Kan jag ta kattungar igen?

Nussikan

Trådstartare
Jag har en avelshona hemma som precis fått sin första kull. Jag hade tänkt ta en kull till på henne innan hon kastreras eftersom hon har väldigt fina linjer, problemet är bara att hon inte har någon mjölk till bebisarna (har lite, men inte tillräckligt). Ska jag våga ta en kull till på henne och hoppas att det går bättre den gången eller är det stor risk att hon inte får någon mjölk nästa gång också? Det var lite olyckliga omständigheter när denna kullen skulle födas, dels höll på och flytta, vilket kan ha gjort henne nervös (hon födde kattungarna på dag 62 en vecka efter vi hade flyttat in) och sen drog vi iväg till veterinären efter förlossningen för vi misstänkte att det fanns en bebis kvar därinne (det fanns det inte). Så det var ju mycket som kunde stört henne och därmed stört cykeln och det kanske går bättre nästa gång om hon har lugn och ro runt sig, men jag vill ju inte hålla på och stödmata en kull till... :confused:

Sv: Kan jag ta kattungar igen?

Jag skulle nog heldre skaffa en annan hona att avla på. Jag tycker det tar för mycket tid och är joxit att hålla på att stödmata. Och skall du ändå sterilisera henne så kan man ju lika gärna göra det nu.

Kan du inte behålla en unge ur kullen och avla på den istället? Så har du kvar linjerna? Kanske hitta en fodervärd till henne om du inte har plats för en katt till?

Jo fast hon har som sagt väldigt fina och ovanliga gener som jag inte bara vill "kasta bort", jag har även skaffat en hane som passar hennes gener perfekt och det vore himla tråkigt att inte få se vad det kunde bli av dom två. Så länge jag går hemma så är det ju inga "problem" att stödmata (det är ju jobbigt men det går ju) men skulle jag jobba så blir det ju lite svårare, och sen är det ju en klar fördel för bebbarna om man slipper stödmata.

Jo jag har funderat på det, den ena tjejn ser riktigt bra ut så det kan vara ett allternativ, problemet är bara att den tilltänkta hanen som jag skaffat för att matcha generna redan är 8 månader och jag vet inte hur länge jag vill ha honom fertil, det tar ju minst ett år innan jag kan para en av hennes nuvarande bebisar, medans jag kanske kunde parat henne igen i början av nästa år om hon har repat sig ordentligt. Och sen är hennes nuvarande bebisar halvsyskon med min andra hona (samma pappa) och det är ju tråkigt att avla på två honor med samma linje.

Tja, då kanske det är värt att ta risken att behöva stödmata igen?

Ja kanske... Men är det någon som vet att det är stor risk att det blir så igen, eller beror det på omständigheterna?

Hur ser det ut med mjölkproduktionen hos hennes släktningar? Det kan ju vara en tillfällighet att hon fick klent med mjölk denna gång, men om det verkar vara något som även andra honor av samma linjer verkar drabbas av skulle jag råda dig att pensionera henne från avel.

Jag vet inte för jag har inte lyckats få tag på uppfödaren (jag fick henne som omplaceringskatt när hon var 2 år), hon har slutat med uppfödning och svarar inte på mail eller när jag lämnar meddelande på telefonen så jag har gett upp, hon verkar inte så intresserad av att hjälpa till eller veta något om sina uppfödningar. Jag har försökt hitta syskon till henne via birmadatabasen men utan att lyckas.

Då är det ju svårt. Har du sökt hjälp på birma-forumet? Det kanske är någon där som har koll.

Får du inte veta något om hennes släkt så blir det ju en ren chansning att ta en till kull.

Ja jag har letat överallt. Jag får väl se hur jag gör, ska rådfråga några andra uppfödare och min vet. så får jag se vad vi kommer fram till. Tack för alla svar!

Min ena vännina har en britt hona som inte ger tillräckligt med mjölk.

Och nu visste hon det vid andra kullen, så då kunde hon gå in och stödmata mamman så mjölkproduktionen kom igång.

Nu är hon i valet och kvalet ifall hon ska sattsa på en 3e kull till nästa års semester eller inte...

Men som sagt hon såg till att mata mamman extra rejält och även bebbarna fick stödmat då, på morgonen innan hon åkte till jobbet

När hon kom hem från jobbet stödmatade hon mamman och bebbarna omedelbart.

Sen stödmatade hon mamman tills hon gick och la sej vid ca 21.30.

Gick upp vid ca 1 och stödmatade mamman.

Första dagarna åkte hon hem från jobbet även på lunchen för att stödmata mamman... vilket tog ca 20-25 minuter enkel väg att åka...
Så lunchen fick hon käka medans hon matade då hon bara har 45 minuters lunch...

Hon har fått hålla på och stödmata mamman tills bebbarna blivit så gamla att dom själv börjat äta utan problem... alltså tills dom blivit runt 3-4 veckor gamla...

Så det ÄR superjobbigt med honor som inte har tillräckligt med mjölk.

Själv kastrerade jag omedelbart den enda honkatten jag haft som sinade efter drygt 3-4 veckor.... gudskelov så är Turkisk Vanbebbar mycket matglada och dom lärde sej i rekordfart att äta själva...

Tack för ditt svar. Jag stödmatade honan genom hela förlossningen och flera dagar efter samt sprutade henne hos veterinär, inget hjälpte. Jag har nu beslutat att hon kommer få bli en lycklig kastrat efter denna kullen har flyttat.

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 420
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 979
Senast: Speedway
·
Övr. Katt Jag ska flytta tillbaka till Gotland under januari månad och kommer ta med mig min katt. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra det på...
Svar
1
· Visningar
1 283
Senast: limona
·
Övr. Katt Vår katthona har gått på P-piller sen i somras då den senaste kullen var små. För några veckor sedan upptäckte vi att hon var tjock och...
Svar
16
· Visningar
2 313
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Skällande hundar