Kan man ana i förväg vad det blir för kön på fölet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 7 170
C

Cairo

Kan man ana i förväg vad det blir för kön på fölet? Jag har hört talas om att ett sto med stor mage får en hingst och det här med pendeln har väl de flesta hört talas om. Finns det fler teorier och brukar de stämma? :angel: Bara en tanke som slog mig! Läste i en tråd att hennes sto betedde sig hingstigt och att det säkert då betydde att hon hade ett hingstföl i magen. Hmm? Beter sig inte alla dräktiga ston lite hingstigt.. oftast? :confused:

Sv: Kan man ana i förväg vad det blir för kön på fölet?

enligt en gammal tant så ska stoet få en hingst som magen är päronformad, alltså rundare på ena maghalvan och sedan smalare på andra. det har aldrig slagit fel sa hon. sen så fick hennes sto också ett hingstföl, behöver jag säga att magen var päronformad? :smirk:

Mitt dräktiga sto beter sig inte det minsta hingstigt! Hon är mild och snäll, betydligt mer än vanligt.
Förra gången hon var dräktig märktes ingen skillnad alls i hennes temperament, och då fick hon en hingst.

Jag hoppas att hennes märkbart lugna och milda sinnelag betyder att det kommer ett sto om 5 månader;)

Wilma är precis som en hingst just nu! Hon slår med frambenen och ger ifrån sig läten precis som min gamla arabhingst. Första gången hon slängde upp ett framben vad när jag precis skulle knäppa bogspännet på täcket. Aj! :smirk: Har hört att dräktiga ston kan bli lite hingstiga, men det skiljer sig såklart från sto till sto.

Bra tråd! Jag är oxkså jättenyfiken vad som kan tänka sig ploppa ut i Maj :D Har beställt ett stoföl så det hoppas jag verkligen på :banana:

Har hört att ston med vresigare och tjurigare temprament under dräktigheten får oftast hingstföl... vet i fasiken om det stämmer, men man kan ju alltid hoppas, i så fall får jag ett stoföl eftersom damen som normalt sett nästintill äter upp de andra hästarna i hagen är änglalikt snäll och tålmodig :angel:

Kan man ana i förväg vad det blir för kön på fölet? Jag har hört talas om att ett sto med stor mage får en hingst och det här med pendeln har väl de flesta hört talas om. Finns det fler teorier och brukar de stämma? :angel: Bara en tanke som slog mig! Läste i en tråd att hennes sto betedde sig hingstigt och att det säkert då betydde att hon hade ett hingstföl i magen. Hmm? Beter sig inte alla dräktiga ston lite hingstigt.. oftast? :confused:

Vårat ena arabsto *betäcker* andra ston då hon väntar hingstföl. Detta har aldrig slagit fel. Stämmer det i år så ska det bli ett sto. Vi brukar pendla våra ston och det brukar stämma. :D

Vi har pendlat och om det stämmer får den ena ett sto och den andra en hingst. Jag vill helst ha två ston så det får gärna ha fel :angel:

Ska prova att pendla igen någon dag. Kanske i morgon om jag minns det.

Hur funkar det där med pendlingen egentligen?

Jag är nog seg men detta med päronformad, hur menar du egentligen?

Mitt sto är nämligen tjockare på högra sidan av magen och mindre på vänstra, hennes mage har växt så i princip hela dräktigheten.
Trodde det var för att kanske fostret la sig mer åt ena sidan lr ja att tarmar blev flyttade åt sidan :p

Men det har jag fel om lr vadå?

enligt en gammal tant så ska stoet få en hingst som magen är päronformad, alltså rundare på ena maghalvan och sedan smalare på andra. det har aldrig slagit fel sa hon. sen så fick hennes sto också ett hingstföl, behöver jag säga att magen var päronformad? :smirk:

Mitt sto hade liten mage. Ut kom en hingstapojke.

Så här såg hon ut bakifrån med 6 veckor kvar:
IMGP4267.jpg

Och så här såg hon ut ifrån sidan:
IMGP4268.jpg

Och så ber jag om ursäkt för att bilderna är stora

Som jag har hört och förstått det så tar man ett tagelstrå från stoets egen svans (kollar man flera hästar får man alltså byta tagelstrå) och trär detta genom en guldring. Detta håller man sedan upp ovanför hästens länd (vet att en del även håller vid sidan av hästens ljumske).
Det är rätt bra att stå på en pall så man inte blir spänd i armen och påverkar resultatet genom att man skakar eller darrar (om man har en större hästras).

Om ringen rör sig fram och tillbaka så är det en hingst.
Snurrar den i en cirkel finns där ett sto.

Rörelse över huvudtaget tyder på liv, så man kan få utslag tidigt i dräktigheten.

Pendlade på skojs skull en valack i samband med att mina kolldes sist, där var det heldött. Ringen rörde sig verkligen inte alls.

Ja jäklar i det,har det någon skillnad vilken carat på guldringen man använder tro? :angel:

hej! mitt sto fick ett hingstföl i sommras! hennes mage var större på ena sidan och mindre på den andra. kan vara något sånt! Hihi sen var det även ett väldigt livligt föl som festade till det i magen med med stora sparkar och puttningar. mamman var ingen skilnad på alls. hon var sig själv fast lite tjurigare och tröttare mot slutet. Mvh Elin

Däremot så putade mitt stos mage ut åt ena hållet under förra dräktigheten när hon fick en hingst!

Nu är den jämn än så länge men hon har precis gått in i sjunde dräktighetsmånaden (24/5) så det tar väl ett tag innan man kan se om den putar åt något håll;)

Har pendlat idag igen, samma resultat. Stoföl på den äldre och hingstföl på den yngre.

Så vi får väl se vad det blir, är ju bara drygt 3 månader kvar tills första anländer så då får vi ju första beviset.

Jag har hört att om stoet väntar en hingst kan hon bli mer grinig än vanligt. En vän till mig vars häst var dräcktig förra året blev grinig och det blev en hingst. Mitt sto är dräktig i 5 månaden och visar mer grinighet mot sin hagkompis än vanligt så jag misstänker en hingst. Pendlade henne igår och efter ett tag börja ringen pendla fram och tillbaka så den såger också en hingst.Jag har också haft en kännsla länge om att det är en hingst, så detta blir spännande :).

Mitt sto som enligt pendeln ska ha en hingst är mer grinig än tidigare, speciellt mot stackars ponnyvalacken i stallet som hon fullkomligt HATAR emellanåt.

Ok, lägger in en bild..

Som ni ser på dom två sista bilderna så ser ni skillnaden på vad jag menar, tror den fortfarande växer så. Ska ta nya bilder imorgon och försöka få till en bra bild.

Men ja en är större än den andra halvan, menas det med hingst då :confused:
Pendeln visa ju sto två ggr, dock hingst första gången jag gjorde, måste testa det nån dag, i helgen kanske :)

Oj glömde bilden :p
15654785.jpg

Ja på din ser man verkligen att det putar mer åt ena hållet! Mitt sto är nog ganska jämn tror jag, måste kolla ordentligt imorgon! Ska pröva att pendla också, så får vi se om den överhuvudtaget rör sig :crazy: hoppas verkligen på det!
Damen har blivit lite trött och "loj" på senaste tiden (hon är i lite över 5:e månaden) kan det beror på att fostret börjar växa mer nu? Är det någon som har erfarenhet av det beteendet när dom är dräktiga?? :confused:

Hehe ja man ser det tydligt :p

Men jag hoppas lite på ett sto iaf, men blir det en hingst så är det så. Min tjej är fortfarande pigg och glad, mysig och så. Inge sura miner mer än mot hennes kompis ibland när han kommer för nära eller om jag står vid honom och hon kommer osv.

Slänger med huvudet som en hingst har hon gjort sen jag fick henne så inge hingstbeteénden vad jag märkt iaf, lika rar som vanligt, hihii

Liknande trådar

Avel Min syster köpte för 3 månader sedan en Islandshäst. Ett 16 årigt sto som tidigare fått 3 föl men som nu var i full kondition och såldes...
Svar
6
· Visningar
1 703
Senast: Michis
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 562
Senast: Efwa
·
Islandshäst Jag funderar på det där med fyr- och femgångare, och avel. Detta efter att ha läst och hört diverse påståenden som att man aldrig ska...
Svar
5
· Visningar
2 241
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 662
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka