Kan jag stå som ägare?

C

Copydrew

Japp, dags att skriva kontrakt, men hur är det nu, får jag, som ej ännu fyllt arton stå som ägare? Det skulle ju kännas bra, eftersom det är jag som betalar hästen..

Sv: Kan jag stå som ägare?

Jag står som ägare på min häst. iofs är han ingen travhäst STC vill väl at tman ska vara 18 som ägare. Men annars spelar de ingen roll... Inte för mig iaf?

Jag vet folk som är betydligt yngre än 18 som har en egen häst. :p

Fast frågan är ju om du inte måste ha målsmans underskrift också?
Vet inte redigt hur det går till..

inte på själva kontraktet. men passansökan krävde underskrift av målsman iaf i mitt fall :P

Pja är man under 18 så får man ju inte ingå något avtal så :angel:
Jag hade häst innan 18 också men min mor skrev på papprena kan nog skrivit på nått när jag var 17 med iofs haha.

När jag var omyndig gjorde vi så att jag skrev under med mitt namn som ägare, och mamma skrev under som målsman. Men "officiellt" på licensen, passet osv stod jag som ägare.

Du får stå som ägare i passet men du får inte skriva under kontraktet själv utan måste ha målsmans underskrift

Som alla andra skrivit, du kan stå som ägare men du får inte skriva på avtalen själv, det måste alltid finnas målsmans underskrift till alla omyndiga personer.

Jag är under 18 och står som ägare själv på min häst. Mamma var dock med när jag skrev på

Jag står som ägare på båda mina hästar, har inte varit några problem med det.

Första hästen köptes när jag var 12 år och då var det mamma som skrevs in som ägare, men när jag fyllde 16 år så flyttade vi över henne i mitt namn. Antar att det anses gitligt eftersom det är min mor som "sålde" hästen till mig;)

Andra hästen köptes när jag var 14 år och då skrevs jag som ägare på en gång, men båda mina föräldrar närvanade vid köp och underskrift (kommer ej ihåg om dom också skrev under).

Betalar försäkringar, veternär och allt annat i mitt namn.

Pja är man under 18 så får man ju inte ingå något avtal så :angel:
Jag hade häst innan 18 också men min mor skrev på papprena kan nog skrivit på nått när jag var 17 med iofs haha.

Jo, från 16 års ålder får man faktiskt ingå ekonomiska avtal, dock med målsmans godkännande.

När vi köpte min dotters häst skrev jag på kontraktet och stod också som köpare.
När vi sedan skickade in till registratorn för ägarbyte skrev jag bara att kusen var en gåva till dottern och så skrev vi henne som ansvarig ägare. Min underskrift krävdes på ägarbytespappret.

Du får stå som ägare för din häst.
Jag köpte en häst för ca ett år sen, och då ringde min mamma o frågade om jag fick stå som ägare när jag var under arton och det fick jag. Så det är helt okej! :rofl:
Lycka till med din nya häst!

Ja om man tjänat pengarna själv eftersom man fårn 16 år ålder får jobba. Men det är ju inte så vanligt att ungdomar är uppe i de summorna (jag räknar med att en häst kostar 50') Eller med pengar som de fått och får göra vad de vill med. Skriver målsman på är det ju inga problem. Är målsman inte närvarande finns det ju en möjlighet att det går att häva köpet på grund av att köparen inte är myndig.

jag står som ägare på min ponny... ja är 15 år..
de borde ju gå för dig med?

Har då ytterligare en fråga:D..

Kan jag även stå som ägare hos STC, eller har de någon speciell regel (med tanke på ev prispengar, osv)?

Har då ytterligare en fråga:D..

Kan jag även stå som ägare hos STC, eller har de någon speciell regel (med tanke på ev prispengar, osv)?

Nej, det kan du inte, målsman måste stå som ägare men du kan stå som delägare.
När jag köpte min travtös skickade vi först in ägarbytespappren med mig som ägare (är 16) och mamma och pappa stog som delägare. Men efter nån vecka fick vi tillbaka det för att det var fel, så vi fick sätta mig som delägare och mamma som ägare istället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama