Kan jag ställa ut/para min dvärgpinscher?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare alex_85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 508
A

alex_85

Hej :)
Har några funderingar... skulle vara väldigt snällt om nån vill hjälpa mig!

Jag har en dvärgpinschertik med stamtavla och som är trevlig. Hon har en böjd svans (bruten), vilket har gjort att vi aldrig har ställt ut henne trots att hon ser fin ut.

1. Döms dvärgpischertiken ut vid utställning pga en krokig svans?
2. Om man parar henne - måste dvärgpinschertiken vara utställd med 1:a eller 2:a, eller inte alls, för att valparna ska få registreras i skk?

Tacksam för svar! :)

Sv: Kan jag ställa ut/para min dvärgpinscher?

Har du intyg på att den är bruten?

Du kan regga dina valpar även om tiken inte är utställd, såvida hon inte har avelsstopp eller du är utesluten ur skk.

:laugh: Tack så mycket!!!

Nej inget intyg eftersom den blev så i förlossningen... Men inget avelsförbud och inte utesluten :) Jag ska ta mig en ordentlig fundering på hur jag ska göra :)

Bruten svans vid förlossningen?:crazy:

Jag tycker att du först och främst ska kontakta uppfödaren och fråga om det verkligen var så att den va bruten och så att det helt enkelt inte är en kroksvans.
Kroksvans ska man nämligen inte avla på.

Enklast för att vara på den säkra sidan är att du bokar tid hos en duktig veterinär och gör en röntgen på svansen.
Där kan man oftast se om den varit bruten eller om den är ihopväxt i kotorna.

Hm ja det kanske är bäst att jag gör i så fall! Kan det vara ärftligt annars alltså? om det är en "kroksvans" och den inte är bruten? Vet iaf att hennes mamma o syskon inte hade sån svans, och uppfödaren sa att det blivit i förlossningen...
Men bäst att kolla upp det!
Tack så hemskt mycket för svaren!!!

Jag tycker också du ska röntga svansen och se så den verkligen är bruten och inte är en kroksvans.

Visst kan du ställa ut om det visar sig att svansen är bruten men du får räkna med att det drar ner på helhetsintrycket.

Visst kan man avla på vilken individ som helst men du måste fundera på vad just din tik kommer att tillföra rasen, speciellt eftersom att populationen dvärgpinschrar ökat väldigt stort de senaste åren.

Kakis - också DP-ägare

Vissa kan födas med krokig svan för dom har legat så pass trångt i magen sen har svansen hamnat i kläm.. Men det går som skönhets fel och går inte få nå intyg på.. Så ställa ut hunden komma han då åka ut efter som det är ett av vikende fel från rasstandard. Men det är inte ärftligt krokig svans, Så avel ska det kunna gå i..

Vissa kan födas med krokig svan för dom har legat så pass trångt i magen sen har svansen hamnat i kläm.. Men det går som skönhets fel och går inte få nå intyg på.. Så ställa ut hunden komma han då åka ut efter som det är ett av vikende fel från rasstandard. Men det är inte ärftligt krokig svans, Så avel ska det kunna gå i..

Men om svansen hamnat i kläm och är bruten kan man ju se det på röntgen och skilja det från kroksvans där två kotor är ihopväxta i förskjutet läge. Om en veterinär inte kunnat skilja på brott och kroksvans hade ju alla uppfödare kunnat säga att valpar med kroksvans haft svansen i kläm i magen.

Men om svansen hamnat i kläm och är bruten kan man ju se det på röntgen och skilja det från kroksvans där två kotor är ihopväxta i förskjutet läge. Om en veterinär inte kunnat skilja på brott och kroksvans hade ju alla uppfödare kunnat säga att valpar med kroksvans haft svansen i kläm i magen.

Ja det kan man ju.. Men domaren komma ju ändå se det som skönhets fel.. Fast man komma kunna bevisa att det är en skada som kommit efter åt.

Det är ju lika som man måsta dragit nån tand och har bevis på det så ser vissa domare det som skönhets fel och ger 2 el 3 fast det inte är skönhets fel.

Goja!

Har man ett intyg på skada/tandragning så ska det bortses från just det i kvalitetsbedömningen, men i konkurrensen så är det oftast så att det spelar in för en del domare.

Jag har själv en hund som har en hörntand borta pga trauma. Intyg finns och hunden har flera CERT, Cacib och BIR-placeringar. (Ställd för många olika domare dessutom)

Utan intyg, så kan det bli rejäla avdrag och till och med nollor beroende på vad för defekt/fel hunden har. Precis som sig bör, för finns inget intyg så ska det betraktas som ett fel och ge avdrag därefter!

Goja!

Har man ett intyg på skada/tandragning så ska det bortses från just det i kvalitetsbedömningen, men i konkurrensen så är det oftast så att det spelar in för en del domare.

Jag har själv en hund som har en hörntand borta pga trauma. Intyg finns och hunden har flera CERT, Cacib och BIR-placeringar. (Ställd för många olika domare dessutom)

Utan intyg, så kan det bli rejäla avdrag och till och med nollor beroende på vad för defekt/fel hunden har. Precis som sig bör, för finns inget intyg så ska det betraktas som ett fel och ge avdrag därefter!

Det va det jag mena vissa dommare ser inte det som fel medans vissa gillar det inte alls.

Men ofta så ses om svansen är krokig som mer fel endå en en hörntand.

Min uppfödare har en Italienare som fick skada på svansen efter och gick inte ställa efter det fast intyg för hon åkte på 2 och 3 hela tiden fast hon hade cert och så för.

I fråga om kvalitetsbedömningen så skall en skada/tand borta etc. som det finns intyg bortses från! Dvs inte vara grund till en 2 eller 3 om hunden har kvaliteter för 1.

Något att tänkas på när de gäller dessa intyg.
Alla domare bryr sig inte om dessa intyg har träffat på dom som vägrar döma kasterade hundar, hundar med intyg på svans osv.
Ställde en utl champion tik dömdes i Sverige fick en 3:a pg av en skada på svans tipen(gammal fraktur) ägaren var inte lycklig.

Något att tänkas på när de gäller dessa intyg.
Alla domare bryr sig inte om dessa intyg har träffat på dom som vägrar döma kasterade hundar, hundar med intyg på svans osv.
Ställde en utl champion tik dömdes i Sverige fick en 3:a pg av en skada på svans tipen(gammal fraktur) ägaren var inte lycklig.

dett är ganska vanligt med vad jag sett. Uppfödaren min har varit med om det sen även andra personer man känner träffat på utställning.. Tråkigt Nog så kan det bli så att hon får 2 el 3 fast hon egentligen har kvaliten till 1:a pris

Oj vad kul att så många svarat :laugh:
Har jag förstått rätt nu? En kroksvans - är det vad svansen kallas när den blivit klämd i magen för att det har varit trångt?
Om jag vill ställa ut bör jag ha intyg på att den är bruten, men vill jag ta en valpkull kan jag göra det även om det skulle vara så att svansen blivit klämd i magen, det är inte genetiskt?

Man ska inte avla på medfödd kroksvans.

Jag vill absolut inte avla med en hund som inte har förutsättningarna att få friska valpar, men om min tiks svans blev klämd i magen är väl detta knappast nåt ärftligt?

Oj vad kul att så många svarat :laugh:
Har jag förstått rätt nu? En kroksvans - är det vad svansen kallas när den blivit klämd i magen för att det har varit trångt?
Om jag vill ställa ut bör jag ha intyg på att den är bruten, men vill jag ta en valpkull kan jag göra det även om det skulle vara så att svansen blivit klämd i magen, det är inte genetiskt?

Det måste ju inte vara att den blivit klämd heller utan det kan vara ett fel enda från början.

Så jag skulle inte rekomendera att avla på den. Men det måste inte heller vara nå ärftligt.

Det måste ju inte vara att den blivit klämd heller utan det kan vara ett fel enda från början.

Så jag skulle inte rekomendera att avla på den. Men det måste inte heller vara nå ärftligt.

Okej :) Ja kan det vara ärftligt är det ju inte bra! :crazy: Går det att se på röntgen om den är klämd i magen eller om det är ett ärftligt fel tror du?

Jag vill absolut inte avla med en hund som inte har förutsättningarna att få friska valpar, men om min tiks svans blev klämd i magen är väl detta knappast nåt ärftligt?

Är lätt för en uppfödare att säga att den är "vanligt" bruten också. Kroksvans avlar man INTE på.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 573
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 036
Senast: Milosari
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 602
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund
  • Småhunds ägare