen vill lösa problemet så kanske du kan prata med de andra som har häst i stallet och komma överens om att ge en senare kvällsmat var sin dag i veckan. De flesta stallägare brukar ju dessutom vara mer medgörliga om man tar upp sina problem på ett "bra sätt", exempelvis på ett stallmöte, så att alla kan tala ut och man slipper allt skitsnack som blir annars.

svar till alla:

Det var precis min tanke, lite svårt att bevisa att de faktiskt inte får mer mat än så.. :mad:
Och angående VARFÖR de hyr där, och fortfarande gör... Det har jag absolut ingen aning om.. :confused: För de flesta som har häst/ar där, klagar men inget händer från stallägarens sida. Denna människa (stallägaren) verkar vara en riktig r*vslickare som vänder kappan efter vinden lite hur som.. Kanske kan vara att det är boxbrist här?? Nej, jag har inte en aning, en del kanske inte bryr sej riktigt heller, vad vet jag?! Men tänkte ifall jag som utomstående kunde gå in och göra en anmälan för det känns inte rätt.. Denna människa har fått ett antal anmälningar på sej tidigare angående sin hingst och hans 'komplikationer', så de lär ju veta vem människan är. :cool:

Jag tycker såhär: visst, det är jättedåliga utfodringsrutiner, men har de aldrig stallmöten när de kan komma med synpunkter till stallägaren? Om denna inte har tid att fodra på kvällen lär det ju alltid finnas någon där som rider efter fyratiden, jag menar de flesta jobbar ju på dagarna. Så det borde vara plättlätt att ordna att alla hänger en kvällspåse utanför sin hästs box som de som råkar vara där på kvällen kastar över boxdörren.

Sedan är jag säker på att stallägaren berättade om vilka fodringar som ingår i stallhyran när de flyttade dit. Det som inte ingår kan man säkert köpa till eller ordna själv. Skulle nog inte vilja stå där, mina hästar får itne vara utan mat från 16 till 10.30:o:confused:

Hur mycket hö får hästarna vid de tillfällen de fodras?

Man kan fodra 1 gång om dagen eller en gång i veckan om man vill, bara givorna räcker tillräckligt länge...

Precis, vi är ju hemska för våra hästar får bara foder 1 gg pr dag! :P tom kraftfodret (ca 1-1.5 kg korn) ges bara en gång om dagen! (att sen både kraftfoder och hö räcker hela natten är en annan sak)
Sen har de fri tillgång på hö över natten och gräs och halm att tugga på i hagen och håller fint hull med blank päls och gott humör ;) Utom nordisen som har lite extra kilon, han får väldigt lite hö men däremot mer halm på natten (uträknad foderstat med både hö och halm värden), däremot behöver han mer motion. :3

Men anmäla eller ej beror ju på hur hästarna mår, tyvärr lär det inte leda nånvart. Jag anmälde hästar där de såg ut som kor ihullet, tom shettisarna, men inte hjälpte det.

halv 4-tiden tas alla hästar in för att sedan få kvälls-höet vid det tillfället (!!!!!!!!). De står alltså mer än halva dygnet utan mat! :crazy: Bör tilläggas att det är nu på vintern det är såhär..... Allt planeras utefter deras hingst och deras bekvämlighet.. :grin: Sedan får de alltså inget mer OM INTE ägaren (hästägare) hänger en hö-påse utanför boxen, då kan de tänka sej att slänga in det ibland, med viss irritation.
Alltså visst är det kanske inte dom mest ultimata rutinerna dom verkar ha men samtidigt så behöver det inte vara så illa heller, det kan ju vara så att hästarna får väldigt mycket hö på eftermiddan så dom inte behöver mer på kvällen. När jag jobbade på åby så fick dom mat sista gången vid kl 16 och sen åkte folket hem. Då fick dom rejält med hö så dom klarade sej.

Sen ser jag det som en liten självklarhet att hästägaren gör iordning en höpåse, är väl inget konstigt med det om man inte har hästen där på fullservice, då ska ju sånt ingå. Och uppenbarligen så får hästen maten om ägaren lägger fram den så vad är liksom problemet där?

Sen så tycker jag hästägarna är minst lika illa som stallägaren som tillåter att sånt händer att stallägarn inte lägger in maten osv.

Sedan har stallägaren mage att klaga på att alla hästar äter på träet i boxarna!!!! :eek: Hennes lösning är att lägga in ett träd i hagen (:rofl:) för att stilla hästarnas 'behov'. Kan ju tillägga att det kostar 1600kr/månad att stå i hennes stall.

Det kan faktiskt hjälpa en hel del om hästen får tugga mera i hagen, min häst slutade att äta på trät i boxen när jag började slänga in mera träd till honom i hagen som han gnager mycket på, det plus lite lite lite halm gjorde att han slutade.

Sen är det väl inget konstigt heller att hyran är såpass hög eftersom det är folk som står där, folk tar väl vad folk är villiga att betala.

Annars så är det självklart man ska anmäla om hästarna inte mår bra. Är ju ingen tvekan då.

Senast ändrad av en moderator:

delvis knapp

Den som får mest i det stallet får 12 kg (uppdelat på de tre tillfällena).. Och sen är det en häst som stallägaren tycker måste banta (det tycker dock inte hästägaren) så den får 4-6 kg (uppdelat på de tre tillfällena).. Men de foder-givorna brukar variera ganska mkt, beroende på vem det är som ger maten (??)..

Angående det där med att man kan ge hästen en gång i veckan bara den får nog mat, det förstår väl jag med, men det är itne så jag menar.. Det jag menar är att de får mat tre ggr om dagen, som det normalt är när man inackorderar hästen, men de får de ganska tätt vilket resulterar i att de står utan mat en väldigt lång tid, och äter då upp trät i boxarna (detta vet jag dock inte, men hästägarna tror att det är så, de har aldrig ätit så 'på' boxarna förut!)

Dock tycker jag också att hästägarna har en plikt gentemot hästarna att försöka få stallägaren att ändra fodergivorna (tiden de ges) eller göra något åt det själva, kanske att de gör upp att någon åker dit senare och kastar till dom? Om stallägaren inte skulle lyssna så skulle jag flytta MED EN GÅNG... Men som sagt, vet inte varför de inte gör något, när de tycker att det är piss! Men tack för kloka svar, ska se vad jag kan göra åt det.. :cool:

Ursäkta lite trådkap nu ts, men jag måste fråga.

Ni som ger hästarna 1 gång om dagen (De som står på box/spilta) hur får ni plats med så mkt mat i boxen?
För det måste ju bli en väldans massa kilon.
Trampar inte hästarna runt det?
Skulle jag ge min häst en så stor högiva så skulle det ju ta upp halva boxen :p

Den som får mest i det stallet får 12 kg (uppdelat på de tre tillfällena).. Och sen är det en häst som stallägaren tycker måste banta (det tycker dock inte hästägaren) så den får 4-6 kg (uppdelat på de tre tillfällena).. Men de foder-givorna brukar variera ganska mkt, beroende på vem det är som ger maten (??)..

Det här stämmer faktiskt..
Jag hjälper en person där med en häst och det är inte alla som ens väger höet de slänger in i boxarna. Ok, det funkar OM man vet rätt bra hur mkt t.ex. 5 kg väger utan våg.
En gång hade en häst endast 1.5 kg hö, när den skulle ha 5 kg!:eek:
Enligt mig så räcker inte höet de får på kvällen, inte när de kommer in så tidigt..

Ursäkta lite trådkap nu ts, men jag måste fråga.

Ni som ger hästarna 1 gång om dagen (De som står på box/spilta) hur får ni plats med så mkt mat i boxen?
För det måste ju bli en väldans massa kilon.
Trampar inte hästarna runt det?
Skulle jag ge min häst en så stor högiva så skulle det ju ta upp halva boxen :p

Drygt 16kvm boxyta och höhäck i golvnivå, plus halm häck med ren och apitligare halm :P (Höhäck = en stadig bräda som skär av hörnet)
Sen står de inne väldigt lite.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 997
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar