Kan jag ställa ut/para min dvärgpinscher?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare alex_85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 508
Sv: Kan jag ställa ut/para min dvärgpinscher?

Okej :) kroksvans avlar man inte på. Förstår dock fortfarande inte om kroksvans är när den blivit klämd i magen eller om kroksvans är genetiskt fel?
Om kroksvans är genetiskt, går det i s f att se på röntgen om den blivit klämd i magen eller om det är genetiskt kroksvans och därmed eventuelt ärftligt? :confused:

:bow: snälla ni är som engagerar er :banana:

Okej :) kroksvans avlar man inte på. Förstår dock fortfarande inte om kroksvans är när den blivit klämd i magen eller om kroksvans är genetiskt fel?
Om kroksvans är genetiskt, går det i s f att se på röntgen om den blivit klämd i magen eller om det är genetiskt kroksvans och därmed eventuelt ärftligt? :confused:

Kroksvans är när kotorna har växt samman. En klämd svans ser ut som en bruten svans på röntgen ;) så en veterinär kan skilja på dessa två utan tvekan.

Man avlar INTE på kroksvansar vilket många andra redan har skrivet.

Kroksvans är genetiskt och beror inte på att valpens svans blivit klämd i magen.

Valparna ligger var för sig i varsin egna fostersäck i livmoderns 2 horn och trängs alltså inte fritt med varandra i tikens livmoder.

Senast ändrad:

Jag kan bara hålla med om att man inte avlar på en hund som har kroksvans

Kroksvans är när kotorna har växt samman. En klämd svans ser ut som en bruten svans på röntgen ;) så en veterinär kan skilja på dessa två utan tvekan.

Man avlar INTE på kroksvansar vilket många andra redan har skrivet.

Tack :) Nu har jag fått lite klarhet i vad denna kroksvansen är för något! Vad bra att det går att se på röntgen!!! Då kan man ju röntga och om man har tur utesluta kroksvans eller annars veta att det inte bör avlas. Jättebra! :bow:

Tack alla för era svar :) Nu vet jag vad kroksvans är och hur jag ska göra om jag vill ta en kull (röntga). Nu ska jag klappa om min krokiga men söta vove :D och krypa till kojs!

TACK :bow:

Okej :) Ja kan det vara ärftligt är det ju inte bra! :crazy: Går det att se på röntgen om den är klämd i magen eller om det är ett ärftligt fel tror du?
'

Ja kan jag inte svara på med du skulle ju kunna råd fråga med vetrinären din och se vad han tror om man kan se om det är ärftligt eller om man kan se om det bara har blivit bruten.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 573
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 036
Senast: Milosari
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 602
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund
  • Småhunds ägare