Kan jag sälja min ponny utan förra ägarens tillåtelse?

F

Flyleaf

Jag köpte för tio år sedan en ponny av en vän, eller rättare sagt vännens dåvarande sambo. Det var hans dotter som red ponnyn och sedan växte ur den. I kontraktet skrevs det att: "Om framtida försäljning eller avlivning skall fd ägare kontaktas och först bli tillfrågad att köpa tillbaka ponnyn."

Ponnyn har varit utlånad på foder i två år och har det fantastiskt bra. Så bra att jag skulle vilja skriva över ponnyn till fodervärden för en symbolisk summa.

Måste jag kontakta fd. säljaren? Vad säger lagen?

Till saken hör att han är en obehaglig man som varken jag eller min vän har någon kontakt med efter att han misshandlade henne för flertalet år sedan. Jag tror inte att han skulle vilja köpa tillbaka ponnyn då dottern är vuxen nu. Men tänk om han vill köpa tillbaka ponnyn? :crazy: Min vän tycker i sin tur att jag borde sålt ponnyn för längesedan, men det är ju inte hennes signatur som står på kontraktet...

Gör jag bäst i att låta bli att sälja och bara fortsätta låna ut ponnyn på foder? För det fungerar ju som sagt väldigt bra, men det hade varit skönt att inte "samla" på sig hästar. Man köper ju nya med åren och de gamla är svåra att skiljas ifrån. Så när jag hittar ett så här underbart hem vill jag ju ta chansen och sälja! :laugh:

Sv: Kan jag sälja min ponny utan förra ägarens tillåtelse?

Vad jag vet har förra ägaren ingenting med att göra vem du säljer hästen till. Det är Din häst, sådana kontrakt är inte vattentäta öht.

Egentligen måste du göra det för ni har avtalat om det och skrivit på papper om det. För ett avtal är ett avtal och han är otrevlig ändrar inte heller på det. Men om det inte står mer i papperna än så som du har skrivit här händer inget om inte f d ägaren vill dra dig inför rätta för avtalsbrott.
Om det står i avtalet något om vad som händer om du inte kontaktar f d ägaren så är det som gäller. Men står det inget så har dom inte mycket att komma med för du har också juridisk rätt att göra vad du vill med din egendom.

Så det som kan hända är inte att fodervärden inte får köpa/äga hästen utan att om f d ägare vill kan han till en troligen bra mycket högre kostnad än vad hästen är värd stämma dig för avtalsbrott. Vilket nog inte är så troligt att han gör om han ens kommer ihåg att ni gjort detta avtalet.

Det står alltså inget om på vilka villkor eller summor i kontraktet? Då antar jag att du skulle kunna erbjuda säljaren att köpa tillbaka ponnyn för t ex 50.000:-

Alternativt verkar det som om du utan vidare kunna skriva över ponnyn på fodervärden utan den där symboliska summan. Så vitt jag kan förstå står det inget om att skänka bort ponnyn i ditt kontrakt. Du bryter inte mort kontraktet men behöver inte ta kontakt med säljaren.

(Jag svarar alla samtidigt.)

Tack för era svar! Det verkar vara något av en gråzon?

Om ponnyn under dessa år hade blivit akut sjuk och behövt avlivats hade inte min första tanke varit att ringa fd ägaren för att fråga om lov. Så det hade ju också varit ett slags brott mot kontraktet, även om det av självklara skäl hade ursäktats.

Det står exakt som jag citerade ovan, inget om villkor eller summor. Köpte själv ponnyn för en spottstyver så det Lena_B nämner om att skänka bort ponnyn skulle ju vara ett alternativ. Vad händer om nya ägaren i sin tur av någon anledning måste sälja ponnyn? Inga konsekvenser?

Kommande ägare har inga skyldigheter mot tidigare ägare. Det har däremot du, eftersom du godkänt avtalet och skrivit på det.

Grundläggande princip inom avtalsrätt, civilrätt och internationell rätt säger "Pacta sunt servanda" - avtal ska hållas. Det är alltså ett avtalsbrott att inte följa kontraktet. Frågan är vad det får för konsekvenser för dig att bryta detta. Sannolikt inga. Är det för den sakens skull OK att bryta avtalet? Självklart inte. Varken juridiskt eller moraliskt. Men som sagt: det är osannolikt att du får några konsekvenser av att ha gjort det eftersom säljaren har svårt att påvisa någon liden skada av ditt avtalsbrott.

Varför inte ringa och berätta som det är? Att hästen kommer att få det bra hos en ny ägare. För information. Så har du uppfyllt avtalet. Verkar ju inte vara överhängande risk att säljaren vill ta hem hästen, och om så är kan du ju alltid bryta avtalet ändå genom att i så fall skänka hästen till fodervärden. Om du nu funderar på att ändå bryta avtalet menar jag.

Jag har suttit i en liknande situation. Jag skrev över ponnyn innan jag såg till att ägaren blev informerad. Jag kände i det läget att hellre att jag får ta den skiten än att ponnyn riskerar behöva åka tillbaka dit. Ingen elakhet, men stor okunnighet och väldigt liten förståelse för hur hästar fungerar. När jag sökte information inför försäljningen hittade jag inget som antydde att en sådan klausul är vattentät, men jag kan inget säga till 100%.

Ja, du måste kontakta ägaren. Du har ju avtalat och lovat att göra så.

Sen tror jag inte att fd ägaren vill köpa ponnyn, utan det handlar mer om att de ville ha försäkringen att de kunde köpa tillbaka den senare. Det är en ganska så vanlig klausul att ta med i ett köpeavtal. På hästar jag kan tänka mig att få tillbaka har jag skrivit sådana klausuler själv, men 99% av gångerna har jag inte köpt tillbaka hästen eftersom det inte passat just då eller jag haft någonting bättre hemma redan.

Hör av dig och säg som det är.

*till alla*

Okej. Tack ska ni ha! :bow:

Eftersom att jag inte vill tala med mannen då, så verkar det vettigaste vara att inte sälja. Jag behåller ponnyn på pappret och lånar ut den på livstidsfoder. Det är ju trots allt inte några enorma kostnader för mig, bara försäkringen och den kanske fv vill ta över om vi ingår ett längre avtal. :laugh:

Du skulle ju kunna gåva bort ponnyn och ta betalning öfr medföljande utrustning (och skriva detta i kontraktet för utrustningssäljandet och just att du skänker bort ponnyn, så att det syns tydligt vad dom eventuella pengarna är för)

Då har nya ägarna sin ponny, du får den "såld" fast lagligt sett så bryter du ju inte ditt kontrakt med fd. ägaren eftersom du inte har sålt ponnyn, utan givit bort den.

Om det ordagrant stod som du skrev ovan så var det ju enbart avlivning och att sälja den du behövde säga till dom om, INTE att ge bort den.
Tekninskt sett.

Förstår om du inte vill ha någon kontakt med sån människa, men även att du vill sälja när du nu hittat så bra hem.
Det kan ju vara en ok lösning då eftersom du sa att ponnyn inte var värd supermycket pengar kanske? (och du som sagt isånnafall kan sälja utrustning för valfri peng, finns ju ingen lag om att man itne får köpa eller sälja utrustning för överpris)

kl

står det så i kontraktet och även en vites summa OM du inte kontaktar denna innan försäljning så är du bunden men inte annars alt att du kontaktar via brev o skriver en hög till salu summa om han nu ens orkar höra av sig. Sälj, har du hittat en bra köpare så ska du gå vidare rakt av tycker jag och inte kommer det hända nåt mer :)

Eftersom att jag inte vill tala med mannen då, så verkar det vettigaste vara att inte sälja.
Men varför vill du inte prata med mannen?

Om du inte pratat med de förra ägarna på flera år så är chansen att de vill ha ponnyn väldigt liten. Hade de velat ha ponnyn hade de varit mer intresserade hur det går för den.

Ring och säg att du hade tänkt att sälja ponnyn till fodervärden, men undrar om de vill köpa tillbaka ponnyn först eftersom de har hembudsklausulen i avtalet. Han kommer säkerligen att fråga efter priset och då säger du en betydligt högre summa än ponnyn är värd. Sen när de inte vill ha ponnyn så säljer du den till fodervärden.

Varför krångla en massa när det inte behövs? Låt fodervärden få äga ponnyn och känna att de verkligen äger den.

Men varför vill du inte prata med mannen?

För att det var en otäck historia och jag vill inte att det ska bli problem för min vän igen. Det har tagit ett par år för min vän att bli så gott som fri från honom. Hon har flyttat flertalet gånger, bytt nummer och jag (samt fler av hennes vänner) har också bytt nummer pga. honom.

"Tjenare, det här är Flyleaf, jag gömde din sambo för några år sedan. But we're cool, right? :idea:"

För att det var en otäck historia och jag vill inte att det ska bli problem för min vän igen. Det har tagit ett par år för min vän att bli så gott som fri från honom. Hon har flyttat flertalet gånger, bytt nummer och jag (samt fler av hennes vänner) har också bytt nummer pga. honom.

"Tjenare, det här är Flyleaf, jag gömde din sambo för några år sedan. But we're cool, right? :idea:"

I detta fallet så hade jag inte tagit kontakt med honom ang ponnyn.
Har du ingen konsekvens-klausul i kontraktet så händer det inte mycket.
Med tanke på problemen din vän och ni i bekantskapskretsen har haft med mannen så skulle inte jag chansat på att ta kontakten. Har han dessutom inte hört av sig om ponnyn de senaste 10 åren så varför skulle han göra det i framtiden? Annars tycker jag att kontrakt är till för att följas men i ditt fall tycker jag att man kan göra ett undantag. Sälj/överlåt ponnyn du :)

Mvh J.

Under rådande omständigheter tycker jag att du ska ge bort ponnyn som en gåva men ta betalt för utrustningen istället. Då slipper du både begå kontraktsbrott och kontakta fd ägaren.

Senast ändrad:

Med den bakgrunden, nej jag tycker inte du behöver eller ens ska kontakta mannen.
Som tidigare nämts i tråden så ligger det inget vite kan han inget göra. I vanliga fall tycker jag att det är schysst att höra av sig men till denna... Nej.

japp, man måste ha en vite-summa inskrivet i avtalet för att det ska gälla.... tex hästen Poppy med regnr 9891283 får inte säljas på 2 år from dagens datum, sker detta skall ett vite på 10.000 kr betalas till säljaren Maria Larsson 19790202-2222. detta är vattentätt då jag själv haft jur hjälp med ett sånt avtal. så man kan aldrig hindra ngn, men man kan få dom att böta,och då brukar de oftast hålla sog till avtalet har gått ut, sen är det ju upp till till köparen om han/hon vill sälja....

Det verkar råda lite förvirring kring huruvida 1) avtalet gäller och 2) konsekvenserna. Självklart gäller avtalet. Säljer du ponnyn utan att först kontakta honom har du gjort dig skyldig till avtalsbrott. Men eftersom ingenting sägs om pris etc har han ju väldigt svårt att visa på att han lidit någon skada för att ponnyn inte erbjudits honom. Det är på grund av detta som man som säljare skall ha en vitesklausul inskriven, inte på att åtagandet i sig är ogiltigt.

Kontakta den förre ägaren.
Informera denne om att du har en köpare.
Tala om att om han vill köpa tillbaka hästen så får han lägga ett bindande bud.
Inom ett visst datum.
Skicka brevet rekomenderat.
Sedan står det dig fritt att sälja hästen till högstbjudande.
Vilket bud som i dina ögon är värt mest rör bara dig, ingen annan.

Ja, det var en bra idé. Sen kan han ju skicka budet till en boxadress eller till en kontankortstelefon om du inte vill avslöja var du bor eller bränna ett till telenr. Sen avgör du som sagt vilket bud som är värt mest.

Men jag hade nog gått runt den där klausulen genom att ge bort hästen eller som du själv föreslog, lämna ut den på livstidsfoder.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 148
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve