Kan man ångra sig...

S

Smilla32

Hej!

Köpte en häst fr o m den 1/11 efter att ha haft hästen på prov några månader. Märker nu till min fasa att jag har tagit på mig för mkt och nu undrar jag om jag här rätt att ångra mitt köp eller inte? Och hur mkt är det rimligt att jag betalar i skadestånd till säljaren för allt krångel jag ställer till?

Sv: Kan man ångra sig...

Om ni inte särskilt har avtalat detta, har du inte rätt att ångra ditt köp.

Vad du kan göra är att fråga om säljaren vill köpa tillbaka hästen och i så fall till vilket pris. Risken är ju att du får ett betydligt lägre pris än du gett. Annars får du helt enkelt sälja hästen vidare.

Jag tror inte att du har rätt till återköp, men prata med säljaren. Kanske är denne förstående och kan tänka sig att köpa tillbaka hästen. Eller så får du helt enkelt sälja den vidare.

*raderat*

*kl*

Står det inget om ånger i avtalet ni skrivit, har du inte rätt att häva köpet. Möjligt att säljaren går med på att köpa tillbaka, annars får du sälja vidare.

En stilla undran bara...märkte du inte vad det innebar att ha häst när du haft en på prov ett par månader! Säljaren kan väl knappast behöva ta ansvar för att du kommit på andra tankar. Säljaren har redan låtit dig ha hästen en bra tag tycker jag.

Ja du kan ångra dig, det är bara att sälja hästen!

Du kan inte ångra köpet om inte detta avtalats. En del säljare kan ju ha möjlighet att vara sjysta så förklara för säljaren att du inte kan ha kvar hästen, möjligen kan du få hjälp att sälja den eller liknande. I sällsynta fall vill och har säljaren möjlighet att köpa tillbaka hästen men det är isf av ren välvilja och inget du ska räkna med. Du kan ju erbjuda säljaren att köpa tillbaka hästen till reducerat pris.

En stilla undran bara...märkte du inte vad det innebar att ha häst när du haft en på prov ett par månader! Säljaren kan väl knappast behöva ta ansvar för att du kommit på andra tankar. Säljaren har redan låtit dig ha hästen en bra tag tycker jag.

Är det nån gång man ångrar att man har häst så är det väl isf i november:D

Men varför ångrar du dig?
Är det för dyrt, för mycket jobb?
Är du inte överrens med hästen, vill du ha en annan?
Är det strul i stallet?

Du kanske kan lösa ditt problem på något annat sätt?!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 990
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
483
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 041
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar