Kan jag göra någonting ?

F

Flo-Jo

Efter år med hundar och tid vid datorn så upptäcker man en del saker i hund & avels verksamheten.
Jag är inte så insat i juskt avel men har läst i någon tråd flör ett tag sedna att bl.a Inavel är total förbjudet.. Jag är bunden medlem i SPHK (svenska polarhunds klubben) och har hört mycket rykten om att sk linjeavel är okej.
Men linjeavel är ju inavel.
Så de bör ju inte va okej!!

Så nu har jag en fråga där är en viss uppfödare som jag länge har hållt ögonen på.
Hon sysslar med 4 olika raser och driver en verksamhet som jag annser bara handlar om pengar.
Senast så avlade hon på syster och halvbror (samma mamma har dom) ingen av hundarna är någonting speciellt alltså om man skulle kuna tänka sig att hon ville få fram någonting som inte finns men hundarna linjer är dom vanligaste i Sverige + att menataliteten på hanen inte är den bästa.
Hon tänkte para pappa syster med de gick tydligen inte i varje fall där blev inget.

Ras 2: Långhårig Collie, hon avlade fram en kull 04 tror jag ala hade CRD (vilket jag tror är rätt vanligt i rasen) rätta mig om jag har fel!!
+ att 3 av hundarna i kullen har en nervsjukdom.
Det är min svärmor som äger en av hundarna nämnligen,när diagnosen på hennes hund var fastställt och hon hade hämtat ut mediciner för 1000 tals kronor på apoteket så ringer svärmot till uppfödaren och berättar om läget..Och efter upplyssningar från vetrinären så säger svärmot till uppfödaren att hon får ABSOLUT INTE avla på tiken fler gånger.
Då säger uppfödaren AMEN då kan jag lika gärna läga ner hela verksamheten hmm..sa svärmor men uppfödaren sa i allfall att hon självklart inte tänkte avla på tiken.
OCH vad gör hon joo hon avlar på Tiken IGEN som tur är fick hon bara en valp och den verkar hon ha behållt ej säker..
Tiken är nu parad för 3 ;e gången och jag börjar få oro i kroppen för den här människan.

Vad ska man göra kan man göra någonting?? Och i så fall vad??

Vill inte se fler lurade valpköpare och sönderavlade hundar från den här människan!!
 
Sv: Kan jag göra någonting ?

Inavel (med finare ord linjeavel) är inte förbjudet, men höga inavelsgrader är inte önskvärt. Somliga rasklubbar lämnar rekommendationer som brukar vara 6.25% eller lägre (parning av två kusiner), men det finns ingen generell förhållning från SKK senast jag kollade.

Du kan anmäla henne till SKK om du anser att hon avlar på defekta hundar.(?)
 
Sv: Kan jag göra någonting ?

*raderar* ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan jag göra någonting ?

Ur "Svenska Kennelklubbens Grundregler" som gäller sedan 2006-01-01" (hur det var formulerat tidigare är jag osäker på...)

2. Avelsetik

2:6 att inte para far med dotter, mor med son eller helsyskon med varandra

Så visst har SKK tagit ställning....
 
Sv: Kan jag göra någonting ?

Det har du rätt i, det stämmer... När jag tänker inavel så tänkte jag inte så grovt, och mer i procentandel. Tyvärr, såvitt jag kan se, kan hon inte finna stöd i den klausulen i det här fallet - uppfödaren har enligt uppgift parat far/dotter men det blev ingen dräktighet. Svårt att bevisa parningen då. Halvsyskonparningar verkar SKK tyvärr inte säga någonting om.

Däremot kan man väl anse att uppfödaren bryter mot punkt 2.3 i SKK's grundregler:
att följa SKKs hälsoprogram och inom ramen för detta endast använda hund som inte uppvisar tecken på sjukdom, funktionshinder eller har känd genetisk belastning som innebär ökad risk för att avkomman ska bli sjuk eller uppvisa tecken på funktionshinder. Inte heller använda hund till avel som uppvisar beteendestörning i form av överdrivna rädslereaktioner eller aggressivt beteende i oprovocerade eller för hunden vardagliga situationer.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 755
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag är så trött på att grubbla i frågan och ni är väl lika less på att läsa om det antar jag, men jag behöver lite hjälp ändå. Jag...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp