Kan jag göra något åt matte som ej kan kontrollera sin hundilskna hund?

paradiset

Trådstartare
För några månader sedan ( feb ) blev ju min hund biten på min gård av en grannes då 1 åriga amstaffmix. Den ska tydligen ja varit tränad till kamp???

Hursomhelst, den slet ju av halsbandet och gick till direkt attack. INte jättefarliga sår men det blev ju fickor och 2 ggr med drän. Har sett matten med munkorg på DAGtid men hon har den inte på konsekvent! Efter händelsen har ju alla hundägare på gården fått nys om det som hände, vissa hörde när det hände då min hund skrek rätt ut. Den har även sett så ylande/gnällande/utåtagerande ja den SKRIKER Ståendes på 2 ben! med en man när den fått nys på tikar. Den kan inte en SE en hund på många meters avstånd utan att dra igång. Jag kan inte tolka om den gör som den gör och låter som den gör för att den VILL attackera, tränats till det eller om den bara är osäker och en ev attack är rent självförsvar. Men det är inte problemet. Problemet är att matten inte kan kontrollera hunden! Igår gick jag ut vid midnatt bakom mitt och hennes hus. När jag kom runt på framsidan gården kom hon ut ur sin port samtidigt som hennes granne en ung rottweiler kommer mötandes mot mig. Rottweilerns ägare, vars hund också är besvärlig i möten, stannade där framme och jag började gå inåt mitten på gården när matte med amstaff går ut och genast börjar hennes hund. En granne mittemot vars småhundar gick igång kom ut på sin balkong och sade till rottweilerns husse att skynda hem. INGEN litar på amstaffen eller mattens förmåga att hålla den. Jag skyndar hem och hör matte me dpipig röst säga :hjälp mig! Hann inte se om munkorgen var på.

Vad gör man i ett sånt här läge? Hunden är en bomb på väg att spricka som inte någon kan hantera eller lyckats träna utan deras sätt tycks vara att gå ut när de tror ingen annan är ute.

Varför behåller man en hund som man är rädd för i hundmöten och knappt orkar hålla? Då är matte ändå en stadig bit och hunden en normal 45 cm hög amstaffmix på 20-30 kg.

Sv: Kan jag göra något åt matte som ej kan kontrollera sin hundilskna hund?

Börja med att ta ett djupt andetag o skriv så att vi förstår, inget illa ment men:
"med en man när den fått nys på tikar"

Inget illa ment men ditt inlägg är ganska rörigt.

Gjordes en Polisanmälan i samband med att din hund blev biten?
Har hundens ägare betalt för din hunds veterinärvård? Sådan vård skall du inte belasta din hunds egen försäkring med, alla kostnader skall den andra hundägaren stå för, detta sker oftast genom dennes hemförsäkring.

Du skriver om olika hus o en gård, hur bor ni? I en liten by, hyresrätter eller bostadsrätter?
Hyresvärdar o föreningar brukar ha regler för hundhållning o man kan bli av med sin bostad om man bryter mot dessa.

Vad gäller att den ev tränats för kamp kan slå tillbaka mot er själva om ni sprider det ryktet utan fog.

Ni kan även kontakta Länsstyrelsens Djurskydd om ni befarar att hunden far illa o/e inte sköts på rätt sätt.

mvh

Det är något som jag också funderat på :confused:

Tycker att man ser alldeles för många hundar som ägarna inte/knappt kan kontrollera.
Antar att man väljer en hund som man tycker är snygg/tuff/annat och inser inte att man kanske är mer lämpad för en sällskapshund av mindre modell :cool:
.
En av anledningarna till att jag bor på landet är att slippa alla dessa idioter med hundar som vrålar så fort de ser en annan hund...

Till din fråga, anmälde ni när din hund blev attackerad? Om det finns ett föreläggande på att deras hund ska ha munkorg ute så kan du ju anmäla när du ser den utan

Ja om bara alla idioter kunde sluta föda upp hundar och sälja till opassande hem ,och istället låta seriösa uppfödare få sköta det, som säljer rätt hundar till rätt människor.

själv har jag toypudel för jag skulle aldrig ha ork till en hund som kräver mycket.
min lilla hund är gärna aktiv när jag vill och när vädret är fint, men kan lika gärna ta det lugnt inne:)

Börja med att ta ett djupt andetag o skriv så att vi förstår, inget illa ment men:
"med en man när den fått nys på tikar"

Inget illa ment men ditt inlägg är ganska rörigt.

Gjordes en Polisanmälan i samband med att din hund blev biten?
Har hundens ägare betalt för din hunds veterinärvård? Sådan vård skall du inte belasta din hunds egen försäkring med, alla kostnader skall den andra hundägaren stå för, detta sker oftast genom dennes hemförsäkring.

Du skriver om olika hus o en gård, hur bor ni? I en liten by, hyresrätter eller bostadsrätter?
Hyresvärdar o föreningar brukar ha regler för hundhållning o man kan bli av med sin bostad om man bryter mot dessa.

Vad gäller att den ev tränats för kamp kan slå tillbaka mot er själva om ni sprider det ryktet utan fog.

Ni kan även kontakta Länsstyrelsens Djurskydd om ni befarar att hunden far illa o/e inte sköts på rätt sätt.

mvh

Ursäktar jag är rörig ibland. JO en granne såg hunden med en man en gång. Den gick då igång på hennes 3 små pudeltikar. Vilket säger att den använder inte nosen utan går igång på alla hundar och även på långt avstånd. Enligt henne hade den inte munkorg på som matte lovat mig och inte ens mannen kunde hantera honom utan fick enligt min vän, brotta ner honom.

Rykter kommer från matte själv som sa till mig att brodern som hunden bodde hos först tränat honom.

Nej jag lämnade kravet och alla räkningar men hon iddes inte ens höra av sig och undviker mig. Har kollat upp henne och insett att jag aldrig kommer få mina pengar då hon har skulder hos fogden.

Vi bor i hyreshus. En gård i mitten och 4 hus. Jag bor i ena och hon i det bredvid. Sedan finns det 2 mittemot.

Har anmält till hyresbolaget och Leif Carlsson på hundpolisen nu som är expert på kamphundar och utvärdering.

Det är något som jag också funderat på :confused:

Tycker att man ser alldeles för många hundar som ägarna inte/knappt kan kontrollera.
Antar att man väljer en hund som man tycker är snygg/tuff/annat och inser inte att man kanske är mer lämpad för en sällskapshund av mindre modell :cool:
.
En av anledningarna till att jag bor på landet är att slippa alla dessa idioter med hundar som vrålar så fort de ser en annan hund...

Till din fråga, anmälde ni när din hund blev attackerad? Om det finns ett föreläggande på att deras hund ska ha munkorg ute så kan du ju anmäla när du ser den utan

Tyvärr så får en hund inte ett föreläggande om munkorg efter ETT bett på annan HUND. Det var matten själv som sa hon skulle ha det. Därför vill jag trycka på lite mer så den åtminstone för ett beslut om munkorg på sig för alla hundägarna här är rädda spec de med små hundar som kan skadas riktigt illa av samma bett. Problemet med den här matten är ju att hon lever på existensminimum så hon har ju inte RÅD att ta hjälp heller.

Alla hundar som gapar och vrålar är ju inte aggressiva egentligen. Därför var jag inte rädd för den hunden innan han bet min hund. Men nu VET jag att får han chansen så biter han först utan att fundera. Rädsla antagligen. Men jämför man med min hund så trots att han blir vansinnig på hundar som blir arga på honom efter händelsen så biter han ändå inte. Som en amstaffägare sa: det går inte att bortse från att rasen har en låg bittröskel och hög kamplust.

Senast ändrad:

Fast vet du...en hund kan helt allvarligt vara född sån. Har träffat en kull där hela kullen var likadan, totalt socialt inkompetenta både gällandes människor och hundar. Snacka om dålig avel...

Om jag var matten hade jag nog tagit bort den hunden faktiskt. Hur kul kan det vara att ha en sådan i snöret?? Om hon itne ens har råd att ta hjälp borde hon kanske inte ha hund.

Jag har aldrig (peppar peppar) varit med om något liknande. Men jag hade troligtvis tyckt att det varit mycket obehagligt och även känt mig rädd för min hunds skull.

Vad du kan göra.... Gå ut med din hund på knepiga tider, när ingen annan är ute. Ha på ett par stålhättekängor och sparka skiten ur grannens hund. Skaffa en grisfösare och ge elstötar när hunden kommer....

Inget av detta är nog direkt att föredra eller ens lagligt kan jag tro, så om jag varit du hade jag flyttat därifrån. Pronto. Hundägarskap ska för mig vara roligt och lustbetonat, jag skulle aldrig vilja vara tvungen att oroa mig för min hunds säkerhet och kanske överlevnad. Min hund ska mao aldrig behöva utsättas för dagliga hot av sin granne.

Jag kan inte bara flytta sådär tyvärr. 4 or växer inte på träd och jag har man och 3 barn ;)

Men en god vän till mig ska prata med ägarna då hon träffade dem på en fest en gång. Hon ska försöka ge tips och försiktig inlindad kritik. Men mest tips eftersom hon själv ägt en ambull så vet hon hur de fungerar. Just det här att den triggar igång på fysisk bestraffning och ge träningstips.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 550
Senast: Liran
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 487
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 627
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar